När ni duschar hunden

W

whyme

Hej
Jag har en liten fråga till er...

När ni duschar/badar er hund hemma hur varmt vatten använder ni då?
Skriv gärna kommentar om varför ni använder så varmt/kallt vatten

Sv: När ni duschar hunden

jag duschar våran hund med ljummet vatten, mot det kallare hållet.
och det gör jag helt enkelt därför att jag och lilla valpis kommit fram till att det är skönast så :)

Jag duschar också i ljummet mot det kallare hållet.Anledningen är att hon är så varm med all päls,så hon kyls lite samtidigt:cool:

Jag har ljumet men åt det varmare hållet. Bara en aning varmare än ljummet. Har testat mig fram och han verkar gilla det bäst. Han fryser när jag tar åt det kallare hållet och står och skakar.

Gör samma som som liljekonvall..

Har en långhårig collie så han tycker det är gudomligt skönt att svalkas vid tvättningen:)

Jag har ljumet men åt det varmare hållet. Bara en aning varmare än ljummet. Har testat mig fram och han verkar gilla det bäst. Han fryser när jag tar åt det kallare hållet och står och skakar. På sommaren tar jag lite kallare vatten då det är varmt ute och ofta även inne..

Ljummet mot det varma hållet, han fryser halvt ihjäl om jag har för svalt.

Riktigt varmt vatten, så som när jag själv duschar.
Varför? Jo för de tycker att det är skönast så.
Helst efter att va har varit nere vid sjön, och de är blöta och kalla, så verkar de tycka att det är otroligt skönt att få stå i varmt vatten och bli masserade med såpa.

JO, det badas fortfarande i sjön, galna hundar.:crazy:

Till den stora har jag ljummet vatten åt det svalare hållet och till den lilla ljummet åt det varmare hållet.

Jag duschar ju aldrig min hund utan jag spolar bara av honom när han är skitig. :D Det sker mest efter stallvistelse och därav blir det också oftats i stallet vi gör det. På sommaren kan det hända att det blir med vattenslangen som inte går att reglera temperaturen på och det är ju relativt kallt vatten (inte iskallt förstås). Nu på vintern ställer jag in honom i spolspiltan och använder ljummet vatten, sen åker han direkt in i bilen.

Hunden ska ju inte tycka att det är obehagligt.

Jag duschar min hund i ljummet vatten mot det kallare hållet. Det tycker hon är skönast. Sedan får hon ligga invidar i flecefiltar för att torka så snabbt som möjligt för hon tycker det är äckligt att vara blöt.

Vi har två tillfällen av duschar...

1. kolsvart hund(gul normalt) som dryper av lera/söl/sand och allt annat hon vältrar sig i. = Kallt vatten i trädgårdsslangen. Kallt är det för att vi inte har varmvatten utomhus. Och inte kan vi ta in en hund som hon ser ut då :D

2. rullat sig i något äckligt eller får ett bad innan någon viktig händelse när man måste va fin. = Ljummet vatten i duschen tillsammans med schampoo. Ibland kan detta bad följa på utomhusbadet :angel:

Vi har två hundar och "kallbadet" gäller enbart golden retrivern. Vår lilla jackrussell skulle frysa till is om hon fick duscha i den kylan -iaf på de dagar temperaturen understiger +25.

Till alla:

Hur vet ni att hundarna tycker det är skönt?

Min ena hund han bara lider när man duschar honom, det ser ut som han håller på och dör typ :D

Min andra hund är en valp, honom duschade jag första gången igår, och han blev helt stum hehe, han fick som en chock, bara stod helt blickstilla och tittade förundrat omkring, var nog för mkt för hans lilla hjärna att ta in...

Jag har lite varmare än ljummet, men mkt kallare än när jag själv duschar.

Vi spolar av våra med slangen ute= kallt vatten.
När vi någon enstaka gång tvättar dom, för behandling t ex, blir det svalt vatten, närmare kallt.

Orsaken till det kalla är att mina tidigare hundar har reagerat mycket negativt på varmt vatten och närmast vägrat vara med. När jag fattade att det var vattentemperaturen dom protesterade emot och sänkte den, så blev allt frid och fröjd.

Har aldrig haft någon frusen hund. Kan frusenhet vara rasbetingat?

LIA

Till alla:

Hur vet ni att hundarna tycker det är skönt?

Min ena hund han bara lider när man duschar honom, det ser ut som han håller på och dör typ :D

Min andra hund är en valp, honom duschade jag första gången igår, och han blev helt stum hehe, han fick som en chock, bara stod helt blickstilla och tittade förundrat omkring, var nog för mkt för hans lilla hjärna att ta in...

Jag har lite varmare än ljummet, men mkt kallare än när jag själv duschar.

jag började med rätt varmt vatten, första gången jag duschade valpen.
men hon verkade orolig och liksom undvek vattnet, så då testade jag att sänka temperaturen, och då var hon mycket nöjdare. :)

är ju också van at duscha hästar, och då brukar man ju också få trixa lite med temperaturen, tills man märker att hästen tycker det är skönt.

Jag använder ljummet åt det varmare hållet. Har en Jack Russell som är rätt frusen av sig. Dusch med schampo blir det ett par ggr om året.

Testade allt möjligt, men "fastnade för" ljummet vatten.

Vet inte vilken temperatur hunden i fråga föredrog eftersom han HATADE att duscha. Försökte göra det så sällan det bara gick, men ibland måste man ju.

Bada däremot gick alldeles utmärkt, så vi brukade tvåla in honom vid någon lämplig sjö på somrarna istället och sedan låta honom bada en bra stund så det skulle sköljas ur.

Ungefär handvarmt.

Det känns för mig självklart att man badar hundar och hästar i handvarmt vatten. Man vill ju varken att djuret bränner sig eller fryser.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
356
Senast: alex.ha
·
Hundträning Lägger tråden på Hund och tänker att jag får bäst svar här eftersom problemet härrör från hundpromenaderna. Vad har ni för skor när ni...
Svar
11
· Visningar
770
Senast: Bluefish
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 921
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka