när klipper ni?

NightRain

Trådstartare
ni som klipper era hästar.. när klipper ni första gången?

jag ska i år klippa min häst då han ska hållas igång i vinter å blir så svettig då han får så myyyyycket päls.. men när är vettigt att klippa första gången? för han kommer inte att ha täcke då de bara blir islandsklippning typ..

å när klipper ni andra gången?

nån som klipper islandsklippning å åxå kan dela med sig lite? :)

Sv: när klipper ni?

Min är klippt även i sommar faktiskt. Hon sätter rätt ordentligt med sommarpäls och svettas riktigt mycket vid ridningen då, så jag sklippte faktiskt henne.
Samma klippning som jag gör på höst/vinter.
Helklipper inte, utan sparar alltid över rygg och rumpa

Första gången klipper jag i slutet av september, andra gången blir c:a två månader senare. Och första gången jag klipper lämnar jag päls på ben och sadelstaden, andra gången blir det filtklippning.
Och i slutet av februari klipper jag av allt.

Min shettis klippte jag för ungefär en vecka sedan, hon sätter päls som en mammut så henne brukar jag klippa var tredje-fjärde vecka under höst, vinter,vår. Blev helklippning nu, när temperaturen sjunker kommer det bli "ridskoleklippning" istället så hon slipper täcke så mycket som möjligt. Hennes vinterpäls är så tät/lång att hon får eksem om jag inte klipper, huden får liksom ingen luft, helt galet.

Min storhäst klarar sig nog till september/oktober innan det är dags. Fullblodskorsning som inte sätter någon vidare kraftig päls.

Klipper min (oftast) första gången i oktober och sen nästa i januari. Klipper från ljumskarna och snett uppåt där schabraket slutar och under buken. Klipper ca halva halsen, lämnar större delen med päls. På så sätt sparar jag bogarna med vinterpäls eftersom han brukar få skav av täckena mot vårkanten och vinterpälsen gör att det tar lite längre tid. Travare med MYCKET och TJOCK päls... :)
Ponnyn (d-ponny, NF) klipps inte alls för hon fryser som attan.

Nu klipper jag inte året om utan kommer bara att göra det på våren då min äldre gubbe fäller så sent numera att det blir för varmt innan han fällt färdigt.

Jag blev övertygad och har sett flertalet hästar som klipps när behov finns/året om och det kommer jag att följa också och tror som de inte längre på att fällning/pälssättning störs om man klipper för "tidigt" eller för "sent" utan den päls man klipper växer givetvis tillbaka.

Det viktigaste är att täcka hästen extra om det behövs för väder och temperatur då man tagit bort en del av deras eget skydd.
Är det dessutom så lite som islandsklippning ska det inte spelar någon roll alls.

Senast ändrad:

nä precis är övertygad om att han INTE behöver täcke för att jag tar bort så lite. .men de "räddar" så mycket om jag tar bort de för han svettas nåt enormt just där när man rider så vill att han ska kunna torka så fort de bara går efter..=)

Jag funderar på att klippa min ponny nu (slutet av aug), Det känns som hon aldrig slutade fälla :p Hon har redan börjat sätta vinterpäls och jag märkte att hon var märkbart flåsigare de senaste ridpassen. Ska därför prova att raka henne nu och se om hon blir lite "piggare". hon är lite frusen så därför har jag inte klippt henne tidigare år men iår är hon mer igång och klipper jag nu känns det som hon kommer att hinna sätta en ganska rejäl vinterpäls innan den "riktiga" vintern är här, om jag inte fortsätter att klippa :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 476
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
795
Senast: Oknytt
·
Trädgård & Växter Jag är väl medveten om att det inte finns någon regel direkt för hur ofta gräs ska klippas som så, men om man tänker att man den här...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
3 936
Senast: TeamLundVer
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V