När köra in russ?

_pirate

Trådstartare
Hej!

Jag har ett 2-årigt russ som jag håller på att köra in. Vi tömkör och han har fått dra en planka efter sig, vilket att inte brydde sig om alls. Han brys sig heller inte om saker som prasslar och för oljud av sig bakom honom. Så jag känner att jag kan börja introducera vagnen för honom så smått.

Så mentalt känns det alltså bra, men mina funderingar ligger kring huruvida han klarar belastningen i fråga om skelett, muskler och leder osv? När klarar kroppen av att dra något med tyngd i?

Sv: När köra in russ?

körde in mitt nu 3 åriga sto som 1,5 åring, men hade då bara selen på, efter tömkörningen så spände jag för vagnen (rockard LÄTT!) ca 5 ggr. satt i sista två gångerna, en person som ledde och gick bredvid. Hon brydde sig inte alls, framåt, pigg men orädd... gick att styra och även svänga. Sedan fick hon vara ifred hela vintern, fick dra barnen med bobben på vintern med mycket snö, hade långa linor till bobben med svängel..

Startade sedan om inkörningen till våren i mars, och körde sedan regelbundet ca 2-3 ggr per vecka. Jag drar i princip aldrig tungt med mina russ, som nu är 3 år... dom har en lätt gigg, och vi är inte så tunga som är i, och jag låter dom inte segdra i långa backar.. dom är för unga för att dra tungt, och jag vill att dom ska tycka det är KUL att komma ut!

Det är nog inte så mycket fysiken som stoppar vid sånhär inkörning, utan man måste se till att dom är med mentalt.. INTE trötta ut dom eller tråka ut dom med hårdträning.. det måste vara ROLIGT. Gör uppehåll ibland så dom får tänka och göra annat oxå! Lycka till!

Sv: När köra in russ?

Jag tyckte att mitt russ var redo kroppsligt redan förra året för lite lätt körning men hon va inte redo mentalt så jag kör in nu som 3-åring istället. Men jag tycker att man absolut kan köra in dem tidigt om de är redo, det är superbra träning både mentalt och fysiskt. Sen ska man ju inte köra 7 dagar i veckan när de är små men nån dag i veckan är ju superbra.

Liknande trådar

Körning Jag har ett kallblodssto på 19 år som jag har ägt i drygt 15 år. Hos sin tidigare ägare kördes hon men var med om en olycka och såldes...
Svar
4
· Visningar
2 706
Senast: Effie
·
Körning Jag är ny på det här med körning och vardagskör bara. Mitt sto är inkört, och jag har kört henne med rockard innan. Nu ska jag köra in...
2
Svar
27
· Visningar
6 382
Senast: Rialavargen
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 566
Senast: Zuzzi
·
Körning Någon som gjort det? Min häst är kolugn, inte bakskygg och 11 år gammal. Jag har funderingar på om det går att köra in henne, dels för...
Svar
15
· Visningar
5 786
Senast: Gisburne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka