När saker som inte får ske sker..

Yttik

Trådstartare
Igår ringde de från stallet. Min tvååring står inte på alla fyra. WHAT tänkte jag, kände paniken och åker ut. När jag kommer ut står hon knappt på tre ben. Vänster fram i luften och höger bak svullet och halt. Jourveterinär kommer ut och ger smärtstillande och vi får tvinga in henne i stallet. Tre hundra meter med värkande hjärta och gråt för hon kan inte gå.

Pratat med ATGkliniken och de kan inte komma ut förrän torsdag och vill ha in henne.. så undrar hur fan man ska köra henne? Jag lär inte vilja köra mer än max 10 km/h :( Bara gråter.. dessutom helt ovan häst när det kommer till transport. Har åkt en gång som föl, hästbuss till mig och sen med kompis hem från sommarhagen och då tog lastning 1½ h :(

Sv: När saker som inte får ske sker..

Hade det varit min häst hade jag velat haft en hyfsad diagnos av jourveterinär på en gång. Annars hade min häst befunnit sig på strömsholm vid det här laget. Obegripligt att man bara ger en så pass halt häst smärtstillande och tänker avvakta. Men jag förutsätter att det finns en vettig preliminär diagnos som stödjer beslutet att avvakta flera dagar. Jag har varit med om så pass halta hästar tre gånger i mitt liv, två av dem hade brutit benet. Den tredje hade kraftig ledinfektion och landade förstås också akut på strömsholm.

När det gäller transporteringen så har man väl inget val i det här läget, bara att bita i det sura äpplet och se till att hästen lastas och kommer iväg. Ni får väl se till att vara tillräckligt mycket folk så ni kan bära på hästen. Hur mycket "bråk" hästen tål är väl beroende på vilken typ av skada det är. Jag skulle nog inte vilja bråka för mycket med en skadad häst.

Senast ändrad:

Sån där hästambulans, där dom hänger i en vagga om dom inte kan stå ordentligt, kan det vara ett alternativ?

Jag är så sjukt tacksam för att våran lilla veterinärstation har rullande röntgen, alltså åker ut och röntgar. Det spar så otroligt mycket lidande..Finns det ingen som har det hos dig? Kunde verkligen inte jourvet ens gissa vad problemet var,om man misstänkte fraktur tex?

Djurambulans är svindyrt, men det vore ju det bästa. Men är hästen så halt och bara måste till klinik så får du ta ut en veterinär som ger smärtstillande och även lugnande så du kan ta dig till klinik. Hastigheten är inget att göra åt, det får gå så långsamt som det behövs. Du har väl hyffsat när till Skara och det är väl ganska bra väg, så då går det nog att rulla på hyffsat iaf.

Om inte djurambulans är ett alternativ, går det inte att få distriktet att komma och ge smärtstillande och ev lugnande inför transporten till kliniken?

Djurambulans! Om hästen är försäkrad täcks väl transporten av den. Det gjorde min försäkring iaf.

Frågan är väll om man ska stoppa i smärtstillande och lungande så hästen inte vet vad den gör när man bombat huvudet med lugnande och sen smärtstillande på det ?

Mia

Fast det finns nog en medelväg, man behöver nog inte "bomba huvudet med lugnande" :)
Jag gissar (hoppas) att det går att ge en relativt modest dosering, bara så pass att hästen softar ned en smula och slipper ha ordentligt ont under färden?

Här uppe i norr existerar det inte ens ngn djurambulans, jag avundas er som har möjlighet att utnyttja en sådan service.

Kan inte veterinären spjälka/gipsa benet inför transporten? På så vis försvinner ju en del av risken med att någonting går sönder mer liksom.. Bara en tanke.

Vad trodde jourveterinären att det var?

*KL*

Vid frakturmisstanke vill man INTE smärtstilla mer än absolut nödvändigt pga risken hästen ska förvärra skadan. Får ju naturligtvis vägas mot djurskyddsaspekt osv. Ger en prekär situation, men ofta kan man avlasta benet och på så sätt få bort en hel del av smärtan genom attt spjäla/gipsa/etc benet.

Att hästen är ovan åkare behöver i sig inte vara någon fara, ovan åkare betyder inte nödvändigtvis nervös åkare, så har den åkt lugnt det den åkt så finns inget som säger den kommer flippra nu. Att lastningen från sommarbetet tog tid BEHÖVER heller inte betyda något, det kan gå som en dans nu. Där kan dock en liten dos lugnande och hjälp av veterinär vara av värde, ställt mot balansförsämringen. Menar mer att det inte nödvändigtvis BEHÖVER vara minsta problem med transporten för att den är ung och ovan osv. *pepp*

Såg du bor i Skaraborg, och jag vet mer än en häst som åkt Djurambulansen till Skara - så det verkar finnas i dina trakter och är nog det jag tveklöst skulle valt i ditt läge om minsta möjlighet fanns?

Djursjukhuset i Skara borde kunna hjälpa dig med hästambulansens kontaktuppgifter? Annars, vad är det för vägar? Om man kan undvika motorvägar så går det ju krypa i snigelfart även om 10 km/h blir väl ryckigt, men en bekant hade den icke avundsvärda uppgiften att köra in en frakturhäst till klinik, det gick i 30 km/h - men gick bra (transportdelen, tyvärr inte utgångenf ör hästen men det kunde ingen ändrat). Hästens ben stabiliserades osv av veterinär hemma och veterinär närvarade vid lastning och sen just snigelkörde de till djursjukhuset. Sträckam var iofs 'bara' 5 mil.

Jag hittade min häst på 3 ben i somras på betet. Han hade skurit upp benet och vägrade ens sätta ner det. Det var bara att köra in transporten i hagen, stödja upp honom och tvinga in honom i släpet och åka akut till djursjukhuset där det förutom att såret gick in i leden visade sig vara en sprängfraktur som inte gick att laga.
Vi har ju rullande röntgen hos våra distriktare, men tjejen som hade jouren vägrade fatta allvaret och sa att jag skulle tvinga honom att trava 30meter för att se om han slutade halta och sen ringa tillbaka. För helvete, hästan kunde ju inte ens stödja på benet. Jag sa en massa fula ord, slängde på luren och åkte iväg istället.

:eek: Jag hade nog sagt vänta lite, gått ut till pålle och klappat honom och sedan tillbaka och med gråt i rösten viskat; Näe, han e fortfarande halt :devil:

:eek: Jag hade nog sagt vänta lite, gått ut till pålle och klappat honom och sedan tillbaka och med gråt i rösten viskat; Näe, han e fortfarande halt :devil:

:rofl::rofl:

TS; be någon van och bra hästmänniska lasta och få iväg hästen till klinik. hoppas allt går bra hur som helst!

Hade hästen varit halt på ett ben hade jag möjligen kunnat köra själv. Nu är den halt på två ben och har ingen rimlig möjlighet att balansera upp sig. Lägg till att det inte är en åkvan häst - jag hade inte kört själv om det fanns någon annan möjlighet (djurambulans).

Lånar knappen för svara:

Damen är på kliniken. Fick smärtstillande och lugnande och vi körde 40 km/h in. Hon skötte sig så fint så är riktigt stolt. Däremot gjorde hon veterinären fundersam för de hitta inte var skiten sittet. Halt på två ben, varm och svullen på alla så hon är kvar på kliniken till i morgon. Får inge mer smärtstillande.. sen blir det böja om i morgon för veta var man ska röntga.

Så hon är i alla fall inne..

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 440
Senast: Alexandra_W
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 667
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka