När ridningen inte är kul längre?

hier

Trådstartare
Det känns som att allt mitt ridande just nu bara är tvång, måsten, prestation och ännu en syssla i vardagen som måste genomföras :(:yuck:

Jag jobbar i stall och motionsrider arbetsgivarens hästar vid behov. Det är bara ångestframkallande för mig då jag har noll självförtroende i min ridning och alltid oroar mig för att "sabba" något i hästens träning, om jag så bara skrittar ut en sväng.

Min medryttarhäst har jag bara en dag i veckan, så då vill jag ha kvalitetstid och bara mysa i skogen. Men även skogsrundorna med henne börjar jag tycka känns tråkiga och förutsägbara, hur mycket jag än tycker om henne. Det känns bara så jobbigt att ännu en gång sadla och sitta upp och känna pressen att rida hästen ordentligt eftersom ägaren nästkommande dag väntar sig en mjuk och rastad häst.

När jag egentligen bara skulle vilja ta hästen i grimma, gå rätt ut i skogen på en promenad och plocka blommor eller chilla i blåbärsriset. Pilla lite i manen, klättra uppför en backe, lyssna på fåglarna..

Jag umgås med en mängd olika hästar flera timmar om dagen och har egentligen möjlighet att rida så mycket jag orkar, men jag har totalt tappat lusten :cry:

Hur gör ni med såna här perioder?

Jag rider så lite som det bara går, efter ett tag brukar ridlusten komma tillbaka för mig. Har du krav att du måste rida medryttarhästen din dag? Annars kan du väl göra det du känner för med den? :)

Jag rider så lite som det bara går, efter ett tag brukar ridlusten komma tillbaka för mig. Har du krav att du måste rida medryttarhästen din dag? Annars kan du väl göra det du känner för med den? :)

Ägaren vill inte att hästen står då hon (hästen) är 19 år och har lindrig artros, så hon planerar hästens motionsschema efter sina medryttare. Men visst skulle jag kunna be i förväg om en ridfri dag, men då behöver jag en bra anledning annat än "känner inte för det" ;)

@hier: gå en promenad i skogen med hästen. Gärna en längre promenad. Då blir det ridfritt och hästen får sin motion. Så gör jag vissa dagar när min häst måste röra på sig men jag inte orkar/vill rida ordentligt. Rätt skönt, har även provat att jobba lite så hästen fått trava. Riktigt bra för lydnaden att checka av. Så det finns möjligheter även inom promenader, endast fantasin sätter gränser. :)

Jag tycker hästar kan motioneras på många sätt utan att rida.
Ta en lånpromenad. Jogga. Cykla. Longera. Löslongera. Tömkör ?

Det finns sjukt många fler sätt att umgås med hästen än just från ryggen. Känns det tråkigt för dig på ryggen, hur tror du det känns för hästen då?

Och i träningssyfte så är ju handpromenad inte något dåligt ;).

Var ärlig, säg att du hellre tar en promenad och må inte dåligt för det :).

Det låter ju lite som om ägaren till din medryttarhäst har lite snäv inställning till sina medryttare. En medryttare är ju en hjälp som man ska vara tacksam för att man får, speciellt på en 19-åring. Men där är nog inte problemet egentligen, om jag var du så skulle jag nog leta lösningen på problemet med att hitta ett annat jobb. Hästjobb är slitiga och det låter som om du samtidigt som du är trött lider av prestationsångest bland alla kunniga ryttare hos arbetsgivaren. Skaffa dig en hästmiljö där du känner att du duger som du är så att får du nog suget tillbaka!

Ägaren vill inte att hästen står då hon (hästen) är 19 år och har lindrig artros, så hon planerar hästens motionsschema efter sina medryttare. Men visst skulle jag kunna be i förväg om en ridfri dag, men då behöver jag en bra anledning annat än "känner inte för det" ;)
Kanske inte är rätt medryttarhäst för dig? Leta efter en häst som inte kanske är i behov av träningen på det sättet. Förstår att inte ägaren är jättenöjd att en sådan häst står en dag, dock bör ju inte ägaren ha någonting emot att du tränar på något annat sätt.

Annars överlag så brukade jag när jag tröttnade på ridningen lite göra någonting helt annat än vad jag brukar. Det brukade få min ridlust att komma tillbaka. Ofta är det ju variationen som behövs, gäller bara att hitta lite inspiration också.

Jag har hästar som behöver röra på sig av olika anledningar men jag skulle bara uppskatta om medryttarna ville promenera i blåbärsriset och uppför nån backe och pilla lite i manen. (och det gör dom också :))
Röra på sig behöver inte betyda RIDA. Det finns så mycket annat.
Prata med din hästägare om det är så att du missuppfattat hennes krav om rörelse eller om du skulle fundera på en annan medryttarhäst.

@hier vad kommer ditt dåliga självförtroende i ridningen från? Någon särskild händelse, någon som har sagt att du rider dåligt eller förstört någon häst eller är det bara något du själv bildat dig uppfattning om? Låter som du har mycket prestationsångest vad gäller din ridning just nu och att det är den biten du behöver jobba med innan ridningen blir rolig igen. På det du skriver verkar det som att du är rädd för att i ditt tycke din usla ridning ska förstöra något. Kan du få hjälp av en duktig instruktör på något sätt eller prata med din arbetsgivare om att du har fastnat i detta? Om inte får du försöka söka hjälp på annat håll. Det verkar också som att all din ridning är förknippad med vissa krav om de kommer utifrån eller mer inifrån dig själv är svårt att säga. Det tror jag du måste analysera och sen fundera på vad du vill ändra på. T.ex. skaffa en annan medryttarhäst där du är mer fri i upplägget av din skötsel av hästen. Kanske du bara kan sticka iväg på en rolig kurs på något ställe och bara rid för din egen skull. Eller ta en paus från allt vad ridning heter utöver det du måste göra i jobbet och ha ingen medryttarhäst och gör lite annat i livet tills du blir sugen igen.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 601
Senast: MiniLi
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern