När redo för tävling?

Djurjouren

Trådstartare
Jag känner mig lite osäker på vad hästen bör kunna innan man tävlar den. Jag har tävlat lite men det var många år sen och på hästar utan vare sig tallang eller gång.
Nu har jag en tallangfull gångartshäst som liksom har tävlingsegenskaperna gratis och jag hade för motivationens skull tyckt att det vore trevligt att tävla henne redan i sommar trots att hon bara är riden i 4 månader eller så och är ytterst sparsamt tagen.

Så min fråga är vad bör hon kunna? Hon kan på att bara vara sig själv förmodligen sprattla ganska bra, speciellt om jag lägger boots på henne. Hon kan inte bära sig speciellt mycket och det saknas krut i henne.
Att tävla är således endast för mitt höga nöjes skull.
Så hur resonerar ni, vad är minimumkraven för att roa sig i nån lätt klass?

Sv: När redo för tävling?

Att hästen är förberedd och tycker att det är minst lika roligt som du....
Min häst hade definitivt inte varit klar för tävling så tidigt, men du känner din häst och jag hoppas att du har hästens bästa i tankarna när du tar beslutet!

Om man bara anpassar kraven till hästens nivå borde man väl kunna tävla hur tidigt som helst nästan?
Hästen bör ju dock kunna hålla gångarten under en längre stund, det blir ju några varv i olika fartiga gångarter i en klass.
Med lite grundkondis och en förstående ryttare tycker jag att man skulle kunna vara med. Det är ju bra miljöträning osv, vi tävlade faktiskt med vår unghäst innan han ens var inriden :angel: fast då inte gångartstävlingar utan typ markövningstävling. Han tyckte det var superkul :love:

Jag har tränat min klokt (och konstigt :D) så hon är betydligt mer förberedd än en normaltränad häst. Vad kan en klass ta? 5 minuter eller nått? Det kan ju inte vara så värst ansträngande.

Någon gång måste ju vara den första, innan dess vet man ju aldrig hur det går. Man rider kanske på ett sätt hemma som man är jättenöjd med, men domarna tycker annat. Ta dig ut på en tävling och känn efter :)

Förutom att hästen skall vara färdig mentalt är det mest kondis som krävs. Poängen är ju som du säger inte lika viktig som miljöträningen. Om gångarterna trasslar är det ju ingen katastrof.

Ett varv är väl 250 meter om jag inte misstar mig, i lätt fyrgång blir det cirka 1 km totalt, som hästen behöver orka hålla igång. Och i Lätt tölt ca 500m (jag vet att det är nya grenar nu, men jag har inte riktigt satt mig in i skillnaderna så jag utgår från de gamla). I Finalen (om det blir aktuellt) så blir det lätt fler varv, samma sak om man är flera på banan samtidigt i uttagningen.

Om du kan tölta och trava/ galoppera ett par minuter i sträck så borde det inte vara något problem annars är det juste mot hästen att vänta lite och träna mer kondition tycker jag. De där minutrarna på banan är jobbigare än de låter.

Vad är det för häst du har skaffat dig? Är det en egen uppfödning?

Klart du kan tävla. Du verkar ju realistisk så du sätter nog inga orealistiska mål (och press) på pållen och dig själv.

Men man kan ju alltid stryka sig från finalen om det är så att hästen inte orkar mer! :)

Noga räknat behöver ju hästen inte "kunna" så mycket för ovalbanegrenarna. Har den bra gång och det går att bestämma riktning och gångart när man rider så kan det ju faktiskt räcka rätt långt i ett lätt fyrgångsprogram (V5 heter det väl nu).

Det låter ju som om du har rätt bra koll på vad din häst kan/orkar, och är det en blivande tävlingshäst så är det väl bra att så tidigt som möjligt komma ut och "tävlingsträna" utan press!

Om hästen har kondition och är berädd att inte kräva för mkt så är det väl inga problem. Jag hade nog valt bort bootsen,(kan bli tungt beroende på hur van hästen är) och satsat på en "clear round", se till att hästen tar sig runt och tycker det är kul!
Det värsta som kan hända är ju att du får låga poäng.. Å det är ju inte hela världen! :) Kräv bara inte för mycket, då kan du få en häst som tycker att det va jobbigt med tävling och kanske börjar låsa sig på banan... ta det nätt och med ett leende så ska det nog gå jätte bra!!

Jag ställde upp med min ena valack när jag haft honom ngn månad, hade just börjat lite med töltsättningen men skrittade i stora drag runt banan & fick väl en 4,10 eller nåt i totalpoäng, i LV alltså.

Du jobbar förmodligen hästen mer när du tränar den än när du tävlar.Det är 3 1/2 varv runt en ovalbana vi talar om så om man bara är försiktig med uppvärmningen så är det väl inget som skadar hästen.

Har sett hästar som är ridna i 3 år innan de tävlas, men varit smällfeta & inte alls i lämpligt skick, dyblöt efter klasserna, DET är mindre snällt mot hästen.

Jag väntade minst ett halvår när min häst var ny och då hade jag lärt känna min häst lite.
Men du tävlar när du känner för det. Det kan vara olika från häst till häst, men när du känner att hästen lyssnar på dig och att ni litar på varandra är ni nog redo för lätt klass-tävlingarna. :)

Både häst och ryttare måste vara redo att tävla.
Hur ser det ut tex om hästen efter sin gren står och flåsar så hela ryttaren gungar med på hästryggen?!

För hästarna är det en STOR påfrestning när dom väl är inne på en ovalbana. Sliter på deras leder/ben. Räcker inte endast med god kondition utan och styrka, uthållighet och mycket mycket DRESSYR. Man måste vara medveten om detta.

Har man tränat rätt, med olika slags träning som du skrev, borde det inte vara några problem att starta i en lättklass, dvs T6,T7,T8, V5. Det finns även galopprace och speedtrav :banana: Men de två klasserna är inte godkännda i SIF.

Vill du veta mer så gå in på SIF hemsida www.icelandichorse.se under fliken sport hittar du mer information.

Och slutligen, när du tävlar... HA ROLIGT!! ;)

Lycka till:laugh:

Jag hade nog väntat till hösten iallafall..
Jag red in min i Nov 07 Hmm snabbräkning så torde vara 6 månader nu som hon är riden.

Jag har sagt att till hösten från sep så ska hon ut på sin första distansritt.. finns en ritt i klubben där jag bor.
De får räcka i år och nästa år 09 kommer vi börja tävla lite mer seriöst..
Hon är ej töltsatt ännu men de är på G

speedtrav! Det hade vart nat for min lilla Jorp! Lilla taghasten, men hon har pensionar nu:)

Liknande trådar

Träning Ni som liksom jag försöker undvika förtryck av djur, kanske inte äter kött eller ens använder djurprodukter till vardags, hur ser ni på...
Svar
12
· Visningar
1 176
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp