När man är för tung för sin häst.

Shaggy

Trådstartare
Jag har pga psykisk ohälsa haft problem att hålla vikten vilket resulterat i rätt många överflödiga kilon. Problemet är att det även resulterat i att jag blivit för tung för min häst.
Nu har jag fått ordning på kaloriintaget och minskar sakta i vikt men det tar tid.
Häromdagen kände jag att jag snabbt ville känna på hästen och se hennes reaktion. Resultatet blev att min häst ansåg att vi skulle ut och rejsa och visade inga tecken på att jag var tung. Det var precis som tidigare att det kändes som att sitta på en urkraft. Jag kände mig inte stor på henne utan det kändes så rätt. De som såg oss förstod inte alls min oro över vikt med tanke på hur hon betedde sig.
Hur sjutton tänker jag? Hästen visade tydligt att det var superkul att leka ridhäst igen, men...
Nej ingen här kan ge ett korrekt svar eftersom ni inte sett oss men tänkte jag kan få input.
 
Jag har pga psykisk ohälsa haft problem att hålla vikten vilket resulterat i rätt många överflödiga kilon. Problemet är att det även resulterat i att jag blivit för tung för min häst.
Nu har jag fått ordning på kaloriintaget och minskar sakta i vikt men det tar tid.
Häromdagen kände jag att jag snabbt ville känna på hästen och se hennes reaktion. Resultatet blev att min häst ansåg att vi skulle ut och rejsa och visade inga tecken på att jag var tung. Det var precis som tidigare att det kändes som att sitta på en urkraft. Jag kände mig inte stor på henne utan det kändes så rätt. De som såg oss förstod inte alls min oro över vikt med tanke på hur hon betedde sig.
Hur sjutton tänker jag? Hästen visade tydligt att det var superkul att leka ridhäst igen, men...
Nej ingen här kan ge ett korrekt svar eftersom ni inte sett oss men tänkte jag kan få input.
Det beror mycket på hur man rider och du som har lång erfarenhet som ryttare lär klara att anpassa ridningen efter hästen och din vikt och inte överbelasta hästen.
 
Jag har pga psykisk ohälsa haft problem att hålla vikten vilket resulterat i rätt många överflödiga kilon. Problemet är att det även resulterat i att jag blivit för tung för min häst.
Nu har jag fått ordning på kaloriintaget och minskar sakta i vikt men det tar tid.
Häromdagen kände jag att jag snabbt ville känna på hästen och se hennes reaktion. Resultatet blev att min häst ansåg att vi skulle ut och rejsa och visade inga tecken på att jag var tung. Det var precis som tidigare att det kändes som att sitta på en urkraft. Jag kände mig inte stor på henne utan det kändes så rätt. De som såg oss förstod inte alls min oro över vikt med tanke på hur hon betedde sig.
Hur sjutton tänker jag? Hästen visade tydligt att det var superkul att leka ridhäst igen, men...
Nej ingen här kan ge ett korrekt svar eftersom ni inte sett oss men tänkte jag kan få input.
Lyssna på hästen :heart
 
Lyssna på hästen, börjar du rida så smått så kommer din energiförbrukning att öka och det hjälper dig att gå ner i vikt.
 
Jag har pga psykisk ohälsa haft problem att hålla vikten vilket resulterat i rätt många överflödiga kilon. Problemet är att det även resulterat i att jag blivit för tung för min häst.
Nu har jag fått ordning på kaloriintaget och minskar sakta i vikt men det tar tid.
Häromdagen kände jag att jag snabbt ville känna på hästen och se hennes reaktion. Resultatet blev att min häst ansåg att vi skulle ut och rejsa och visade inga tecken på att jag var tung. Det var precis som tidigare att det kändes som att sitta på en urkraft. Jag kände mig inte stor på henne utan det kändes så rätt. De som såg oss förstod inte alls min oro över vikt med tanke på hur hon betedde sig.
Hur sjutton tänker jag? Hästen visade tydligt att det var superkul att leka ridhäst igen, men...
Nej ingen här kan ge ett korrekt svar eftersom ni inte sett oss men tänkte jag kan få input.
Det är nog få hästar som reagerar direkt på en för tung ryttare, om man inte är väldigt mycket för tung. Det är mer på sikt det sliter.
 
Runt 25 med utrustning

Då tycker jag du kan låta hästen bestämma ja/nej till uppsittning, men begränsa tiden och farten så hon inte överanstränger musklerna i rörelseglädjen. Tänk om du själv går till gymmet, svinglad för att DET GÅR 😁🥳 när du lyfter tungt, men sen har du brutal träningsvärk/överansträngning i en vecka för att du körde för många repetitioner på för tungt.

Jag har precis tagit mig ner till ca 25% igen och kommer handhästa min mustang en del innan vi börjar med uppsitten skritt. Jag är 177cm och han bara 148cm, så när jag är för tung så påverkar jag han enormt mycket balansmässigt, blir stor hävstång så att säga. Han behöver rejäl core för att stå emot om min core blir vinglig. Är du kortare proportionerligt än mig så kanske det är mest tyngden på ryggsäcken ni behöver tänka på så att säga.

Korta pass, bygg upp långsamt :).
 
Då tycker jag du kan låta hästen bestämma ja/nej till uppsittning, men begränsa tiden och farten så hon inte överanstränger musklerna i rörelseglädjen. Tänk om du själv går till gymmet, svinglad för att DET GÅR 😁🥳 när du lyfter tungt, men sen har du brutal träningsvärk/överansträngning i en vecka för att du körde för många repetitioner på för tungt.

Jag har precis tagit mig ner till ca 25% igen och kommer handhästa min mustang en del innan vi börjar med uppsitten skritt. Jag är 177cm och han bara 148cm, så när jag är för tung så påverkar jag han enormt mycket balansmässigt, blir stor hävstång så att säga. Han behöver rejäl core för att stå emot om min core blir vinglig. Är du kortare proportionerligt än mig så kanske det är mest tyngden på ryggsäcken ni behöver tänka på så att säga.

Korta pass, bygg upp långsamt :).
Jag är 170 till 147. Vi går mycket men hon visar så tydligt att hon vill mer.
Mitt sitter mest på rumpa och lår så det blir inte så mycket hävstång, tyvärr är det ju ofta svårt att bli av med det som sitter där.
 
Jag är 170 till 147. Vi går mycket men hon visar så tydligt att hon vill mer.
Mitt sitter mest på rumpa och lår så det blir inte så mycket hävstång, tyvärr är det ju ofta svårt att bli av med det som sitter där.
Kan du inte fortsätta gå, och sedan de sträckorna där trav eller galopp är lämpligt hoppa upp då? Då bränner du fler kalorier och hästen får bära dig korta sträckor i gångarter som kanske, beroende på hästen, är lättare att bära mer vikt på? Det gäller att hitta bra stenar/stockar eller liknande att hoppa upp från bara.
 
Åh här känner jag igen mig! Kilona har ju smugit sig på och jag tycker själv jag är gränsfall för tung för min häst eller alltså att jag inte känner mig alls tillfreds med att ligga och tulla på maxgränsen. Min vikt verkar hon bära upp medan samma vikt och något lägre visar hon är för mycket om man inte är balanserad som jag är då hon är pigg när jag rider och visar tydligt att hon vill springa. Men det är ju som det där långsiktiga jag tänker på. Så jag har ridit mindre sen jag kom till den punkten att jag måste få ordning på vikten och motionerat med körning mer istället.
 
Kan du inte fortsätta gå, och sedan de sträckorna där trav eller galopp är lämpligt hoppa upp då? Då bränner du fler kalorier och hästen får bära dig korta sträckor i gångarter som kanske, beroende på hästen, är lättare att bära mer vikt på? Det gäller att hitta bra stenar/stockar eller liknande att hoppa upp från bara.
Bra idè men i nuläget blir det bara ridning på bana eftersom galopp ute, och även trav i det sinnestillstånd hon nu är i, för henne betyder fullt ös medvetslös. Bromsen är inte särskilt effektiv och har aldrig varit det. Hon är som sagt en urkraft att sitta på och det gäller både för gott och ont.
(Jag tror hennes hemliga dröm är att vara gallopör).
 
Jag har pga psykisk ohälsa haft problem att hålla vikten vilket resulterat i rätt många överflödiga kilon. Problemet är att det även resulterat i att jag blivit för tung för min häst.
Nu har jag fått ordning på kaloriintaget och minskar sakta i vikt men det tar tid.
Häromdagen kände jag att jag snabbt ville känna på hästen och se hennes reaktion. Resultatet blev att min häst ansåg att vi skulle ut och rejsa och visade inga tecken på att jag var tung. Det var precis som tidigare att det kändes som att sitta på en urkraft. Jag kände mig inte stor på henne utan det kändes så rätt. De som såg oss förstod inte alls min oro över vikt med tanke på hur hon betedde sig.
Hur sjutton tänker jag? Hästen visade tydligt att det var superkul att leka ridhäst igen, men...
Nej ingen här kan ge ett korrekt svar eftersom ni inte sett oss men tänkte jag kan få input.

Jag håller ju på med islandshästar och inom vår gren finns det rätt många som ligger i övre delen av vad man anses kunna väga för en viss storlek på häst, och även de som ligger "över gränsen". De saker jag sett andra göra och även gjort eller gör själv (även om jag som normalviktig kvinna är "inom gränsen"), är ungefär följande:

  • Träna kortare pass - man behöver inte nöta en massa utan det går utmärkt att t.ex. rida ett dressyrpass på 20 minuter
  • Träna avsuttet ett par dagar per vecka - är det dessutom så att viktminskning för ryttaren är önskvärd så kan man med fördel promenera/jogga med sin häst! Cykla med hästen bredvid är också ett alternativ!
  • Rid i balans - både så att ryttaren sitter balanserat på hästen och så att hästen balanserar sig under ryttaren
  • Rid på rakt spår mer än böjt spår, dvs rid ut på vägar och stigar snarare än att rida på ridbana
  • Träna upp hästen att successivt tåla mer belastning
  • Ta pauser under ridpasset, skritta, låt hästen komma ner lite i andningsfrekvens
  • Låt en lättare ryttare rida någon/några dagar per vecka
  • Lyssna på hästen - känns den snubblig, obalanserad eller trött, sitt av en stund!
  • Promenadpauser under ridturen där hästen får skritta utan belastning och ryttaren sträcka på benen
  • Se till att sadel och övrig utrustning passar er båda bra!

Jag tror personligen att det varierar ganska stort från häst till häst hur mycket den egentligen orkar bära. Det beror ju bl.a på grundläggande kroppsbyggnad (finns t.ex. undersökningar som visar att hästar med bred, platt rygg är mer viktbärande än hästar med smal, takformad rygg), träningsstatus, ålder, ryttarens balans mm. Därför blir det jätteviktigt att lyssna på hästens signaler. Och kanske också försöka vara lite försiktig även om hästen känns pigg och glad - låt den ta den där härliga galoppen men promenera hem sedan, till exempel.
 
Jag har efter otur med hälsan under ett år (skada och sjukdomar som resulterat i tre operationer) gått upp en hel del i vikt.
Min stora häst avskyr allt vad markarbete heter så honom rider jag nu 15-25 minuter varannan dag. Han är pigg och glad och har på två veckor redan börjat se finare ut i kroppen, det gör även skillnad för mig med då jag mår bättre och därför inte stressäter på samma sätt.

Så länge det inte blir för långa pass och man är uppmärksam på hästens hälsa tror jag inte det är någon fara.
 
Jag blev nog för tung för min gamla häst under de senare åren, han hade även en fodervärd som var lite tung. En lång man.
Hästen gick vi ta bort pga pålagringar i ryggen, och jag tror vår vikt spelade in. Ändå varierade vi mycket med körning och markarbete och hästen var en rejäl och rätt så viktbärande kallblodstravare.

Jag vet inte säkert att det var därför, men en teori jag har. Så jag är väldigt nojig nu och väljer att inte rida alls utan tränar från marken med hästen jag tar hans om. Går jag ned i vikt kanske jag överväger att börja rida igen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 648
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 476
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 494
Senast: Imna
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 588
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp