Satt och funderade lite. Vi har haft en hund under min uppväxt, en Groenendael som var min systers. Han var familjehund och tränades mycket av min syster, framförallt lydnad och sök, ställdes även ut. Men i det stora hela var han familjehund och tävlades inte direkt. Fungerade dock väldigt bra, trots rasen, men som sagt fick han mycket stimulans och motion. Iaf. så hade han alltid torrfoder på sin plats i huset, dygnet runt, och för mig känns ju det naturligt vettigast. Han åt när han var hungrig - vilket inte var så ofta. Var absolut ingen överviktig hund utan eg. ovanligt "smäcker" för att vara grönis.
Men när man ser på andra så har de nästan aldrig matskålen framme hela tiden. De gör mat åt hunden på fasta tider och den äter allt på en gång...
Så vad är eg. bäst? Och varför? Vad är naturligast? Varierar det för olika hundraser/användningsområden?
Sånt som är bra att kunna om man som ganska okunnig en dag skaffar hund och ställs inför valet.
Men när man ser på andra så har de nästan aldrig matskålen framme hela tiden. De gör mat åt hunden på fasta tider och den äter allt på en gång...
Så vad är eg. bäst? Och varför? Vad är naturligast? Varierar det för olika hundraser/användningsområden?
Sånt som är bra att kunna om man som ganska okunnig en dag skaffar hund och ställs inför valet.