När sättas igång?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare prince77
  • Startdatum Startdatum
P

prince77

När sätter ni igång märren igen efter att hon fölat och vad gör ni av fölet under tiden? följer med eller är kvar i boxen?

Till att börja med får den följa med. Vartefter börjar jag vänja den att vara inne korta stunder, sedan för att utöka med tiden. Dock ej för långa stunder åt gången.

kan du förklara mer exakt HUR länge en liten stund är :)
Och efter hur många veckor efter fölning du sätter igång märren? :)

Brukar börja ungefär 4-5 veckor efter fölning. När jag börjar lämna fölet så är det bara några minuter till att börja med. Varpå det ökas ut. Har aldrig lämnat ett föl längre än 30 minuter.

Personligen tycker jag att ston ska få vara ifred med sitt föl och att de inte ska sättas igång förrens fölet är avvänjt!
Att lämna ett föl ensamt i boxen för man vill rida är i mina ögon helt fel och totalt oetiskt.... Samma med att ta fölet på ridturer i högre tempo än skritt..

Alla föl följer inte oavbrutet sin mor och risken för skador och problem tycker jag är onödigt stor!

Kan bara hålla med.
VArför inte låta mamma vara under fölperioden.
Men det är ju så...många vill äta upp kakan och ändå ha den kvar.

AM

Jag är en av dem som tittat till individen och avgör efter det huruvida mina ston bara går på bete eller rids tidigt. De flesta ston brukar tycka att det är roligt att ridas kortare stunder. Kan berätta att mitt ena sto gick lättare lektion idag medan hennes föl var kvar i hagen med övriga flocken. Han är nu 2 mån och väldigt självständig. Har man ett mammigt sto så mår de bättre att få ledigt men som i mitt fall, ston och föl som inte har något emot att vara ifrån varandra, där gör det inget att man rider dem.

Har man ett mammigt sto så mår de bättre att få ledigt men som i mitt fall, ston och föl som inte har något emot att vara ifrån varandra, där gör det inget att man rider dem.

Det tycker jag var bra.

Har haft mina 2 tidigare föl med i ledlina vid sidan av mamma. Till en början bara korta skrittrundor, det ska vara kul, inte göra dem dödströtta. I de fall mamma ska jobba på bana har de fått stå i stallet med bästa kompisen (min gamla pensionär) i boxen brevid, hur coola som helst.

Så har jag fortsatt tills det är dags att rida in dem vid 2.5 år och då har jag väldigt lugna världsvana hästar som har en hyfsad grundkondition (på bra skogsvägar får de galopperar när de har blivit ca 6 månader)

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
686
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 004
Senast: Freazer
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur