När räknas övertagandet ?

Hambo

Trådstartare
Som rubriken lyder... är det när sista bakbenet lämnar marken upp i släpet eller är det när högra bakbenet lämnar marken eller hur 17 var det nu igen ???Samt gäller det vid all överlåtelse ,ägarbyte, Häst till Fodervärd eller har det med försäkringen att göra ?
Hoppas ni förstår vad jag menar

Hej från Hambo

Senast ändrad:
Sv: När räknas övertagandet ?

Har för mig att det stod "när sista bakbenet lämnar marken" när jag köpte min första häst... Alltså när alla fyra hovar är på transporten så har den nya ägaren/fodervärden ansvaret! :)

Beror på vad man avtalat. Just den formuleringen gäller bara om den är klart utskriven i kontraktet.

När jag köpte min så blev hon vet. besiktad samma dag, papper skrevs och jag betalade = min.:love:
Sedan fick hon vara kvar ett tag hos säljaren mot att jag betalde fodret (självkostnadspris)
Hade vi väntat till hon lämnade transporten hade ju säljaren fått ha ansvar och så är det inte, sålt är liksom sålt och därmed mitt ansvar

I de fall där det inte specificerats som något annat så skrivs alltid in i våra kontrakt så snart någon hov beträder transportfordonet, har även sett en variant som var så snart hästen lämnar säljarens stall för lastning på transportfodron för transport till köparen.

Man skall inte missa att släppa över risken helst innan lastning påbörjas av den enkla anledningen att lastning är en skaderisk, ofta är det så att det för hästen ny transport eller lastbil vilket gör att även en lastvan häst kan strula lite.
Det är INTE kul när det händer något vid lastningen och det finns frågetecken ang om risken gått över eller inte. Av samma anledning lastar jag ALDRIG upp en såld häst kommersiella lastbilar (transportföretag), jag lämnar grimskaftet till transportören så sker lastningen av dem.
Jag har varit med om att såld häst skadades vid lastning på lastbil och vet vilka diskussioner det kan sätta igång så det gäller att verkligen ha sådana saker klart utskrivna innan det händer på samma sätt led inte upp hästen själv utan lämna över till tranportören om hästen går med buss.

För kommersiell hästtransportör går väl faran över till denne då hästen/grimskaftet överlämnas (om jag kommer ihåg rätt).

Intressant.
Ja, det är klart att det alltid kan bli diskussioner om ansvar. Uff.
Personligen har jag som regel bett säljaren att lasta framförallt unghästar, eftersom det är troligare att lastningen blir okomplicerad om en person som hästen är van, lastar.
Kan dock förstå problematiken nu när jag läser denna tråd.

Jag som hästköpare anser att risken är min när jag fått in hästen i min transport, helt uppenbart.
Hemma hos säljaren - tja lite svårare men har jag köpt hästen (skrivit på papper och betalat) så är ju hästen min. Att lasta den, så länge det inte sker på ett dåligt sätt, ingår ju i hästen och jag tycker nog som köpare att det problemet är mitt också.

Däremot, om jag köper häst "på distans" och hästen levereras via transportföretag, känns det som om risken borde bli min först när hästen i helt skick lastats av på min stallbacke.
Tycker det låter rimligt att säljarens ansvar slutar och transportörens tar vid när hästen lämnas över till transportören (grimskaftet i hand).

Men det är en sak vad jag "kan tycka" och förmodligen något annat i lagen;)

Jag föredrar att säljaren lämnar över grimskaftet till köparen (lämpligen på gårdsplanen) och förkunnar "nu är hästen din". Sedan är det köparens häst som ska lastas, transporteras etc.

Tack för alla era svar ...... Men det där med att lämna över grimskaftet, kan ju vara dåligt också ??? Säljare har förhoppningsvis lastat hästen många gånger och häst och säljare är vana vid varandra, jag menar det blir kanske lättare lastningsstrul om nya ägaren( foder värden ) ska börja lasta ??

Hej från Hambo

Som säljare vill jag ju givetvis inte riskera något, och som köpare vill jag själv hantera min investering - själv ser jag alltså inte att det skulle vara någon nackdel för någon part. Som köpare är det ju bättre att eventuella problem kommer i dagen direkt vid köpet, hellre än månader senare.

Tack för alla era svar ...... Men det där med att lämna över grimskaftet, kan ju vara dåligt också ??? Säljare har förhoppningsvis lastat hästen många gånger och häst och säljare är vana vid varandra, jag menar det blir kanske lättare lastningsstrul om nya ägaren( foder värden ) ska börja lasta ??

Hej från Hambo

Håller med dig i detta och har skrivit att jag brukat be säljaren lasta, särskilt unghästar.
Men jag i min naiva värld har inte insett hur krångligt det förstås kan bli om något går galet... förrän någon tar upp det här;)

Ur juridisk synpunkt och ansvarsfördelning, är det förstås tydligt och prydligt som Lovisaleonora föreslår och inte galet alls!

Hej från Hambo

Precis, min säljare tyckte nog att jag var för mesig så hon tog över och lastade på två röda. Sen visade sig att hon hade rätt, han var lättlastad och jag var för mesig då.

Däremot, om jag köper häst "på distans" och hästen levereras via transportföretag, känns det som om risken borde bli min först när hästen i helt skick lastats av på min stallbacke.

:confused: Transporten sker ju för att du skall få hem hästen oavsett om den går med lastbil eller om du hämtar den själv på plats, naturligtvis sker transporten på din risk oavsett om du hämtar den själv eller inte, den transporten hade ju aldrig gjorts om du inte köpt hästen.

Ja, transporten finns för att jag köpt hästen. Om jag kör hästen själv, är det självklart jag som påverkar vad som händer. Om jag anlitar ett transportföretag, är det de som är ansvariga för/påverkar vad som händer.
Tror också att dessa företag är väl försäkrade gällande vad som kan hända under transporten...

Som du säkert också läste, tyckte jag at säljarens ansvar slutar när transportören tar över hästen.
I mitt tycke ett extra led med "ansvarig hanterare".

Hej från Hambo

Fast...
Jag tolkar det som så att är hästen betald/papper skrivna ja då är hästen köparens.
Att man sedan väljer att ta hjälp av säljaren att lasta, har liksom inte med ansvaret att göra,
Köparen kan ju lika bra ha någon annan hjälp med så att säga.
Blir det skada vid lastningen är hästen köparens ovasett vem som lastar och får betala för ev vet.

På mitt kontrakt stod det att övertagandet är fullbordat när hästens första ben nuddar någon del av transporten. Så rent juridiskt innebär det att om hästen sätter en hov på rampen, men sedan backar, så är övertagandet fullbordat för då har hästen nuddat transporten med ett ben. Däremot är man ju sällan så petig, så vi ansåg det som "klart" när hästen stod inne i transporten, uppbunden och med rampen uppfälld baktill, dvs när vi var klara att åka mer eller mindre.

Olika regler vid olika sammanhang?
Vid fall där kronofogden blir inblandad, t ex konkurser, räknas varan som övertagen först då den lämnar säljarens ägor. Detta om inte lagarna ändrats under senare år! :o

Så om köparen leder ut hästen på allmän väg t ex, så är övertagandet genomfört. Därefter kan man ju gå tillbaka för inlastning eller annat.

LIA

Ja, transporten finns för att jag köpt hästen. Om jag kör hästen själv, är det självklart jag som påverkar vad som händer. Om jag anlitar ett transportföretag, är det de som är ansvariga för/påverkar vad som händer.
Tror också att dessa företag är väl försäkrade gällande vad som kan hända under transporten...

Som du säkert också läste, tyckte jag at säljarens ansvar slutar när transportören tar över hästen.
I mitt tycke ett extra led med "ansvarig hanterare".

Det skall du inte räkna med, de är i alla fall inte särskilt intresserade att ta på sig ansvar och utnyttja sin försäkring, dessutom är det så att de enbart ersätter om det kan bevisas att de varit slarviga/oaktsamma, och det kan som sagt hända saker utan att de har varit det och då är det helt på ägarens risk att det sker.
Det är dessutom väldigt enkelt för dem att säga att de inte kommer ihåg att något hänt om inte hästen uppvisar symtom direkt. Så ytterligare en sak man krasst skall göra är att om det händer något vid lastningen alternativt om man ser att hästen har någon skada när den lastas ur är att se till att direkt på plats få ett underskrivet papper från transportören ang vad som hänt så att man har bevis på att det hänt.
Vi har varit igenom cirkusen efter att såld häst gick omkull otäckt i samband med lastning på lastbil där inte hästen uppvisade problem direkt utan det tog lite tid innan köparen blev klok på att något var tokigt och det senare visade sig att den fått en fraktur i olyckan, att det överhuvudtaget hänt kunde absolut inte transportören komma ihåg trots att han reagerade kraftigt när det hände och tyckte det var riktigt otäckt (det var en riktigt otäck vurpa av från landgången högst upp som kunde slutat riktigt illa så inget man glömmer så enkelt). Så hur bevisar man då att det hänt när en part nekar och det inte finns några oberoende vittnen (vilket det ju sällan finns när man lastar en häst mitt i natten).

Det är därför det alltid skall stå specificerat i kontraktet när risken övergår till köparen just för att det inte finns något klart fastställt när den verkligen gör det och det alltid är risk för att det blir diskussioner om något händer i anslutning till övergången, har man klart specificerat det så är det ingen diskussion om exakt när det övergår till den nya ägaren.

Hästen är lastad av ägaren, i detta fallet så var det ägare/fodervärd.

Men det blev en mycket givande och intressant tråd !

Hej från Hambo

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 483
Senast: Grazing
·
Äldre Nu är goda råd kanske inte så dyra men kärringen är förbannad. Lång historia kort. Jag och exman bygger hus på min släktgård -97. Åren...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
25 466
Senast: Korven
·
Övr. Hund Hej Hund, här har jag aldrig postat en tråd förut. Jag är sugen på att skaffa hund och har varit under längre tid. Men då jag inte haft...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 184
Senast: Modest
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka