När märker man om hästen tål fodret??

Travarn

Trådstartare
Tidigare ägare till min häst sa att hästen inte tål havre men jag fick aldrig klart för mig om hon menade att det satte sig i huvudet på honom eller om det visade sig på något annat sätt.

Havre passar väldigt bra in i foderstaten och tänkte prova att ge honom det. Jag gav honom i går kväll och i morse och väntar nu på någon typ av reaktion. Jag har ridit och han har inte blivit spattig och inte lös i magen eller liknande heller. Hur lång tid tar det innan man märker om hästen tål fodret?

Sv: När märker man om hästen tål fodret??

Det marka du gänska fort, 1-2 tim. efter om det är som dom andra säjer "gå i huvud", 1-2 dager om hästen bli lös i magen.

Det beror nog på VAD som kommer att hända, och det vet man ju inte innan... ;)

Men efter några dygn kan du ju prova att öka givan om inget hänt.

Hade en häst som inte tålde det och den hade som regnskållor i pälsen liksom, nåt liknande alltså. När jag tog bort spannmål så försvann även de och hon fick en helt annan päls!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 906
Senast: Bee
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 152
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar