När red ni igen?

Mirre

Trådstartare
Efter förlossningen alltså.
Red ni på som vanligt då eller tog ni det extra lugnt?

Har fått erbjudande att rida en travare då och då.
Är ju snart 2 mån sen Isak föddes så nu bör det väl vara lugnt tycker jag

Sv: När red ni igen?

Jag red första gången fem veckor efter förlossningen. Hade då fått erbjudande om att rida en häst 2-3 dagar i veckan, vilket jag väl började med en vecka eller två senare. Red som vanligt från första gången.

Jag red 1½ månad efter att Emil föddes, kändes hur bra som helst. Men jag har bara en unghäst & han hade vilat ett par månader där på hösten, så det blev automatiskt lugnt första tiden. :)

Jag testade rida ca 2 veckor efter förlossningen men det kändes inte helt ok så jag väntade tills det gått en månad och då var det som vanligt igen. :)

Jag väntade ca 4 veckor, men de första gångerna tog vi det bara lugnt och lunkade runt i skogen. Det värsta var nog brösten, de skumpade som bara den. Nu har jag både amningsbh och sportbh på när jag rider. Kan inte ha bara sportbhn för efter ett tag börjar det göra ont i tuttarna, så det är på innan jag ska rida och av efteråt. Jag tror att om det känns bra är det ok. 2 månader efter borde ju inte vara några problem, om du inte har en massa foglossningar kvar.

Problem med ont i brösten avhjälps rätt bra med säkerhetsväst! Den håller alltihop stilla mycket bättre än en BH!!!

Bra tips, det ska jag testa! Jag är tyvärr alldeles för slarvig med att använda den men nu får jag ju ännu en anledning att ha den.

Hm...jag har dessutom äntligen kommit igång med träningen igen och på en del pass gör det ännu mer ont i brösten än när jag rider, tror ni det är ok att ha säkerhetsvästen på step-up också? :p

Jag red efter 4 veckor mest i skogen men var snart igång och tränade som vanligt. Jag körde med amningsbh + sportbh men visst blev det like "milkshake"... :laugh:

Red efter 4 veckor, hårt och flera gånger i veckan, amningstopp och stadig bh var de som gällde!

Jag red när Nikki var 5 veckor och då red jag som vanligt.

Klart du kan ha säkerhetsvästen på step up'en, den där step up-brädan är ju livsfarlig. Man kan helt klart skada ryggen om man faller riktigt illa! :idea:

Men 1a barnet red jag efter 11 dagar och med 2a red jag efter 16 dagar.
Men då tog jag det lugnt, skrittade bara första gången och byggde sen på allt eftersom. Hästarna hade ju tappat kondisen/muskler lika mycke som jag så då får vi jobba upp de ihop.

Tillägga är att jag var snittad båda gångerna...

Jag satt i sadeln kortare stunder redan efter 3 veckor, skrittade fram min häst eller skrittade av honom åt min medryttare.
Passen blev längre & längre, efter ca en vecka var jag i skogen igen & härjade.
Nu 2 månader senare rider jag på min gamla nivå igen & rider för tränarna.
Musklerna håller på att komma tillbaka, har träningsvärk nästan varje dag. :crazy:

Men det är nog ganska inviduellt hur snart man är tillbak ai sadeln, känn efter själv & prova. Känns det inte bra så vänta lite till.

Musklerna håller på att komma tillbaka, har träningsvärk nästan varje dag. :crazy:

Jag red i 3 veckor, låna ut hästen och har nu haft henne hemma igen i 3 veckor. I veckan red jag lektion, och jag fick träningsvärk i fötterna av alla ställen!!
Ok, magen, benen, ryggen och kanske armarna men jag trodde faktiskt inte ens man kunde få träningsvärk i fötterna ;)

Men första barnet red jag efter två veckor utan några problem. Var helt igång och tränade som vanligt efter tre månader. Med andra dottern så har det gått två månader och jag fått ont av att bara skritta :(.

Därför kapar jag tråden och kollar med er andra, blir det värre efter andra barnet? Hur har det varit för er?

/Patsy

Men första barnet red jag efter två veckor utan några problem. Var helt igång och tränade som vanligt efter tre månader. Med andra dottern så har det gått två månader och jag fått ont av att bara skritta :(.

Därför kapar jag tråden och kollar med er andra, blir det värre efter andra barnet? Hur har det varit för er?

/Patsy

Med första barnet gick jag sönder en del i underlivet vid förlossningen, så det tog nog 3-4 månader innan jag satt i sadeln igen. Med andra red jag efter två månader. Båda gångerna har jag startat väldigt lugnt och kännt efter noga. Efter första barnet tog det verkligen tid innan allt satt på plats igen, mer än ett år, men det gällde även löpning, sex, kisseriet osv pga förlossningen. Efter andra barnet hade jag en unghäst, så det blev naturligt att det tog tid att komma tillbaka, även om min kropp inte var hindret den gången. Nu väntar jag mitt tredje barn, och jag hoppas att det kommer att gå lika bra som efter andra.

Det som varit svårast har varit tiden. Jag har under samma tid fått ett mer krävande och stimulerande jobb, och har inte samma tid att snattra bort en hel dag i stallet längre, eller sitta och titta på när andra tränar, eller vad jag nu höll på med innan jag fick barn :crazy:.

Jag red första gångerna sporadiskt efter ca 2 mån och då fick jag ont när vi travade.

Jag tog hem min häst igen nu 1 maj och då var dottern dryga 4 månader. Jag rider inte fullt ut då det är en unghäst och vill inte rida för hårt pga att jag ammar...

Det som varit svårast har varit tiden. Jag har under samma tid fått ett mer krävande och stimulerande jobb, och har inte samma tid att snattra bort en hel dag i stallet längre, eller sitta och titta på när andra tränar, eller vad jag nu höll på med innan jag fick barn :crazy:.

Nä, ska man ha litet barn och häst samtidigt, så får man vara målinriktad och fokuserad.... BARA borsta sin häst, rida sin häst och sedan störta hem för att amma :D

Hur menar du med att du inte vill rida för hårt pga amning? Jag kan inte påstå att jag kände det som att amningen begränsade mig rent fysiskt.

Jag red ett lättare dressyrpass efter 2 v.Jag syddes med flertal stygn men det gick bra att rida ändå efter så pass kort tid.Ingen nedsittning i trav.Men lättridning galopp i lättsits och skritt gick över förväntan.Sen tog jag hem en ny häst efter ca en månad.Sen var allt igång som vanligt. rida 1-3 hästar per dag.

Liknande trådar

Gravid - 1år När började ni rida igen efter graviditet och förlossning? Hur kändes det? Skrittade du bara i början eller red du i alla gångarterna...
2
Svar
29
· Visningar
2 501
Senast: McFlurry
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 737
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve