När ska jag börja ge soja åt hästarna?

C

Cosmic

Höensilaget jag ska ge åt hästarna innehåller på tok för lite protein så jag ska även ge soja åt dom. Än så länge så betar dom helt och får väldigt lite hö vid behov. Än så länge finns det gott om bete men det räcker ju inte hur länge som helst, kanske 1 månad till eller nåt sånt. Ska jag börja ge soja när dom fortfarande betar eller först när dom börjar få större mängd häensilage? Man ska ju börja med liten mängd och sen öka. Hur mycket ska jag börja med. 1-2 msk? Hur snabbt kan jag öka på till det jag ska ge sen?

Sv: När ska jag börja ge soja åt hästarna?

Jag började för över en månad sen.

Det är nog väldigt individuellt hur fort man kan vänja in. Min var lite lös i magen i början, så jag tog det väldigt försiktigt. Som tur var blev han aldrig riktigt lös, utan bara lite lösare än normalt, men det är tillräckligt för att man ska vara väldigt försiktig tycker jag.

Jag började med ca 2 msk och gav det tillsammans med annat foder. Sen ökade jag lite i några dagar och gjorde sen en paus i ett par dagar, ökade lite igen ett par dagar och pausade i några dagar. Så gjorde jag upp till 100 g, som han låg på i ett par veckor. Sedan ökade jag först till 150 g under ca 1 veckas tid som han sen låg stilla på ett tag, och sen ökade jag lite i taget till 200 g. Där ligger han stilla nu och kommer ligga där hela vintern.

Snart kommer jag lägga till ett annat proteinfoder som är baserat på potatisprotein. Han kommer då att få detta på morgonen och sojan på kvällen.

Kan ju tillägga att jag har en liten islänning som väger drygt 300 kg.

Sv: När ska jag börja ge soja åt hästarna?

Jag rekommenderar vi här i Sverige som har pengar o andra möjligheter fodra våra hästar använda ett mer miljöanpassat foder än soja. Kopierar in mitt tidigare svar från annan tråd.

Svenskodlade proteinfoder - för att undvika soja(bönsodling) som är ett stort miljöproblem i Sydamerika - kan vi använda linfrökaka och rapskaka.

Rapskaka eller rapsexpeller är en restprodukt från pressning eller extraktion av rapsolja från rapsfrön. Enligt studier är kakan lika bra som soja till växande unghästar. raps innehåller ungefär 285 g smrp per kg ts.

Förutom linfrökaka/linfröpellets som blir till när man pressar linfrö 8innehåller ca 250 g smrp per kg ts) kan vi också använda:

foderjäst 440 g smrp per kg ts, vetegroddar 12,7 MJ 220 smrp, vetekli 100 g per kg ts, ärtor 200 g smrp kg ts (måste krossas elelr stöpas), potatisprotein (inga uppgifter).

Detta kommer från agronom Cecilia Müller.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
753
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 549
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
790
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 221
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka