När katten "ber om stryk"

Comfort

Trådstartare
Jag har en valp på 12 veckor och en ungkatt på 7-8 månader. Kombinationen är bra så, de kan gosa med varandra och är bra kompisar, men katten kan bara inte låta bli att retas med hunden! Så fort hunden går förbi flyger katten på, labbar till och springer iväg, hunden efter och sen är de igång och busar. Bara det att hunden leker ju mer hårdhänt än katten och till slut jämrar sig katten men försvarar sig inte.

Jag känner mig skitdum som säger till hunden att sluta när han blir triggad till det, men han slutar iaf. Ända tills katten går på och leker med honom igen, typ 2 sekunder senare.

Hur ska jag reagera när det är så här? Det brukar sluta med att jag tröttnar och slänger ut katten men det löser det ju inte till nästa gång.
Ska jag låta dem lösa det själva och hoppas att katten själv säger till hunden på skarpen när det blir för hårt?

Sv: När katten "ber om stryk"

Jag tycker nog att du ska hjälpa katten genom att säga ifrån till hunden(på ett snällt sätt förståss) att när katten jämrar sig, då är han för hårdhänt.

Vår valp var himla hårdhänt när han var liten, vassa tänder.. hua! Men vi gjorde så att så snart han bet för hårt så gnydde vi till lite överdrivet, du vet som valpar gör mot varann. Då fattade han direkt att det gjorde ont på oss och det tog inte lång tid innan han lärde sig hur hårt man kan bita människor.

Skulle tro att det är samma med katten, den låter nog "för lite" för att han ska fatta.

Om du börjar tex med att när han biter dig hårt att du gnyr till och säger "försiktigt" tex. När han sen fattar att försiktigt betyder att det gör ont, så kan du kanske börja hjälpa katten på samma vis. Genom att ropa "försiktigt" när katten jämrar sig :idea:

För såklart ska de få leka ihop, det är ju superhärligt att de kan få göra det :love:

Vet precis vad du pratar om! Har exakt samma problem med dom här två:D

395587_10150461129091479_726351478_8981190_1439696413_n.jpg

Säger jag till hunden så kommer katten efter en stund och retas... Slutar alltid med att katten ligger under hunden och jämrar sig... Och när hunden lägger av och går där i från springer katten efter...:devil:

jag hade utan tvekan låtit dom sköta det själva.. förutsatt att det inte går för mycket över styr.
mina erfarenheter är att om katter verkligen vill säga ifrån så gör dom det och det är inte många hundar som är kaxiga mot katterna efter det.

min mammas hund kan jaga och va vild efter katten, skälla och föra liv men hon vet precis vad som gäller och vem som egentligen bestämmer. vissa dagar tar katten mycket skit från hunden, andra dagar säger hon stopp genom att bara vända på sig och ha rätt sida mot hunden..(ansiktet.. eller ja egentligen framtassarna ;))

Det beror helt pa vilken sorts hund det ar. Det ar mycket vanligt att hundar blir riktigt aggressive pa katter istallet for att 'ge upp' om katten ger sig pa dem.

Vet precis vad du pratar om! Har exakt samma problem med dom här två:D

395587_10150461129091479_726351478_8981190_1439696413_n.jpg

Säger jag till hunden så kommer katten efter en stund och retas... Slutar alltid med att katten ligger under hunden och jämrar sig... Och när hunden lägger av och går där i från springer katten efter...:devil:

Guuuuud vad söta :love::love:
Ge mig!! Vad är hunden för sort? Sjuuukt gullig :love:

jag har aldrig varit med om det, men så kanske är fallet, men jag skrev ju också att så länge det inte går över styr, men katten verkar ju uppenbarligen inte tycka att det är särskillt jobbigt eftersom den är på två sekunder senare.
någonstans får man väll göra en bedömning av situationen, men kattskrället kan ju vara klok och nyttja situationen och vet att matte kommer till undsättning om man piper lite..

Tack för era svar :)

Jag vill ju såklart att de ska få busa ihop, men är lite rädd att hunden inte ska fatta att han blir för stor och kan skada katten (Golden/labbe) om han är för hård i sin lek.

Nu går det ju bra men är ju så liten än.

Jag tycker synd om hunden som blir så triggad och retad av katten, och så tycker jag synd om katten som är så snäll (läs: trög) och aldrig säger ifrån. Han är en så som verklieg aldrig gör nåt, inte ens när dottern bär omkring på honom när jag inte ser. Han är lite för snäll för sitt eget bästa.. Samtidigt vill jag ju att de ska vara kompisar:(

Samtidigt så kan jag ju inte säga till varje gång katten blir "attackerad", jag är ju inte alltid där.

Min tjej var jag tvungen att lara att slappa katten (rattre sagt, stiga av honom:angel:) nar han pep. Hon accepterar kanda katter jatte bra och jag var inte alls nervos (efter att hon lart sig att lamna Chester nar han gnallde, eller skrek. Han ocksa bara vande och var pa henne igen) tills en dag nar sonens katt som hon brukade sova med retades med henne, som sa ofta forr. Katten, Fajita, satt pa ett bord och skrek och viftade med tassar och svans, en vanlig 'lek' mellan dem. Vi skrattade at henne:crazy: och som vanligt kastade hon sig av borde precis framfor nasan pa Mandy ... med den skillnaden att den har gangen missbedomde hon antingen avstandet eller hade gatt upp annu mer i vikt och var langsammare an vanligt.
Mandy fick tag pa henne och borjade precis skaka henne nar jag rot 'leave it' och hon slappte. Tack och lov. Katten var okay om nagot traumatized, och har nu helt slutat reta Mandy ... men Mandy ser ocksa katten mer som byte och forsta dagen hemma hos sonen maste hon bli pamind att lamna Fajita i fred ... och jag litar inte pa henne for en secund. Jag tvivlar inte en sekund pa att om Fajita skulle retas med Mandy igen blir hon byte direkt, utan en tanke pa lek fran Mandy's sida. Lustigt nog ar det helt klart att Fajita ocksa vet det och hon haller sig ifran Mandy sa langt hon kan.

Men det är ju inte alla som ser katt som byte, beror ju helt på ras bland annat. Det behöver ju aldrig bli "blodigt allvar" för det. Vår hundar och katter har alltid lekt och gosat med varandra år efter år, varit bästa vänner. Aldrig att någon skulle göra någon illa där! Vi har haft berner, newfoundland och cocker, ganska mesiga raser med andra ord:D

När min katt var 12 veckor jagade han allt som rörde sig, tår, hundar, dammtussar etc..
De växer upp och lugnar ner sig..
Du har två småbarn, då blir det livat...

huh, vilken jobbig situation.. skönt att ni har sådan pli på hunden att hon släppte!
våra hundar är också rätt känsliga (kooikrar) så, dom har rätt snabbt lärt sig att det är kattens regler som gäller. ibland är det hunden som leker med katten och tokjagar henne skällandes genom hela huset, andra gånger är de ute och "umgås" och sen kan katten få för sig att leka och skrämma skiten ur hunden genom att ligga och lurpassa på henne och hoppa fram och skrämm henne :D
den enda leken som "går över styr" är när hunden far efter katten inomhus, men jag vet att allt är på kattens villkor, så fort katten sätter sig i trappen eller vänder sig om och tittar på hunden, då lägger hon av på en gång..

Katten och mammas förra hund
29697_396057791460_627071460_4617711_2469328_n.jpg

197748_10150106760788715_618578714_6736119_4462848_n.jpg

Jag har märkt en oerhörd skillnad i relationen mellan vår hund (rottweiler 5 år) och katt (huskatt 11 år) sedan vi satte upp en barngrind.
Katten har lärt sig att han kommer igenom men inte hunden, så numera är det precis som att han törs reta henne och ta en stunds jagis, sen när det blir för mycket styr han mot grinden. Även hunden har lärt sig, så när han sticker mot grinden så avbryter hon, för hon vet att det inte är någon idé att sitta och glo på katt bakom grind :)
Så att se till att katten har någon form av reträttväg tror jag kan vara bra, vår katt är ganska dålig på att hoppa, annars är det ju lätt för dem att fly upp på en bokhylla eller nåt.

Jodå vi har två barngrindar är han brukar sitta bakom och retas, eller så ligger de båda på var sin sida och leker med varandras tassar, rätt gulligt :D

Nja jag skulle faktiskt inte säga att de raser du nämnde är mesiga rent allmänt.

Det man ska ha i åtanke ( tycker jag ) är att även bästa vänner kan hamna i en situation som förvandlar leken till ren jakt

Det var precis vad jag menade.

Mandy och Chester var 'best friends' ...

44.jpg

och Chester var suveran att "proof" sit

IMG_0542-1.jpg

Men definitivt inte att lita pa nar Chester sprang ... da blev plotsligt jakt lusten for stor och hon kunde mycket latt ha glomt exactly vem hon jagade.

Nja jag skulle faktiskt inte säga att de raser du nämnde är mesiga rent allmänt.

Det man ska ha i åtanke ( tycker jag ) är att även bästa vänner kan hamna i en situation som förvandlar leken till ren jakt

Fast nä. Det skulle aldrig inträffa här. Dom har växt upp tillsammans. Det är lika otroligt som att dom skulle börja se oss som byten.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 918
Senast: gulakatten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 213
Senast: Migo
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 398
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 774
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar