När lägga in trav/galopp?

D

diskho

Har börjat sätta igång min ponny nu "på riktigt". Alltså bara skritta med honom (fast ja, jag har travat lite och tränat liiite galoppfattningar xD Fast bara några steg). Han har grundkondition eftersom han har ridits lite sporadiskt plus att han går på lösdrift i en kuperad hage. Men jag börjar ju självklart med att skritta för att inte belasta ben/senor/det andra allt för mycket.

Nu den här veckan har jag varit ute med honom 4 ggr än så länge och skrittat i ca 25-40 min (olika). Är det bra? Eller för mycket att börja med?
Tänkte börja med att skritta honom 5-6 dagar i veckan, är det lagomt?
När kan man börja lägga in trav och galopp?

Sv: När lägga in trav/galopp?

Hur länge har han varit ledig innan du började sätta igång honom? Om det bara handlar om några veckor så kan du absolut lägga in traven efter någon vecka och galoppen någon vecka efter det.

Är det längre tid den egentligen bara ridits lite halvt-om-halvt skulle jag skrittat ca 1 h i ungefär två veckors tid i kuperad terräng, rätt ut i skogen och i backar. Sedan hade jag lagt in traven ca 10 minuter varje pass som du ökar gradvis och som du delar upp under passets gång. Någon vecka efter det tror jag du kan börja galoppera, ta då korta galopper i taget, ca 5-10 minuter varje pass och öka succesivt varje dag.

Glöm inte de heliga vilodagarna, 1-2 dagar i veckan.

Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 594
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Ridning Hej! Har nyligen blivit medryttare till en 11-årig islandshäst och behöver tips. När ägaren köpte honom stod han på lösdrift och var...
Svar
8
· Visningar
1 698

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka