När ser man tidigast att en fölunge...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare romea81
  • Startdatum Startdatum
R

romea81

... kommer bli skimmel?? Fölet jag tänker på är fött brun med bläs, svart man och svans men med ljusbruna ben. Mamman är skimmel så det är därför jag är nyfiken..

Sv: När ser man tidigast att en fölunge...

Jag tror att det kan vara väldigt olika hur fort man kan se om fölet kommer att bli skimmel. Jag tror att i många fall så ser man det direkt, då fölungarna har som ljusa "ringar" kring ögonen. Efter att de tappat fölpälsen brukar man se tydligt att dom skimlar av. Det kan även ta betydligt längre tid innan man ser vilken färg de kommer att få. Jag har sett 3-4åringar som fortfarande bara har några få ljusa stickelhår men som är skimlar.

Bara för att mamman är skimmel så betyder det inte att fölet är det. Min häst har två skimmelföräldrar och massor av skimlar i stamtavlan men han är brun (än så länge i alla fall...)

ditt föl blir nog brunt ka du se.. mitt föl föddes typ svettfux med ljus/gråa ben... Och han är idag mörkbrun

De som skall bli skimmlar är tvärtom oftast mörkare runt ögon och mule medans de som inte skall bli det är ljusare runt ögon, mule och i ljumskar. Mörka ben brukar också innebära skimmel. Ljusa ben på brun häst brukar innebära att de skall bli svarta (benen alltså), de är även ljusare "blessigare" i färgen om de skall bli bruna än om de skall bli skimlar.

Precis som en tidigare talare sa så ser man det här när fölpälsen släpper. När den börjar släppa så blir ögonbrynen ljusa med vita strån i. :)

Ett föl som kommer att bli skimmel föds ofta med en mer mättad och klar grundfärg.

T ex var det så att mitt skimmelstos avkommor som blev skimlar, föddes kolsvarta, medan den som blev svart föddes blyertsgrå.

romea81 skrev:
... kommer bli skimmel?? Fölet jag tänker på är fött brun med bläs, svart man och svans men med ljusbruna ben. Mamman är skimmel så det är därför jag är nyfiken..
Jag har sett det så fort de har torkat efter födseln. Ljusbruna/cremefärgade ben tyder på att den blir brun. Skimmlar brukar födas med svarta/gråsvarta ben. Om du vill kan du gå in och titta och jämföra med bilderna i fotogallerierna på min hemsida på mina avkommor 2004 och 2005. Neena är brun. Jemiola och Neo är födda bruna, men blir skimmlar. Det finns blider på dem i alla åldrar. Utom på Neo förstås som bara är en månad än.

Carina på Silver Arabians

Min är född brun men var svart grå på öronen när han var nyfödd.

har du fått ditt föl nu?? :)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
838
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 033
Senast: Ketrawzc
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Puffindog
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka