när man fryser onormalt mycket..

ameo

Trådstartare
Moderator
Det senaste året har jag varit väldigt frusen av mig och det har hänt att jag vaknar mitt i natten och fryser trots varmt i sovrummet och tjockt täcke sommartid, och plus en tjock ullfilt uppepå vintertid.
För nån vecka sen frös jag sådär mycket igen och började fundera på vad sjutton det kan bero på. Min egen första tanke var sköldkörtelbesvär av nåt slag. Och googlar jag symptom på det så har jag ju kryss i de flesta rutorna. :cautious: Men riktigt så enkelt är det ju inte att ställa diagnos.
En förstående sköterska på vårdcentralen lyssnade på mig när jag sa att "enligt google har jag ju många symptom" på sköldkörtelbesvär, men att jag är fullt medveten om att det kan vara något annat". Så hon pratade med min läkare, som skrev en provtagningsremiss. Så, jag är på G att ta diverse prover - vet dock inte vilka...

Men nu till min nyfikna fråga....
Vad finns det egentligen för alternativa diagnoser som kan orsaka att man fryser? Finns det nåt mer än sköldkörteln som kan orsaka det?
Jag antar att jag bara kommer få svar på proverna per brev, som säger om de är bra eller inte - min läkare på vårdc är måttligt engagerad... Skulle något behöva göras kanske jag får komma dit också, annars inte. Brukar funka så här. Och jag kommer med andra ord också få svårt att diskutera eventuella andra diagnoser med läkaren ifråga.
Så, av ren nyfikenhet :p frågar jag här tills jag får mina egna provsvar om några veckor.

Jag lider av samma problem... Mina vänner frågar hur många täcken jag behöver när jag sover över hos någon av dom.
Kan ligga under värmefilt i soffan sommartid.

Har tyvärr inga lösningar. Men under tiden jag varit gravid har jag ätit levaxin och har för första gången enbart varit normalt frusen. Sen om det beror på levaxinet eller graviditeten vet jag inte.

Hos läkaren får jag råden att motionera mer (på den tiden jag tränade som värst frös jag ännu lättare).

Minns jag fel eller har inte du någon reumatisk sjukdom @ameo ? Smärta kan göra att temperaturregleringen i kroppen blir konstig. Det brukar komma så smygande att man inte inser det förren man blir så frusen som du verkar vara.

Det senaste året har jag varit väldigt frusen av mig och det har hänt att jag vaknar mitt i natten och fryser trots varmt i sovrummet och tjockt täcke sommartid, och plus en tjock ullfilt uppepå vintertid.
För nån vecka sen frös jag sådär mycket igen och började fundera på vad sjutton det kan bero på. Min egen första tanke var sköldkörtelbesvär av nåt slag. Och googlar jag symptom på det så har jag ju kryss i de flesta rutorna. :cautious: Men riktigt så enkelt är det ju inte att ställa diagnos.
En förstående sköterska på vårdcentralen lyssnade på mig när jag sa att "enligt google har jag ju många symptom" på sköldkörtelbesvär, men att jag är fullt medveten om att det kan vara något annat". Så hon pratade med min läkare, som skrev en provtagningsremiss. Så, jag är på G att ta diverse prover - vet dock inte vilka...

Men nu till min nyfikna fråga....
Vad finns det egentligen för alternativa diagnoser som kan orsaka att man fryser? Finns det nåt mer än sköldkörteln som kan orsaka det?
Jag antar att jag bara kommer få svar på proverna per brev, som säger om de är bra eller inte - min läkare på vårdc är måttligt engagerad... Skulle något behöva göras kanske jag får komma dit också, annars inte. Brukar funka så här. Och jag kommer med andra ord också få svårt att diskutera eventuella andra diagnoser med läkaren ifråga.
Så, av ren nyfikenhet :p frågar jag här tills jag får mina egna provsvar om några veckor.

Jag är en riktig fryslort. Blir jag kall kan bara motion eller att typ duscha eller ha elfilt värma. Täcken och kläder hjälper inte förrän efter ca 6 h.

Jag har sköldkörtelpaj. Jag får medicin och är mycket bättre nu. Men jag kanske eg skulle behöva högre dos för att må riktigt bra.

Järnbrist kan ju ge lätthet att frysa med.

Jag är en riktig fryslort. Blir jag kall kan bara motion eller att typ duscha eller ha elfilt värma. Täcken och kläder hjälper inte förrän efter ca 6 h.

Jag har sköldkörtelpaj. Jag får medicin och är mycket bättre nu. Men jag kanske eg skulle behöva högre dos för att må riktigt bra.

Mmm elfilt, när man håller på att bli förkyld och lägger sig under en elfilt med en kopp te! och blir varm igen. (dubbla duntäcken här!)

Hur är det med vätskeintaget? Vatten är ju viktigt för kroppens temperaturreglering, så för lite vätska, speciellt i kombination med t.ex kaffeintag eller annat vätskedrivande, kan ju göra att man lättare fryser.

När jag väl sover är jag alltid varm och go, så inga problem där. Däremot är jag för det mesta kall på dagtid, särskilt om händerna. Fram på eftermiddagen kan jag frysa ibland så att jag tror att jag har feber. Jag har kollat tempen någon gång och har då legat på 36, 5, / 36, 7 i temp; så tvärtom mot feber. Varför jag är så underkyld vet jag inte.

Minns jag fel eller har inte du någon reumatisk sjukdom @ameo ? Smärta kan göra att temperaturregleringen i kroppen blir konstig. Det brukar komma så smygande att man inte inser det förren man blir så frusen som du verkar vara.
Jag har psoriasisentesopati. typ. Men jag har inte särskilt mycket smärta, med den medicinering jag har.

Jag sover på elektrisk värmedyna på vintrarna, fast egentligen främst för att mina leder mår bra av värmen...
Järn har jag inte kollat på ett par år, men det brukar ligga bra.
Hur är det med vätskeintaget? Vatten är ju viktigt för kroppens temperaturreglering, så för lite vätska, speciellt i kombination med t.ex kaffeintag eller annat vätskedrivande, kan ju göra att man lättare fryser.
Jag dricker nog ganska lagom tror jag. Tror inte att jag ligger i underkant i alla fall.

Jag är också extremt frusen av mig. Är det runt 28 grader ute så tycker jag det är en lagom temperatur och tar av mig tjocktröjan :grin:. Mkt praktiskt att vara ute och springa om det är en riktigt varm sommardag då alla andra sitter i skuggan och inte är ivägen i spåret:D Fullt frisk enligt alla tester och är hyfsat vältränad åt det muskulösare hållet och normalt med kroppsfett så börjar ana att jag helt enkelt inte är anpassad för klimatet i den här delen av världen. :meh:

När jag väl sover är jag alltid varm och go, så inga problem där. Däremot är jag för det mesta kall på dagtid, särskilt om händerna. Fram på eftermiddagen kan jag frysa ibland så att jag tror att jag har feber. Jag har kollat tempen någon gång och har då legat på 36, 5, / 36, 7 i temp; så tvärtom mot feber. Varför jag är så underkyld vet jag inte.
Jag har alltid haft 36,2 i normaltemp. Har jag över 37 känner jag mig febrig och är det över 39 är jag närmast döende... :p

Jag är också extremt frusen av mig. Är det runt 28 grader ute så tycker jag det är en lagom temperatur och tar av mig tjocktröjan :grin:. Mkt praktiskt att vara ute och springa om det är en riktigt varm sommardag då alla andra sitter i skuggan och inte är ivägen i spåret:D Fullt frisk enligt alla tester och är hyfsat vältränad åt det muskulösare hållet och normalt med kroppsfett så börjar ana att jag helt enkelt inte är anpassad för klimatet i den här delen av världen. :meh:
Alltså, grejen är att jag mår fysiskt illa när de är varmare än typ 22 grader ute. Det är ju lättare att klä på sig än att klä av sig.
Det är ju därför det är rätt frustrerande att inte kunna sova för att man fryser trots tjockt täcke och tjock ullpläd. Det händer inte varje natt, men då och då.

Alltså, grejen är att jag mår fysiskt illa när de är varmare än typ 22 grader ute. Det är ju lättare att klä på sig än att klä av sig.
Det är ju därför det är rätt frustrerande att inte kunna sova för att man fryser trots tjockt täcke och tjock ullpläd. Det händer inte varje natt, men då och då.
Om du vill lösa hm problemet, inte orsaken, så är ju elfilt en möjlig lösning. Om man grillar sig med elfilt innan man går och lägger sig tills man är rejält varm. Så har man lite startvärme när man lägger sig.

Jag hakar på lite om det är ok för ts.
Har problemet att på kvällen ibland när jag är trött så får jag såna frossbrytningar så jag hackar tänder och hela kroppen skakar.
Är inte frusen annars av mig

Låter som mig! När jag hade häst använde jag dunjacka augusti-juni. Något riktigt regnigt och kylslaget år åkte den på i juli också. Jag tänker att jag borde flytta till varmare breddgrader.

Tyvärr har jag inget tips till ts. Jag är frusen av mig, men djet har jag alltid varit och inte hittar de något fel på mig trots att jag träffar in de flesta punkterna när det gäller sköldkörteln, men det är testat flera gånger och jag ligger inom god marginal från gränsvärdena.

Jag är också extremt frusen av mig, har alltid varit (förutom när jag var gravid, då upplevde jag mig som normaltempererad för första gången i mitt liv) och räknar kallt med att alltid vara. Har inga sjukdomar eller något sådant som påverkar, åtminstone inte vad jag vet.

Det som hjälper mig är att för det första att träna, gärna något pulshöjande, tung styrketräning eller en längre promenad varje dag. Jag märker stor skillnad på frusenheten under dagen om jag tränat på morgonen.

För det andra använder jag mig av den kanske lite kontroversiella metoden att med jämna mellanrum under höst, vinter och tidig vår tina upp i solarium. Jag tror att effekten det ger är 99% placebo, den sista procenten är att jag slappnar av lite av värmen.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 890
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama