när man vill ha en hund som både är mild och tuff? rastråd.

Lyraolissy

Trådstartare
Jag kommer nu att köpa en hund men har total kaos i huvudet :)
Har ingen favoritras/min ras sådär.
Har i nuläget en gammal blandras som uppfyllt allt jag velat ha.
Hon är väldigt mild och enkel varit lättlärd och till lags hela sitt liv. Lyssnar på små signaler som att peka räcker många gånger.
Ute har hon haft enorm energi och varit med ute och ridit. Vi tränade även mycket agility och lydnad och mycket lätttränad och lättmotiverad.
Sen gillar jag att hon är tuff med. Tex vi skulle över en tågbro över en å en gång. Unga och dumma och absolut inte att gå på. Utan spjälor med en tjugo fyrtio centimeter mellan varje och bara vatten under. Men där gick hon över utan tvekan..koncentrerat och bra.
Och hamnar hon innanför ett staket så springer hon runt till grinden tex.
Jag söker alltså någon liknande i renras.
En hund som man kan göra det mesta med som är lättlärd och inte trög. En hund som vill vara med i alla väder men inte ballar ur av några dagars vila.
Jag har kollat lite på vallhundar men känns som många är lite rädda ? Har även kollat en parson russel men de kanske är för självständiga?
Hunden kommer bo på gård och få motion i form av långpromenader hjärngympa och agility ev även lydnad /bruks.
Ingen pyttehund kortbent hund eller stor koloss . Annars öppen för diverse storlek och hårlag dock inte för korthårig frusen ras då vi är ute en del året om.
Tack

Ursäkta såg att texten blev en aning rörig i mitten :(
Går inte ändra från telefonen. Ni kan hoppa över den biten :)

Airedaleterrier!!! Jag brukar aldrig tipsa om min egen ras men den passar perfekt!

Tillägg
Vissa individer har stort viltintresse.
Kan vara svår att motivera men älskar fartfylld och allsidig träning och om hittar man rätt knappar är det otroligt tillfredsställande.

Senast ändrad:
Är de inte svåra att motivera ? Fått för mig att de gör lite som de själva vill :)
Skulle vilja tävla agility framöver efter ett långt uppehåll.
Dvärgarna kan vara det. Min är iaf svårmotiverad. Men långt ifrån alla. "Mellanschnauzern" har mer i sig av det mesta än de små. Mycket handlar givetvis om linjer som i de flesta raser.

Min Parson Russell är verkligen tuff! Nallebjörn och kamphund i samma förpackning kan hon kanske beskrivas. Hon hänger med på allting utan att tveka, går över broar (eller helst simmar...) med forsande strömmar under, åker kollektivt i rusningstid. Gud nåde den som hon uppfattar som ett hot mot mig! Hon skulle verkligen gå igenom eld och vatten.
Å andra sidan är hon verkligen en liten kelgris hemma. Så lugn och mild och lättsam. :heart
Hon kan följa med på allting och uppskattar verkligen allt man gör med henne. På 3 träningspass (från noll liksom) var hon klar att starta klass I agility. Mer arbetsvillig och lättlärd hund är svår att hitta.

Min Parson Russell är verkligen tuff! Nallebjörn och kamphund i samma förpackning kan hon kanske beskrivas. Hon hänger med på allting utan att tveka, går över broar (eller helst simmar...) med forsande strömmar under, åker kollektivt i rusningstid. Gud nåde den som hon uppfattar som ett hot mot mig! Hon skulle verkligen gå igenom eld och vatten.
Å andra sidan är hon verkligen en liten kelgris hemma. Så lugn och mild och lättsam. :heart
Hon kan följa med på allting och uppskattar verkligen allt man gör med henne. På 3 träningspass (från noll liksom) var hon klar att starta klass I agility. Mer arbetsvillig och lättlärd hund är svår att hitta.
Låter underbar är mycket intresserad av en parson men har bara träffat en irl . Underbar.
Sen möter man ju alla dessa russels på promenader som lever om och en sån vill jag ju inte få :(

Låter underbar är mycket intresserad av en parson men har bara träffat en irl . Underbar.
Sen möter man ju alla dessa russels på promenader som lever om och en sån vill jag ju inte få :(
Visst är det tråkigt! :( Många köper en russell i tron att det är en ren sällskapshund vilket är en stor missuppfattning. Rasen behöver mycket aktivering och träning för att må bra och få ut sin energi genom. Får de inte ut energi genom träning så gör de av med energin på annat; t.ex. tugga sönder mattan eller göra utfall mot varenda en de möter. Jag är övertygad att det inte är hundarna det är fel på utan att det är ägarna som gjort fel rasval.

Visst är det tråkigt! :( Många köper en russell i tron att det är en ren sällskapshund vilket är en stor missuppfattning. Rasen behöver mycket aktivering och träning för att må bra och få ut sin energi genom. Får de inte ut energi genom träning så gör de av med energin på annat; t.ex. tugga sönder mattan eller göra utfall mot varenda en de möter. Jag är övertygad att det inte är hundarna det är fel på utan att det är ägarna som gjort fel rasval.
Ja jag förstår. Funderade på om det var mycket dålig avel med men kan absolut tänka mig att energin måste ut på något vis :)

Det där är så sant och jag tycker också att det gäller för flera av terrierraserna. Jag upplever att många köper dem för att de tycker att de är gulliga eller för att de träffat en terrier som fått arbeta. Att skylla på att det är en terrier när hunden är "jobbig" har jag också hört.
Jag själv underskattade nog vad "behöver röra på sig och få mental träning för att må bra" faktiskt innebär i vardagen med min airedale (som dessutom inte alltid räknas till en hundraprocentig terrier eftersom Otter Hound användes när man avlade fram dem).
Men då får man anpassa sig för att inte få en olycklig och odräglig hund. För min del en positiv och rolig upptäckt!

Hon är väldigt mild och enkel varit lättlärd och till lags hela sitt liv. Lyssnar på små signaler som att peka räcker många gånger.
Ute har hon haft enorm energi och varit med ute och ridit. Vi tränade även mycket agility och lydnad och mycket lätttränad och lättmotiverad.
Sen gillar jag att hon är tuff med. Tex vi skulle över en tågbro över en å en gång. Unga och dumma och absolut inte att gå på. Utan spjälor med en tjugo fyrtio centimeter mellan varje och bara vatten under. Men där gick hon över utan tvekan..koncentrerat och bra.
En hund som man kan göra det mesta med som är lättlärd och inte trög. En hund som vill vara med i alla väder men inte ballar ur av några dagars vila.
Jag har kollat lite på vallhundar men känns som många är lite rädda ? Har även kollat en parson russel men de kanske är för självständiga?
Hunden kommer bo på gård och få motion i form av långpromenader hjärngympa och agility ev även lydnad /bruks.
Ingen pyttehund kortbent hund eller stor koloss . Annars öppen för diverse storlek och hårlag dock inte för korthårig frusen ras då vi är ute en del året om.
Tack
Jag promotar får vår ras, Pinscher! Den hette förr mellanpinscher.
Stämmer in på alla punkter :) Vår elvaåriga dotter har precis börjat nybörjaragility på brukshundsklubben, och de klipper övningarna, en efter en, som om han aldrig gjort något annat :D

Jag promotar får vår ras, Pinscher! Den hette förr mellanpinscher.
Stämmer in på alla punkter :) Vår elvaåriga dotter har precis börjat nybörjaragility på brukshundsklubben, och de klipper övningarna, en efter en, som om han aldrig gjort något annat :D
Gick in och läste SKK:s beskrivning av pinscher, lät väldigt trevlig! :)

Gick in och läste SKK:s beskrivning av pinscher, lät väldigt trevlig! :)
Vi är över förväntan nöjda! Han är en omplacering, kom till oss förra året vid midsommar och var då två år. Vi var och hälsade på honom och förra ägarna, berättade vad vi kunde erbjuda såsom ridturer, agility osv så de tyckte att vi passade för hans behov, vilket vi är superglada för :heart

Tack
Engelsk springer spaniel, tycker det beskriver dom väldigt bra. Framåt och "tuff" på det sättet att dom är framåt och väldigt följsamma och lättmotiverade till tusen.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ännu en rastråd, förlåt, men ni är ju så duktiga här :D Jag har börjat fundera på en tredje hund men det kommer inte längre än till...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
7 074
Hundavel & Ras Ok, ännu en rastråd... Kruxet är att jag inte riktigt vet vad jag är ute efter så jag vill gärna ha ett bollplank. Jag planerar inför...
2
Svar
23
· Visningar
3 084
Senast: pumah
·
Övr. Hund Jag sitter som ofta och drömmer om nästa hund även fast den inte är riktigt aktuell i dagsläget. Vilken ras tror ni skulle kunna passa...
Svar
15
· Visningar
964
Övr. Hund Jag har två stycken Cavalier King Charles Spaniel killar som blir nio år till våren. Underbara hundar, som jag kunnat använda både till...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 738
Senast: Pysen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Gps tracker för Android?
  • Värma spenat?