När man försökt allt

Ferrari

Trådstartare
Vår hund är världens snällaste & goaste, inomhus. Han leker fint med oss och våran 1,5 åriga son.

Men - ute så är han omöjlig. Han är oerhört fixerad vid hundar och även i tidigt stadie så går de inte att bryta hans fokus. Detta resulterar i varje promenad, om han så mycket skymtar en hund (även ex hans egna spegelbild). Att han skäller, reser ragg, hoppar & drar. Han är en stor hund kanske ska nämnas.

Vi har försökt mycket. Skvallerträning, belöna rätt beteende nonchalera felaktigt, ta tag och säga till, mutor... inget funkar. I något tillfälle så har jag tagit i rejält, visat att det inte är okej, han stannar upp för 1 sekund, skakar av sig det och fortsätter.

Saken är den att han INTE är hundaggressiv. När han väl får hälsa är han trevlig och leker på ett fint sätt. Men han kan ju inte få hälsa på alla hundar man möter.

Vad finns det att göra när alla idéer tagit slut?

Sv: När man försökt allt

Man tar hjälp.

Jag har jobbat med ganska många hundägare "som gjort allt", ofta beyder det att antingen gjort typ två saker, eller inte har försökt tillräckligt länge.
Men framförallt så måste träningen anpassas efter er, hundens ålder, kön och ras. Era förutsättningar, hur många är det som ska uppfostra hunden osv. Kanske tillochmed gå tillbaka till uppfödaren och kolla om det kan ha hänt någoting där.
Jag anser att hittar man anledningen till hundens beteende så är halva jobbet gjort för att ändra det.

Sv: När man försökt allt

Vi har försökt mycket. Skvallerträning, belöna rätt beteende nonchalera felaktigt, ta tag och säga till, mutor... inget funkar. I något tillfälle så har jag tagit i rejält, visat att det inte är okej, han stannar upp för 1 sekund, skakar av sig det och fortsätter.

Vad gör du under den sekunden? För det är ju där det gäller att behålla hundens uppmärksamhet. Vad motiverar hunden?
Så fort du fått uppmärksamheten från den andre hunden så gör något kul med hunden, kanske springa ett par steg i motsatt riktning. Kamplek med leksak? Sedan hålla igång den interaktionen tills den andra hunden är "glömd".

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
2 530
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 755
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 463
Senast: Trassel12
·
Hundträning Ny på detta forum (och ett liknande hundforum där jag ställt samma fråga). Det är så att jag har lite funderingar kring hundfrågor som...
2
Svar
23
· Visningar
3 054
Senast: sanmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka