När köra in unghäst?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare anni0001
  • Startdatum Startdatum
A

anni0001

Hejsan!

Jag har ett hblsto som är 7 månader o i "ridsporten" så gör man ju i princip ingenting med ungdjuren förrän de är runt två år då de tömkörs/longeras o rids in på hösten men i travvärlden så startar de väl redan som tvååringar?

Min chef har trevliga kallblodstravare o jag är nyfiken på "den världens" sätt att träna och lägga upp träningen.

Är det nån skillnad i tillväxtfaser etc beroende på ras? dvs är det riskabelt att börja tidigare med ett hbl än snittet?

Nu har jag inte tänkt starta mitt hbl i travtävlingar men det vore skoj att köra in henne så småningom och undrar hur ni gör med era telningar :)

Sv: När köra in unghäst?

Jag kör normalt sett in dem på våren som ettåringar. I våras hann vi dock inte på grund av privata orsaker, så i år körde vi in efter betet istället.
Det har egentligen ingen större betydelse, för när vi kör in dem på våren så släpper vi dem på betet så fort de är satta i vagn.
Det går utmärkt att köra in ett halvblod som åring. Du kommer ju heller (antar jag) inte att träna samma mängd med den, som en ung travhäst normalt tränas. Att åka ut och lufsa ett par gånger i veckan mår alla hästar bra av. Skulle du märka att hästen kommer in i en riktig växtperiod låter du den vila ett tag.

näe jag hade ju mest tänkt köra för skojs skull o för att miljöträna henne o bygga lite muskler o flås i "lagom" takt o att hon är väl förberedd inför ridningen sen :)

Var hittar man bra tränare som kan hjälpa till med inkörning etc?

Ta kontakt med närmaste travbana, och en tränare där. Har de en gård själva e de perfekt. du kan själv sela och tränsa och tömköra lite innan. Om du har erfarenhet vill säga. Annars kan tränaren göra detta. Ring och kolla.

Beror helt på individen. En häst av travras kan också behöva längre tid på sig att växa och vissa är tidigt utvecklade, samma inom alla raser. Så du kan nog med gott samvete börja köra in din också i tidig ålder, jag tror det får betydligt bättre mentalitet och psyke och är mer förberedd för inridningen om de är inkörda och jobbade inom körning, van att ha material och lyhörd för rösthjälper.

Istället för att skriva allt än en gång kopierar jag vad jag skrivit i en annan tråd!

Jag har en halvblodskorsning (mamman var vår maxad D-ponny) född-06, som jag fick inkörd av en travtränare -07.
Innan vi började med inkörningen rådfrågade jag flera veterinärer samt uppfödare o stuteri-ägare vad de tyckte om det hela. Samtliga önskade att fler gjorde som jag!
Som en vet. menade på: Tänk så många som rider in sina hästar i 2-3-4 års åldern. Hästen har kanske inte byggt upp så många muskler än o så kommer det på en ryttare på 70-80 kg....tänk dig själv...Många skador/slitage kan undvikas om man arbetar hästen rätt från början. Förr kördes nästan alla halvblod in som unghästar.
Det är bara nyttigt för hästen både fysiskt o psykiskt! Min gick på lösdrift samtidigt som han gjorde ett lättare körarbete 1-2 ggr/v. Dvs han uppfostrades både av andra hästar, o hanterades av oss människor ett par ggr/v. Detta har gjort att jag nu har en social, stabil o trevlig "pålle" på 3½ år. Blev inriden i jan/feb i år och som jag nu kan varva körträning, tömkörning, ridning på bana o i naturen, vila osv. ca 4-5 dagar/v.
Vill poängtera att allt ska göras med förnuft o känsla för hästens väl o ve! Det är alltså ingen hårdträning vi talar om!

Shiloh 1 år.
krftor125.jpg

2 år.
DSC04993.jpg

3½ år.
DSC05394.jpg

Kan tillägga att jag nu kör honom själv med gigg varje måndag för tränare, både utomhus o i ridhus!
Shiloh har aldrig (peppar,peppar) varit halt el. skadad.

Åh, vilken fin pålle du har. Och va roligt att det gått bra! Det är ju perfekt att varva med många alternativ av träning. Då vill jag påstå att man kommer åt alla muskelgrupper som hästen har.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka