när sätta på flughuva?

U

Uddatyp

de är ju inte så mycket insekter eller flugor än, inte i min hästs hage iallafall och jag vill ju undvika flughuvan så länge de går eftersom han lätt får skav av den.

när ska man sätta på den..han verkar inte bry sig så mycke om flugor eller så, ögonen rinner ingenting än..
ska man sätta på den innan dom får problem eller när ögonen ser ut att behöva den?

Sv: när sätta på flughuva?

Min häst har på sig sin flughuva+flugtäcke. fick börja för drygt 1 vecka sedan.
Tycker du ska sätta på din häst flughuva när du ser att det är mycket flugor runt ögonen på den och om den är överkänslig kanske redan nu om det är fint väder.

Tycker du ska ha luva på innan den börjar bli irriterad.
Om hästen får skav?! Prova nån luva med ludd på kanterna, min häst får lätt skav, men inte med den jag köpte "globus" Har även en rambo som inte heller skaver. prova det. :)

använder inte huva.

/ Lisa

min häst får också lätt skav av sin huva.. ja har provat många olika huvor men hon får skav av alla även dom me ludd.. :crazy:

jag varierar därför mellan grimma me flyveil och flughuva och de funkar väldigt bra.. varannan dag me de ena och den andra dagen me de andra.. jag börjar när ögonen börjar rinna och de har dom redan börjat göra.. :crazy:

Om jag var du skulle jag vänta tills han visade tecken på att han tycker det är jobbigt. Ev. besvär går ju över sen när du tar på huvan. Själv använder jag flugpannband när det behövs, är lite osams med huvor för många kan flugorna komma in under. Det verkar ju ha kommit bra mycket bättre huvor nu iofs...

Jag använder huvan nu, då jag tkr det är mkt insekter och flugor :)

Min häst har också fått skav av sin huva (och tar av sig grimma med flyveil). Jag sydde på en bit luddigt tyg på insidan av huvan och efter det har hon ej haft problem.

Jag köpte en mycket mjuk flughuva för ett tag sedan. Visserligen är ponnyn duktig på at ta av den men kanske din behåller den på. Den är supermjuk och tunn och man drar den över huvudet bara = inga hårda kanter eller kardborre eller dyl. Den kostade kanske 70 kronor och köptes in på Djurmagasinet.

Flughuvan är redan på... innan flugorna tar över sommaren. Funkar ju också som solglasögon i viss mån.:cool:

Hej! Måste berätta en hemsk sak ang. flughuvor,,,

Förra sommaren hade en som jag inte känner, men som bor på samma ställe som jag, ett föl som hade en flughuva på sig i hagen. När de kom ett tag senare hade fölet strypt sig själv då den säkerligen kliat sig och sen fått in benet i huvan:cry: :cry: :cry: .

Så ni med "svaga" hästar och unga TÄNK PÅ DETTA: Se till så hästen lätt kan få av sig huvan!

Kram

Sätt på innan de får problem.

om du har 2-3 st olika flughuvor att variera med får de inte skav.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 195
Senast: MiniLi
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat