När sätta på snösulor? (södra Sverige)

Silver Girl

Trådstartare
Jag har hovslagartid om drygt två veckor och funderar över om jag ska sätta på snösulor då eller om jag vågar vänta ytterligare sju veckor och då kommer fram i december. Förra året blev det lite sent, men då var det ju extremt väder.

Hur gör ni andra här i södra landsändan? Vad skulle vara faran med att sätta på dem "i onödan"?

Sv: När sätta på snösulor? (södra Sverige)

Jag har hovslagartid om drygt två veckor och funderar över om jag ska sätta på snösulor då eller om jag vågar vänta ytterligare sju veckor och då kommer fram i december. Förra året blev det lite sent, men då var det ju extremt väder.

Hur gör ni andra här i södra landsändan? Vad skulle vara faran med att sätta på dem "i onödan"?

Jag hade nog väntat :)

OM det skulle bli snö och sånt innan skoningen i december kan du ju alltid använda Polarpad (googla på det)

Det kan komma in så mkt sk*t under snösulorna, med påföljande problem, när det är barmark med regn o lera.

Jag gjorde precis som du förra året, satte på snösulorna alldeles för sent!
Kunde ju inte tro att det skulle komma snö OCH att den skulle ligga!

Så i år ska jag vara ute i god tid. Ska sko pållarna om 1 månad ungefär och då åker snösulorna på. Det kan väl inte vara nån fara att sätta på dem i "onödan" heller. det är ju vintara som det inte har kommit nån snö men snösulorna har vi haft på ändå.

Skickar med en bild på våra hemmagjord snösulor som är helt suveräna!

Snösulor? Jag som bor i Norrbotten funderar vad man har de till?? :confused:

Här ligger ca sex cm snö som har kommit i natt, och vi känner väl snarare att det skulle varit brodd på hästarnas skor idag...

Nej nej, inte än! Hovarna blir helt förstörda av snösulor om det inte är mkt snö.

Jag brukar sätta på snösulor runt årsskiftet, är oerhört sällan det kommer snö som blir liggande innan januari. Och då bor jag snarare i mitten än helt i söder, dock kustnära.

Jag gjorde precis som du förra året, satte på snösulorna alldeles för sent!
Kunde ju inte tro att det skulle komma snö OCH att den skulle ligga!

Så i år ska jag vara ute i god tid. Ska sko pållarna om 1 månad ungefär och då åker snösulorna på. Det kan väl inte vara nån fara att sätta på dem i "onödan" heller. det är ju vintara som det inte har kommit nån snö men snösulorna har vi haft på ändå.

Skickar med en bild på våra hemmagjord snösulor som är helt suveräna!

Så ser inte våra snösulor ut. De är mer som en gummikant innanför skon, täcker inte hela hoven. Går lätt att rengöra under, även om det finns lite större risk för skav av stenar och lera än med bara skor.

Nej nej, inte än! Hovarna blir helt förstörda av snösulor om det inte är mkt snö.
.

Förstörda på vilket sätt?

liselott: snösulorna förhindrar att snön fastar i hoven och klumpar sig och bildar snöstyltor, med risk för halka och vrickningar.

De på bilden har hon gjort själv, av glasslock tror jag.

sulatran.jpg

Den här typen av snösulor använder jag, om det nu gör någon skillnad för ev risk för skador på hoven om de används trots att det inte är snö.

Jag ska låta hovis sätta på snösulor vid nästa skoning som är i mitten av december. Tycker det är alldeles för tidigt redan.

Jag använder den typen av sulor som Silver Girl visar på bild.

Vintern som gick körde jag utan snösulor - och det var inte kul för pållarna ... Speciellt den stackarn som är skodd med ringskor fram hade jätteproblem med styltor.

Så i december åker snösulorna på - och så håller jag tummarna för att vi ändå slipper snö i denna landsändan!

liselott: snösulorna förhindrar att snön fastar i hoven och klumpar sig och bildar snöstyltor, med risk för halka och vrickningar.

Tack! Då fattar jag. :laugh:

Hmm, undra om det här är beroende på i vilken del av landet man bor... här använder vi inga snösulor, men har jättemycket snö på vintern. Visst kan det hända att hästarna får lite styltor ibland när det är blötsnö som klumpar sig, men om man travar på och låter hästen kliva på lite så åker de ju ur hoven:p. Fast vi kanske inte påverkas lika mycket av detta eftersom snön här kanske är torrare än i södra sverige...

Har dock för mig att jag någonstans har ett minne att någon i omgivningen har använt snösulor förr, men nu tror jag inte någon har det bland dem jag träffar i "hästsvängen" här.

Flyttar ju söderut snart så det blir säkert mycket nya saker att lära sig när man kommer i en annan "klimatzon". :angel:

De på bilden har hon gjort själv, av glasslock tror jag.

Det var nära, men inte rätt. Snösulorna är gjorda av 2-liters plastdunkar.
Vår hovis hade fått tipset från en kollega i Norrland.
Helt suveräna! Det blir inga snöklumpar alls. :bow:

Min hovis tyckte att vi skulle vänta till december när jag tog upp saken med honom sist.
Jag använder också den varrianten som bara ligger som en gummidutt på insidan av skon.

Vilken varriant är egentligen bäst och varför?

Det är ju just blötsnö som ger problem, vid några minusgrader är det inga större problem. Här är det dock ofta så att det ligger runt nollan, med kramsnö som fastnar (om det blir snö över huvud taget.)

Jag har hovslagare inbokad den 27:e och ska inte ta snösulor men däremot skor med broddhål. Nästa skoning blir före jul och de allra flesta vintrar räcker det gott och väl att "sätta på vinterdäck" då.

Jag har inte hela sulor utan av typen snow-grip som någon har visat bild på. Risken för tappskor blir lite större med sulorna och det finns även risk för att saker fastnar under kanten som någon påpekat.

Ja tänkte vänta en skoning till innan ja sätter på dom. Brukar sällan bli snö innan jul här, men broddhål kommer behövas snart.
De är väl ingen fara att ha på dom redan, förutom att de kan vara svårt att få rent hoven ordentligt och att småsten kan fastna under sulorna?
Har testat båda hela sulor och de som endast är en ring runt om och tycker båda funkar lika bra. :)

Broddhål är inget jag ens funderar över, då min hovslagare endast har sådana skor och jag därmed har broddhål året om. :)

KL

En fråga inom samma ämne, har nyligen flyttat till västkusten. Hur gör ni i denna del av landet med sulor? När behövs de? Behövs de alls? Det är i så fall snowgrips som är aktuellt, alltså "kant-sulor".

jag bor i skåne,jag har använt dom sulorna som du har i många år.
tycker att dom är super,eftersom jag kan rida ute hela vintern även om det är mycket snö.
var sent ute förra året,vi brukar inte få snö så tidigt och att den ligger hela hel vintern,det var 4 år sedan sist.
i år åker dom på första veckan i dec,hoppas att det inte är försent....

Jag bor i södra småland och kommer nog lägga på snösulor vid nästa skoning, som blir ca v. 49. Tar jag det inte blir det inte förrän slutet av januari och det känns lite sent.
Använder också de sulorna som är som en "kant", funkar superbra!

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 402
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 677
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 595
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 120
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka