När någon inte vill gå till doktorn.

Masse

Trådstartare
Har en arbetetskamrat som för oss andra helt uppenbart brutit armen. Ett sådant där typiskt brott där man tar emot sig när man faller. Kollegan hävdar envist att det bara är en stukning, för det går att röra fingrarna.
Jag gjorde ett likadant brott förra året och väl medveten om att jag kunde röra alla fingrar. Men det hjälper inte ett dugg för att ändra kollegan.
Flera har försökt att prata om det men vi vet sedan tidigare att kollegans inställning är att bäst före datum gått ut så det är inte lönt.

Någon som har förslag på hur man löser det?
Kan det läka på ett tillfredsställande sätt av sig själv?
Ska vi göra som kollegan och stoppa huvudet i sanden?
 
Har en arbetetskamrat som för oss andra helt uppenbart brutit armen. Ett sådant där typiskt brott där man tar emot sig när man faller. Kollegan hävdar envist att det bara är en stukning, för det går att röra fingrarna.
Jag gjorde ett likadant brott förra året och väl medveten om att jag kunde röra alla fingrar. Men det hjälper inte ett dugg för att ändra kollegan.
Flera har försökt att prata om det men vi vet sedan tidigare att kollegans inställning är att bäst före datum gått ut så det är inte lönt.

Någon som har förslag på hur man löser det?
Kan det läka på ett tillfredsställande sätt av sig själv?
Ska vi göra som kollegan och stoppa huvudet i sanden?
Kan personen arbeta som vanligt? Tänker att arbetsgivaren kanske kan kräva att hen går till läkare om hen inte kan utföra sitt arbete.
 
Någon som har förslag på hur man löser det?
Kan det läka på ett tillfredsställande sätt av sig själv?
Ska vi göra som kollegan och stoppa huvudet i sanden?
Det är svårt att hjälpa någon som inte vill ha hjälp.
Visst kan många frakturer läka helt obehandlat. Så länge som det finns rörlighet, cirkulation och känsel, och smärtan är uthärdlig, finns kanske inget större behov av att söka vård. Även om det förstås inte vore av ondo med en undersökning...
 
Känns ju lite medeltida att låta det läka ihop av sig själv. Tyvärr kan ni nog inte göra så mkt åt saken. Om jag var arbetsgivare hade jag dock blivit rätt grinig om hen sen kom och gnällde, inte kunde utföra vissa saker eller blev sjukskriven pga armen..
 
Jag mötte kollega på jobbet en morgon, han hade ramlat med cykeln på väg till jobbet och var likblek och hade lite ont i axeln men ville inte in till akuten. Jag sa att du ser likblek ut och skakar och kan vara i chock, jag kör dig till akuten nu. Ingen fråga liksom, gav inget utrymme till diskussion. Tog en av jobbets bilar och körde in honom. Axeln var ur led och han fick senare opereras och blev sjukskriven.
Hade han protesterat hade jag kanske tagit tag i den skadade armen och dragit med honom, då hade han nog följt efter ;)
Dock, det var nog enklare eftersom det precis hade hänt. Din kollega verkar gått lite med det? Kanske hota med att det kan läka fel och ge nervskador eller något liknande?
 
Min mor är personalledare, och har kommenderat personal till akuten när de dykt upp på jobbet i uppenbart behov av ett läkarbesök (tex djurbett i handen). Jag vet dock inte vad arbetsgivaren har för mandat att helt sonika tvinga anställda som inte vill söka vård. Å ena sidan har arbetsgivaren ett långtgående rehabansvar för sina anställda, å andra sidan har en rätt att neka vård/behandling.. Finns det arbetsuppgifter som innefattar tex lyft, som bör göras med båda händerna? Isf finns det ju arbetsuppgifter som hen inte kan utföra..
 
Jag hade en kollega för några år sedan som hade druckit en hel del på helgen och sedermera trillat och slagit huvudet i en bordskant. På måndagsmorgonen trodde han sig lida av svår baksmälla vilket inte var så konstigt till en början, men när "baksmällan" höll i sig in på tisdagen så tog en annan kollega honom i hampan och tvingade med honom till akuten. Väl där visade sig att han fått en hjärnblödning i bakhuvudet och han blev heltidssjukskriven i 4 månader och därefter deltidssjukskriven i ytterligare 4 månader. Hur vida han fått blödningen före han trillade eller pga att han trillade är oklart men hade han inte blivit inkörd av kollegan hade det kunnat sluta betydligt värre. Han återhämtade sig som tur var och är vad jag vet helt återställd nu.
 
Om hen inte vill söka och kan utföra sitt arbete så är det ju inget att göra.
Och det är klart att man kan röra fingrarna även om handleden/armen är bruten.

/ortoped
Nu är det lite off topic, men visst är det en väldigt märklig myt att bara man kan röra fingrarna så är inget brutet i armen? Fattar att du inte kan svara på det, mest en reflektion på att jag har fått höra det ett antal gånger.
 
När jag halkade på isen o bröt radius (benet på tumsidan) så hade det lätt kunnat läka av sig själv,ulna var ju hel o stöttade.
Nu lagade jag det själv med en veckotidning o hästlinda,innan jag åkte in efter mycket om o men. Och då fick jag en skena som faktiskt var sämre än min veckotidning, men mindre klumpig . :D
 
Tack alla. Det har pågått så länge nu (kollegan hade semester när det hände) att om hen sökt vård och fått gips eller skena hade det varit dags att ta av den snart.
Det otäcka för oss andra är att vi ser att armen är krokig.
 
Om det gått så pass lång tid att det med sjukvårdshjälp borde varit så gott som läkt nu men att h*n trots det håller "låg profil" på jobbet pga att armen är dålig så hade jag om jag var h*ns chef tvingat in personen till sjukan. Om det läker fel och personen senare tvingas operera armen och sen blir sjukskriven en period pga det så lär inte AG bli det minsta glad.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp