När och varför togs dessa fullblodshingstar ur avel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare moflo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 813
M

moflo

Jag använder mig ofta av registret som finns längst bak i ASVH´s hingstkalendrar, men det är några hingstar jag inte kan finna där. Undrar därför om de kunniga på Buke kanske har info som kan hjälpa mig?

Frågan är alltså: Vilket år togs dessa hingstar ur avel, och vilken orsak gjorde att de togs ur avel?

Comefast xx 1003
Esteban xx 1025
Kanudos xx 1027
Colway Bold xx 1019
French Buffet xx 1093

mvh
Jenny

Sv: När och varför togs dessa fullblodshingstar ur avel?

Comefast och French Buffet är exporterade, båda till UK tror jag, vet ej åren dock men jag tror att French Buffet endast var i avel 2004 så han borde blivit exp samma år eller -05. Comefast var väl också i de krokarna tror jag.
Det ryktas om att French Buffet återkommer inom ett par år.

Esteban är fortfarande i avel, han var det i år i alla fall och jag hoppas han är det även nästa.
Kanudos togs väl ur avel för ett par år sedan tack vare dålig förvärvning och/eller få ston? Minns ej säkert dock.. Den sista vet jag inget om.

Fast jag tror inte Kanudos** är ur avel, det är nog bara Hästak som slutat importera sperma från honom.
Efter lite googling ser jag att han står på naturlig betäckning numera i Danmark (Oldenburg och Trakehner) vilket kan vara en förklaring kanske?

ComeFast är inte tagen ur avel, vi har bara valt att inte betäcka utomstående ston längre. Och han är inte exporterad, det är Stravinsky som är det.
Esteban, Kanudos har ingen löst licens på, det är dyrt om de bara får enstaka ston. French Buffet gick tillbaka till ägaren pga att han fick för få ston här.
Ingen är tagen ur avel pga dåliga resultat eller så.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Problemet med hundsmuggling!
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka