När man är sjuk

Tropic

Trådstartare
Hamnade i hög feber och det verkar bli långdraget. Vad gör ni med era hästar när ni blir sjuka? Låter ni dom stå med gott samvete? Låt oss säga att det tar en vecka innan jag kan sätta mig på ryggen igen, anser ni att det inte är lämpligt och låter hellre någon annan rida så länge? Om man tävlar hästen eller dylikt spelar förstås in, men så ser inte situationen ut för mig just nu. Vad tycker ni annars om att ge hästen en veckas vila då och då, plus de här längre vilopauserna som brukar kunna hamna på någon månad om året (så gör jag i alla fall)?

Jag har varit sjuk i en vecka nu, detta är 6e dagen med feber och riktigt slemmig hosta.
Har dels longerat, låtit henne stå eller som igår skrittade ut en kort runda, egentligen mest för att stilla mitt eget sinne, för hästens del hade det nog kvittat om jag låtit henne stå eller inte.
Dock blir det ingen tävling i helgen, jag känner inte att jag hinner återhämta mig tillräckligt för att orka.
För hästens del skulle det kvitta om hon stod en vecka innan tävlingen. Hon har så pass god kondis att det inte skulle påverka.

Själv är jag inlagd på sjukhuset och hästen får vila utan dåligt samvete. Jag vågar helt enkelt inte låta någon gå ut med honom och på ridbanan har han inte riktigt koll på longeringen ännu så vågar inte be någon fortsätta där heller. Att promenera på ridbanan går väl, men ibland blir han lite tokig redan på vägen mellan stallet och ridbanan. Så vila blir det. :)

Om jag vet att det finns någon som kan tänka sig att rida någon dag frågar jag denne. Annars låter jag hästen vila en del och kanske longerar/löslongerar någon dag. Hästen dör inte av att vila 1-2 veckor. Den hinner inte tappa varken muskler eller kondis på den tiden.

Låt hästen vila nu, tills du känner dig pigg igen och sedan minskar du den längre planerade vilan med ungefär samma.

Så tänker jag :)

Hamnade i hög feber och det verkar bli långdraget. Vad gör ni med era hästar när ni blir sjuka? Låter ni dom stå med gott samvete? Låt oss säga att det tar en vecka innan jag kan sätta mig på ryggen igen, anser ni att det inte är lämpligt och låter hellre någon annan rida så länge? Om man tävlar hästen eller dylikt spelar förstås in, men så ser inte situationen ut för mig just nu. Vad tycker ni annars om att ge hästen en veckas vila då och då, plus de här längre vilopauserna som brukar kunna hamna på någon månad om året (så gör jag i alla fall)?

Min häst är hyfsat ung och är frisk i kroppen. Så han mår inte dåligt av att stå någon vecka.
Han får alltså stå om jag blir sjuk. Han är inte helt lättriden och jag vill inte riskera någon annans hälsa. Nu är det inte så många som vill upp på honom heller. ;)

Min förra blev 30 år. När de är gamla så vill jag inte ställa av. Jag tycker de ska hållas mjuka. Så då har antingen jag åkt dit och tagit hästen iaf 15-20 min varannan dag i stretchande lägen eller så har jag kunnat be någon duktigare elev göra det.
Samma då han var lite känsligare i luftvägarna en period och behövde lufta dem dagligen.

Jag höll på mer eller mindre som vanligt när jag var sjuk, spelade inte så stor roll vad för sjuk jag var. Hästen behövde röra på sig för psykets skull och jag vågade inte låta någon annan rida. Så det var bara att kämpa på.

Mina får vila. Bor så till att det är svårt att få tag i någon som vill rida och dessutom rör de sig lite själv ändå eftersom de går på lösdrift.

Tidigare hade jag en medryttare som jag ibland ringde och kollade med om hon ville rida extra, ibland blev det så och ibland inte. Har även haft ett par hästar med artros som behövt ytterligare rörelse än lösdriften och då har jag masat mig ut på promenad någon gång eller bett sambon göra det samma.

Mina blir utan ridning när jag är sjuk, mycket jobb eller annat helt utan att jag mår det minsta dåligt av det.

Anledningen är inte att hästarna är svåra utan tvärt om alla kan rida och hantera mina hästar oavsett kunskap eller avsaknad av så länge ingen försöker uppfostrar cilla.

Självklart mår ingen häst dåligt av att vila en vecka! Tycker det låter mycket egendomligt om de inte skulle klara det? Och det är viktigt att man tillåter sig själv att vila och friskna till i lugn och ro.
Tycker det är väldigt dumt att skriva att ingen häst mår dåligt av en veckas plötslig vila kanske mitt i vintern. När min häst stod uppstallad i vanligt stall, alltså ute ca 8 timmar, in kl 16 osv, då klarade faktiskt inte han att stå på det sättet en vecka. Han behövde röra på sig och motionera av sin energi. Då gick han i stor hage med kompisar men det räckte inte.

Sen flyttade vi till lösdrift och då gick det iallafall inte ut över boxen när han stod, ett par dagar. Då var det bara jag som märkte av det i ridningen sedan.

Det beror på så himla mycket när det gäller både häst och sättet man har den uppstallad på om man bara plötsligt ska ställa av en häst i full kondition som annars aldrig står på det sättet annat än under dom varmaste sommardagarna ungefär.

Alla hästar fungerar inte likadant, har man "otur" så har man blivit hästägare till en häst som inte fixar en veckas plötslig vila. Han var för övrigt den lättaste och snällaste och mest väluppfostrade hästen i hela stallet nästan, harmonisk och lugn sålänge han motionerades varje dag.

Om jag har riktigt hög feber eller magsjuka så får hästen stå upp till 2 dagar, sedan har det nog aldrig hänt att jag inte har varit frisk nog att kravla mig upp på hästryggen. När jag har varit inlagd på sjukhus och/eller opererats har jag för det mesta bett någon annan att rida (är absolut inga problem att hitta ryttare) förutom någon gång när det har passat rätt bra med vila. Hästen mår väl inte direkt dåligt av att stå, men eftersom hon har lätt för att lägga på sig tycker jag att det är onödigt med en veckas vila där det inte passar. Dessutom står hon rätt mycket på box, så det blir roligare för henne att komma ut och röra på sig lite. Och slutligen så tycker hästvakten oftast att det är roligare att rida också än att bara mocka och packa höpåsar.

Han dör inte av att få en eller två dagars ledighet - han går i hagen och härjar av sig ändå. Blir det längre sjukdom så hör jag med väninnan som känner honom om hon vill ut i skogen en sväng. Henne kör han inte med.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
563
Senast: tara
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
649
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 992
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar