När satte ni igång hästen efter kastrering

MaRomer

Trådstartare
Kastrerade min 3-åring för 2 v sedan. Läkningen går fint men det är givetvis fortfarande öppet. Mer på ena sidan. Minimal svullnad. Och han verkar inte direkt öm. Jag får klämma å känna.

Han härjar som vanlig i hagen med lille hingsten och är normal

När började ni rida era? Eller började jobba dem?

Jag funderar på om det är ok att börja jobba honom på töm i skritt? Borde ju vara likställt med promenaderna, kan jag tycka.

Film på den omtalade när jag släppte in honom till ponnierna.... Den lille e hingst, isabellen är en gammal valack. Å den store... Ja han är bara knäpp

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10153329585936353&id=700541352

Jag började så fort dagen-efter-febern lade sig. Så.....dagen efter det sattes han igång och vi skrittade långt de första dagarna. Sedan var det ju som vanligt och behövde ingen igångsättning eftersom han bara stått några få dagar.

Det jag fick som hemgångsråd var att de bara skulle vila om de hade feber. Annars var det som vanligt om det inte var några komplikationer eftersom motion drar ner svullnader, inflammationer och dränerade fint.
Vi gjorde klinikkastrering då han var 6 år och de rekommenderade det då.

Min vilade i 3 dagar vad jag minns (men promenerade under vilan) sedan som vanligt. Han hade ingen feber. Sedan var jag lite mer försiktig den första veckan efter "igångsättningen", men som nämnt ovan vilade min bara ett par dagar och då tappar de ju varken kondis eller muskler.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka