När katten spinner

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare ang
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 813
A

ang

Ja, vad händer egentligen då, och varför låter katter så himla olika? Våran Måns spinner overkligt högljutt för det mesta.

Det här borde jag kanske veta svaret på, men det gör jag inte alls. Men visst gör väl ni? Fysiskt? Psykiskt?

Sv: När katten spinner

Nej, spinnandet är faktiskt en gåta. Då och då kommer nya teorier om hur det uppstår, men inget verkar ha bevisats.

Det senaste jag läste var i tidningen Kattliv. Nån forskare ansåg att en viss sena i trakten av halsen frambringade spinnandet när den vibrerade.

De här vibrationerna skulle också ha en läkande effekt på skelett! Tydligen testas vibrationer som behandling mot benskörhet på människor och visar sig ha en viss effekt. Har den där forskaren rätt skulle det i så fall förklara varför katter ofta har ovanligt god förmåga att läka ihop egna frakturer - de spinner sig friska! Vilket är rätt häftigt :)

Sv: När katten spinner

Tufft! Men om det är så så är det ju en grymt avundsvärd funktion så varför har bara missarna begåvats med den?

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 371
Senast: ameo
·
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
2 125
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag tror min katt börjar bli lite understimulerad nu på vintern. Hon är ensamkatt eftersom mobbat ut andra katter i tidigare hem. Och nu...
Svar
2
· Visningar
553
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Alternativ till försäkring
  • Radar utomhus