När klär man barnet i aquatex softshell jacka?

paradiset

Trådstartare
Har inte tid att åka till Ullared nu men vet många som köpt sådana jackor där för 120 kr ca och sedan t ex ser man många säljas vidare på tradera för det dubbla eller tredubbla. Hursomhelst åkte jag till en klädbutik idag som alltid har grymma priser på kopior och originalkläder. Hittade där 2 st sådana jackor för mina pojkar för 169 respektive 179 kr. Det står att de är vindtäta och står emot regn. De verkar väldigt varma trots sin tunnhet och andas. Men hur kallt ska det vara när har enbart dessa? Kan man ha jacka över? Hurpass mycket regn tål de?

Sv: När klär man barnet i aquatex softshell jacka?

Jag har softshell till mig själv. De står emot lätt dugg i luften, men inte regn. Etersom att de är vindtäta så blir de rätt så varma. Men det är sällan jag klarar mig bara med den jackan om det är lite kyligt ute, jag har ofta något över. Det är som en vindstopper fleece, men det säger kanske inget... Men jag har det ofta under mina vinterkläder, eller som en lättare vår- eller höstjacka. Det är perfekt att ha väst över!

Det finns massor med typer av softshell, allt från helt vind- och vattentäta till softshell motsvarande kvaliteten hos en vanlig sweatshirt.

DE här verkar helt klart vara av den bättre sorten vad gäller vindmotstånd och värme. Jag läste på ett annat ställe att man kan fleece UNDER men de är väldans trånga? Men väst över låter bra. helt klart är de iallafall varmare pga vindmotståndet än bara de fleecetröjor som de hittills klarat sig med till dagis och så. Vi har ju väldigt milda men blåsiga höstar i Göteborg så jag hoppas jag gjort ett bra köp!

Det är lätt att kolla vindmotståndet: spänn tyget och läg handen bakom och försök blåsa igenom. Om din varma andedräkt når handen genom tyget är den inte vindtät. Om den är vindtät i tyget kan sömmarna vara "en trång sektor" :idea:

För att kolla vattentätheten är det bara att ställa sig i duschen med den och utvärdera :idea:

Fleece under skulle jag rekommendera!! Det har jag i min och det funkar utmärkt!! Har strl small i jackan och det är inte det minsta trångt. Att ha nåt över däremot verkar ju lite krångligt... Själva yttermaterialet är ju lite småstelt och som en vanlig ytterjacka. Alltså inte som en vindfleece.

Mina softshelljackor är helt mjuka. Antingen används de som en mjul skaljacka (därav namnet soft) eller som ett mellanplagg. Dvs. en jacka eller väst över.

Men det är väl olika från fabrikat till fabrikat. Jag har Haglöfs.

Mina är mjuka men inte som en tröja, de är småstela.

Mina är mjuka men inte som en tröja, de är småstela.

Precis!! Inget jag hade velat ha en jacka till ovanpå iaf. Men jättestela är de ju inte. Och skaljacka betyder ju just att man har den som vindskydd med nåt varmare under.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka