När sätta igång efter fölning?

MaRomer

Trådstartare
Är så många år sedan jag hade föl sist. Och måste fråga lite här.

När jag nämner att jag tänker låta mitt sto få vila helt i minst 3 månader efter fölningen rynkar folk på näsan. De tycker jag kan börja jobba henne tidigare. fölningen gick snabbt och enkelt. Så nu måste jag bara fråga. När börjar ni rida och jobba era ston?
Både för att sto och föl ska få röra på sig och komma ut har jag tänkt att börja promenera med dem till helgen (Och pga fölets sneda ben).

Sv: När sätta igång efter fölning?

Vill du låta henne vila gör det.
Umgås med henne och fölet, lite lättare motion för stoet kanske men tror
inte hon lider av att vänta med en ren igångsättning.
Hon har ju sitt föl och de lär ju härjas en del i hagen:D
Har de bara plats att röra sig på motionerar de sig själva.

Va härligt att du vill låta ditt sto bara vara mamma ett tag! :love:

Finns så många som sätter igång dom direkt, hästar är inga maskiner utan känslor! :(

Jag tycker att det beror på stoet, hennes ålder, personlighet och vad hon gjort innan.

Mitt sto var 16 år när hon gick sitt första föl och hade varit ridhäst i hela sitt liv. För henne är det vant och tryggt, hon är dessutom en energisk häst som inte är nöjd med att stå avställd för länge. Jag började rida när första ungen var dryga månaden för det fanns ridhus på gården dit han kunde följa med. Med andra ungen började jag när han var drygt två månader och lämnade då honom i flocken och det kommer jag även att göra i år med trean.

Ett ungsto däremot hade jag lämnat ifred tills hösten.

Min dam som är förstföderska och tillika gammal tävligshäst tycker att det är helt underbart när vi ger oss ut i skogen och traskar runt lite.. och det har jag gjort sen lillan var ca 1 månad! Men regelrätt jobb tycker jag nog man kan vänta lite med.. Och i o med detta så har jag heller inte några problem mad att lämna fölisen lite själv, vilket gör att när det är dax att börja med avvänjningen på riktigt så går det väldigt lätt!

Mitt sto gick självmant ifrån ettan och tvåan i hagen och brydde sig inte om att de gnäggade efter henne. Men var de inte vid grinden när hon kom tillbaka blev hon väldigt orolig. Men avvänjningen gick inte lättare för det utan både mamma och föl blev väldigt upprörda när de inte fick vara tillsammans igen efter ett tag isär.

Jag har ett 3 årigt sto med ett föl som nu e 3 månader. (inte planerat) Fölningen gick lätt och hon e bra mamma. Jag e sugen på att börja rida men pga hennes unga ålder så får hon ta det helt lugnt till fölis e 6 månader. Stoet reds till 3 veckor innan fölning eftersom att vi inte visste något, så hon var mkt bra kondition innan och blev lite tunn efter fölning. Ni har hon dessutom börjat växa mkt själv så vilan känns självklar.

Jag började rida mitt sto som då var fyra år ungefär 1-2 veckor efter att hon fölat. Det var ingen ansträngande ridning utan så att fölis kunde hänga med.
En anledning till att jag ville börja så snart var att hon haltade vid ridning och körning pga att vi kört med en felkonstruerad sele några gånger så jag ville kunna påbörja hältutredning så fort som möjligt om det hade varit något annat än dåliga minnen.

Mitt sto får vila till installningen i höst, då är fölet ca 3 1/2 månad gammalt. Jag tror de behöver sin vila för att återställa kroppen. Människor behöver det och jag tror hästar behöver det. Promenadridning/jogging kan man börja med tidigare bara man inte kräver för mycket.

Gör som du vill och vad DU som känner ditt sto tror är bäst för henne!

Vad man än gör har folk alltid åsikter, speciellt i hästbranchen.

avelstoet som tidigare gett två föl reds aldrig, sista fölet fick hon ledas/springas med infrö fölvisning.
jag tycker gott de kan vara mamma- om de trivs med bara det.

MEN
Har en förstföderska nu (8år) som jag började sätta igång när fölis var 1,5månad. av olika anledningar
1. hon är LAT och rör sig inte ett dugg i hagen och fölis tycker det är sååå tråkigt och hon BEHÖVER röra på sig (ungeför lika tjock nu som innan ungen kom ut)
2. hon tycker om att man äntligen gör ngt med henne mer än kelar.
3. inför fölvisningen måste man numera ha visat stoet ridet ananrs göra det där och jag planerar at visa sto och föl och då kan det vara bra om hon är lite igång.

Jag började promenera/rida mitt sto lite drygt en månad efter hon fölat, men endast sporadiskt när jag tyckte det verkade som att hon ville komma ut. (Hon visade ganska tydligt när hon var trött på djävulungen och ville komma undan en stund) Då gick vi antingen en promenad (alltså jag gick brevid) eller en lugn skritt-tur med lite inslag av trav. Det tyckte hon om! :)

Tyvärr så fick mitt lilla föl bara leva i 15 dagar:(

Så nu är det en anna situation. När kan jag börja rida mitt sto? Veterinären sa att jag skulle sätta ihång henne direkt, alltså börja motionera henne. Pga mjölken. Men när ska jag börja rida henne?

Ta gärna bort henne från betet och ställ henne i en hage utan gräs tills hon slutat producera mjölk.
Och jaa, självklart måste hon då ha fjolårshö eller annat proteinfattig hö under tiden...

Fick det rådet av min veterinär när vi fick hem ett sto som hade haft en fölunge som diat henne tills den dag hon åkte till oss :devil:
Säljaren bedyrade på heder och samvete att fölungen var 6 månader och avvand och stoet skulle ej vara ombetäckt...
Snacka om att vi blev lurade.....
Fölungen visade sej bara vara 3 månader när stoet kom till oss, och dessutom var hon ombetäckt med en icke godkänd hingst av annan ras....

Vi sålde stoet efter lite mer än 6 månader då hon inte kom överens med våran första häst. 2 dagar efter hon hämtades hittade dom nya ägarna henne med en nyfödd bebbe bakomsej i spiltan...

Vilken tur vi hade där då dom som köpte stoet sålde henne redan nästa dag till ridskolan där hon fick sitt föl..

Hela den hästaffären var helknäpp alltså... Vi blev dunderlurade både vid köp och försäljning... Men stoet fick i alla fall en fin fölunge och var på bete hela sommaren, och det var väl huvudsaken att HON fick det bra i slutändan...

Men det förde i alla fall med sej att jag fick veta hur vi skulle göra för att hon skulle sluta mjölka...
Vi släppte dock inte henne i en grushage då vi inte hade någon sådan, utan vi gjorde en hage där det växte en massa ogräs som vi ändå hade tänkt gräva bort. Där fick hon gå i nästan 1 månad på magert hö innan hon kunde gå i den stora hagen.....
Plus att vi promenadred henne i skritt på långa tyglar ca 40 minuter varannan dag....

Ta gärna bort henne från betet och ställ henne i en hage utan gräs tills hon slutat producera mjölk.
Och jaa, självklart måste hon då ha fjolårshö eller annat proteinfattig hö under tiden...

Fick det rådet av min veterinär när vi fick hem ett sto som hade haft en fölunge som diat henne tills den dag hon åkte till oss :devil:
Säljaren bedyrade på heder och samvete att fölungen var 6 månader och avvand och stoet skulle ej vara ombetäckt...
Snacka om att vi blev lurade.....
Fölungen visade sej bara vara 3 månader när stoet kom till oss, och dessutom var hon ombetäckt med en icke godkänd hingst av annan ras....

Vi sålde stoet efter lite mer än 6 månader då hon inte kom överens med våran första häst. 2 dagar efter hon hämtades hittade dom nya ägarna henne med en nyfödd bebbe bakomsej i spiltan...

Vilken tur vi hade där då dom som köpte stoet sålde henne redan nästa dag till ridskolan där hon fick sitt föl..

Hela den hästaffären var helknäpp alltså... Vi blev dunderlurade både vid köp och försäljning... Men stoet fick i alla fall en fin fölunge och var på bete hela sommaren, och det var väl huvudsaken att HON fick det bra i slutändan...

Men det förde i alla fall med sej att jag fick veta hur vi skulle göra för att hon skulle sluta mjölka...
Vi släppte dock inte henne i en grushage då vi inte hade någon sådan, utan vi gjorde en hage där det växte en massa ogräs som vi ändå hade tänkt gräva bort. Där fick hon gå i nästan 1 månad på magert hö innan hon kunde gå i den stora hagen.....
Plus att vi promenadred henne i skritt på långa tyglar ca 40 minuter varannan dag....

Att sätta henne i en hage ensam just nu är det sista vi tänker göra. Hon står mest still och tittar ändå. Och inte har hon så mycket hull att skryta med heller. Så nej det är inget alternativ.

Exakt Görel! Tanken som flög i mitt huvud direkt - det beror på, från sto till sto. Har tidigare matchat ston till kvalitets då man kunde visa ston som fölat vid 5-års ålder i stället (är ff så) och det gick ju ofta bra mer eller mindre.
Men så var det en kvinna jag kände som pysslade med in- och tillridning också(för övrigt red/tävlade även i S klass) och hon gav sig i kast med ett sto som skulle matchas inför kvalitets. Detta sto hade ridits lite innan/under dräktighet tidigare samt några ggr strax innan denna händelse då hon lät fölungen vara kvar i boxen (brukar vara smidigast) när hon skulle rida en liten utetur.
Hon hann inte långt innan stoet bockade av henne för att ge sig av till sin unge. Hade ingen hjälm på sig (om jag minns rätt), ramlade illa, avled :cry:

Krax, krax sa olyckskorpen men faktum är att jag avstått helt ifrån att rida dessa ston med föl vid sidan. Lite löjlig i överkant? Japp, det har jag nog blivit - men det är nog för att jag ser hela scenariot framför mig.

Jag som först sa att jag tänkt vänta till installningen i höst med att rida , red faktiskt 10-15 minuter i hagen i går kväll, med fölet kvar i hagen.

Stoet kändes nästan som vanligt men fölet blev väldigt oroligt och sprang runt och gnäggade. Det verkade som om hon inte förstod att hästen med ryttare var hennes mamma?

Någon som varit med om liknande? Jag fick hoppa av och kalla på fölis så hon kom fram och nosade lite på mamman, då förstod hon. Tog det väldigt lugnt dels för stoets skull men mest för att fölet inte skulle bli mer orolig.

Jag kanske ger det ett försök till men blir fölet lika oroligt då så struntar jag nog i det.

Vi väntar tills stot och föl separeras. (vid ca 8 månaders ålder)
Stot har mycket att göra ändå när de har föl vid sidan. Även om man inte kan jämföra med en människa.. -men tänk dig själv att nyss ha fött barn och ha ett litet små barn som du måste passa dygnet runt. Inte har man lust att motionera då? och speciellt inte när ungen är med då också! blir dubbelt så mycket tänk på mamman..

Har dem tillräckligt stor hage så kommer dem att motionera sig själva. Fölen brukar vara rätt busiga och hålla igång utav sig själva. (om dem har kompisar i hagen)

Igår red jag mitt sto första gången efter fölning (2 maj). Först ville lillan inte följa med mamma ur hagen. Mamma är en snäll häst som gör som matte ber så hon gick ut ur hagen och även från den tillsammans med mig och fölet kvar i hagen. Dock blev hon orolig och visade att hon inte gillade situationen så då gick vi tillbaka till hagen. Till slut kom lillan med och följde med mig och mamma till ridbanan. Sen var mamma arbetsvillig och lillan skuttade runt, men mamma fick bara gå i en 20 minuter.

Jag tycker inte att man ska jämföra en häst med en människa, inte passar de ungen dygnet runt (o inte byter de blöjor heller:D). Mitt sto brukar slappna av efter några veckor och har då full koll på var ungen är men för henne är det inte tillräcklig stimulans utan hon blir uttråkad.

Jamen va sjutton, en del uppskattar ju verkligen att slippa ungen och istället få lite "vuxentid" :D

Liknande trådar

Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 425
Senast: Teilani
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 403
Senast: mars
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar