Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har alltid haft 36,2 i normaltemp. Har jag över 37 känner jag mig febrig och är det över 39 är jag närmast döende...
Bastu är ganska mycket mer hälsosamt än solarium.
glömde uppdatera denna, om nu någon skulle undra...Det senaste året har jag varit väldigt frusen av mig och det har hänt att jag vaknar mitt i natten och fryser trots varmt i sovrummet och tjockt täcke sommartid, och plus en tjock ullfilt uppepå vintertid.
För nån vecka sen frös jag sådär mycket igen och började fundera på vad sjutton det kan bero på. Min egen första tanke var sköldkörtelbesvär av nåt slag. Och googlar jag symptom på det så har jag ju kryss i de flesta rutorna. Men riktigt så enkelt är det ju inte att ställa diagnos.
En förstående sköterska på vårdcentralen lyssnade på mig när jag sa att "enligt google har jag ju många symptom" på sköldkörtelbesvär, men att jag är fullt medveten om att det kan vara något annat". Så hon pratade med min läkare, som skrev en provtagningsremiss. Så, jag är på G att ta diverse prover - vet dock inte vilka...
Men nu till min nyfikna fråga....
Vad finns det egentligen för alternativa diagnoser som kan orsaka att man fryser? Finns det nåt mer än sköldkörteln som kan orsaka det?
Jag antar att jag bara kommer få svar på proverna per brev, som säger om de är bra eller inte - min läkare på vårdc är måttligt engagerad... Skulle något behöva göras kanske jag får komma dit också, annars inte. Brukar funka så här. Och jag kommer med andra ord också få svårt att diskutera eventuella andra diagnoser med läkaren ifråga.
Så, av ren nyfikenhet frågar jag här tills jag får mina egna provsvar om några veckor.
Jag har alltid varit varm av mig och gått lättklädd när andra byltat på sig som för istiden. Har aldrig behövt vantar eller tjockstrumpor. Men nu helt plötsligt har det ändrats och jag har frusit röven av mig på kvällar och nätter hela gångna vintern. Lite bättre nu men har fortfarande tjocktäcke i sängen. Min mycket amatörmässiga analys är att jag är påväg in i klimakteriet men att jag fryser i stället för har värmeslag.glömde uppdatera denna, om nu någon skulle undra...
De prover som togs var sköldkörtelprov (vad man nu kollar) och blodsocker. Och båda var "normala". Jag har inte fått veta värdena och vi kan inte se det på "mina vårdkontakter"-sidan i vårt landsting.
Så back to square one, varför fryser jag så förbenat på nätterna?
Jag har förvisso nyss fått borreliadiagnos (se annan tråd) men jag känner inga andra symptom från den och det har ju tillkommit nu i vår. Och så konstaterade läkaren lite anemi så jag ska fylla på med lite järn framöver. Men blodvärdet var normalt i april...
Detta har alltså tillkommit nu i vår, så det känns inte särskilt troligt att något av detta ligger bakom,
Sååå, finns det någon annan orsak till att frysa?
(det kändes lite larvigt att övernatta på friidrottsläger i veckan, där sönerna sov i bara kallingarna med ett påslakan över sig, medan jag sov i pyjamas med tjockt täcke + tjock ullfilt... Och ändå frös halva natten...)
Jag har Raynaulds Fenomen (trånga blodkärl) vet inte om det kan vara det i ditt fall, men det är i alla fall en diagnos för frysning. Sitter och fryser om fingrarna nu , trots 20 grader i rummet.Vad finns det egentligen för alternativa diagnoser som kan orsaka att man fryser?
Raynaulds är något helt annat än det jag har.Jag har Raynaulds Fenomen (trånga blodkärl) vet inte om det kan vara det i ditt fall, men det är i alla fall en diagnos för frysning. Sitter och fryser om fingrarna nu , trots 20 grader i rummet.
Händer ibland att jag fryser när jag ska sova, så jag har mitt sommarduntäcke plus det tjocka vintertäcket, i och för sig blir det för varm med vintertäcken sen när man vaknar, så brukar lägga det på halva eller ha på det tills jag fått upp värmen.
Vet även att min syrra brukade värma en vetekudde och ha undertäcket.
Fast Raynauld är hela kroppen, det är inte bara fingrar och tår. Det handlar om trånga blodkärl. Jag fryser ibland om hela kroppen också.Raynaulds är något helt annat än det jag har.
Jag fryser om hela kroppen.
Jag har svårt att tänka mig att man har Raynaulds utan att någonsin ha vita fingrar...Fast Raynauld är hela kroppen, det är inte bara fingrar och tår. Det handlar om trånga blodkärl. Jag fryser ibland om hela kroppen också.
Fast det handlar inte enbart om vita fingrar utan snarare trånga blodkärl, det är det som är Raynaulds', sen att det bli vita fingrar som följd beror på hur trånga blodkärlen är. Jag har rätt extremt och sitter och fryser nu fast mina fingrar ej är vita.Jag har svårt att tänka mig att man har Raynaulds utan att någonsin ha vita fingrar...
Det finns inget som tyder på att jag har trånga blodkärl.Fast det handlar inte enbart om vita fingrar utan snarare trånga blodkärl, det är det som är Raynaulds', sen att det bli vita fingrar som följd beror på hur trånga blodkärlen är. Jag har rätt extremt och sitter och fryser nu fast mina fingrar ej är vita.
För mig försvinner frossan om jag äter en låg dos järn. Lite flytande eller typ 1 Hemopher per dag. Jag är alltid kall, men slipper dubbla täcken med lite järn. (Jag äter även Levaxin)Det finns inget som tyder på att jag har trånga blodkärl.
Och jag upprepar och förtydligar: jag har mycket svårt att tänka mig att det finns någon med Raynaulds som aldrig någonsin råkat ut för de typiska vita fingrarna.
Nu är du ute och cyklar... Det handlar inte om trånga blodkärl utan att musklerna runt blodkärlen drar ihop sig så blodflödet blir sämre. Och det händer absolut inte i hela kroppen! Att du fryser mycket beror på något annat, men att du fryser ger dig vita fingrar p g a Raynauds.Fast det handlar inte enbart om vita fingrar utan snarare trånga blodkärl, det är det som är Raynaulds', sen att det bli vita fingrar som följd beror på hur trånga blodkärlen är. Jag har rätt extremt och sitter och fryser nu fast mina fingrar ej är vita.
Exakt, Raynauds gäller bara dom perifera blodkärlen i extremiteterna och beror på att små muskler krampar och stryper flödet. En "kul" effekt är att när fingrarna eller fötterna nått stadiet blåvita så kan dom slå om till kokheta och behåller det läget, då går det alldeles utmärkt att gå barfota i snön så snön smälter i fotspåren, samt ha snöbollskrig barhänt.Nu är du ute och cyklar... Det handlar inte om trånga blodkärl utan att musklerna runt blodkärlen drar ihop sig så blodflödet blir sämre. Och det händer absolut inte i hela kroppen! Att du fryser mycket beror på något annat, men att du fryser ger dig vita fingrar p g a Raynauds.
Konstigt, varför har då alla läkarna jag träffat sagt det?Nu är du ute och cyklar... Det handlar inte om trånga blodkärl utan att musklerna runt blodkärlen drar ihop sig så blodflödet blir sämre. Och det händer absolut inte i hela kroppen! Att du fryser mycket beror på något annat, men att du fryser ger dig vita fingrar p g a Raynauds.