När katten "ber om stryk"

Sv: När katten "ber om stryk"

Nu känner jag inte dina hundar.

Men rent generellt så nej, det är definitivt inte samma utslag på människor som en liten katt. Hundar är i grund och botten ett rovdjur, med rovdjursinstinkter som kan utlösas vid tillfälle.

Vi samma situation, två hundar och en katt. Jag blir inte riktigt klok på deras relation. Katten kan bli väldigt utsatt av hundarna men säger ingenting. Då brukar jag ingripa och säga ifrån, bara för att se katten gå bort till hundarna igen för att åter bli "ompysslad". Men i nästa stund blir katten väldigt ömt omhuldad med slickar och snusningar och sedan sover de tillsammans.

Det är två jakthundar och katten är 6 år, men jag har aldrig upplevt att de sett katten som ett byte, varken inne eller ute. Men gud nåde den okände katt som visar sig på tomten - den ska jagas!

Så låt dem sköta det själv men håll ett vakande öga. Kattklor är inte bra att få i ett öga.

Min hund är så jäkla dösnäll mot allt och alla, jag föder upp skogkatter och hon är super bra att vänja kattungar vid hundar med.
Men jag har ändå valt att aldrig tillåta lek och spring inne. Dels för skaderisk, stressad hund/katt kan lätt missbedöma och hoppa/springa fel.
Sedan så vill jag faktiskt inte att min hund ska se katter som lek, den ska inte bry sig om dom alls.

253384_10150328919016159_788086158_9713833_6389295_n.jpg

382156_10150432009031159_788086158_10497416_1314614663_n.jpg

312904_10150428693771159_788086158_10472880_22243710_n.jpg

313841_10150352121011159_788086158_9959166_7906324_n.jpg

Som ni ser så kommer katter och hundar mkt bra överens här och det är lugnt och skönt. Men som sagt, jag har valt att inte tillåta lek.

TS; Jag hade avbrytit hunden direkt. Tillslut borde katten förstå att den inte får ngt för det och sluta. En tass över ryggen på katten från en stor hund och det kan vara kört. Djuren ska heller inte behöva känna sig stressade och störda i sitt eget hem.

Ja fast Mandy och Chester var verkligen bastisar ocksa ... men nar hon jagade honom kunde man ibland se hur hon blev for involverad i jakten. Vanligen sag Chester det ocksa och slutade springa och la sig platt ner ... Mandy sag valdigt forvirrad ut da ... eller ocksa ropade jag pa henne och "avbrot tankegangen". Det var precis det som hande nar hon tog Fajita mitt i hoppet, katt skrallet hoppade for nara sa utan att tanka hade hon henne i munnen och borjade skaka:eek: Hon lydde blix snabbt nar jag sa till henne att slappa ... men det har helt andrat deras forhallade med varandra ... och Mandy's mojlighet att vara los i hela huset nar hon ar lamnad ensam hos sonen.

Hundar är trots allt ett rovdjur. Precis som hastflicka har sagt så kan det en dag gå fel, trots att dom är uppvuxna tillsammans och bästa vänner. Det finns många historier som liknar hennes. Att verkligen blåneka att det aldrig skulle kunna hända är rätt naivt. Precis som katter kan vara bästisar med tamråttor och burfåglar så kan man aldrig lite på att det en dag kan gå illa.

Det ligger i deras natur. Speciellt om hunden blir gammal och kanske blir lite glömsk eller börjar se lite dåligt, då bör man verkligen inte utmana öder.

Håller med, djur är djur och 100% kan man aldrig bli. Sätta vissa gränser är nog det bästa.

Fast jo, jag nekar fortfarande. Våran njuffe skulle aldrig göra någon illa. Vare sig det är en katt eller annat vilt djur. Har haft katt + hund tillsammans i många många år. Har aldrig inträffat en incident som minsta lilla liknar det ni pratar om. Kalla mig naiv men såpass litar jag på mina familjemedlemmar att jag vet att dom inte skulle bita huvudet av varandra när jag vänder ryggen till.

Jag har en valp på 12 veckor och en ungkatt på 7-8 månader. Kombinationen är bra så, de kan gosa med varandra och är bra kompisar, men katten kan bara inte låta bli att retas med hunden! Så fort hunden går förbi flyger katten på, labbar till och springer iväg, hunden efter och sen är de igång och busar. Bara det att hunden leker ju mer hårdhänt än katten och till slut jämrar sig katten men försvarar sig inte.

Jag känner mig skitdum som säger till hunden att sluta när han blir triggad till det, men han slutar iaf. Ända tills katten går på och leker med honom igen, typ 2 sekunder senare.

Hur ska jag reagera när det är så här? Det brukar sluta med att jag tröttnar och slänger ut katten men det löser det ju inte till nästa gång.
Ska jag låta dem lösa det själva och hoppas att katten själv säger till hunden på skarpen när det blir för hårt?

Jag skulle hålla ett öga på dem. Det ser gulligt ut, men när något väl händer går det fort - räcker ju att hunden nyper tag lite extra så dör katten.

Samma med andra djurslag med olika storleksordning, jobbade på 4H ett tag där de hade en elak jäkla gås som gärna förföljde hundarna, nöp dem etc. Givetvis ska hundarna skyddas från mobbing, men steg ett är att förklara Gåsen som orörbar. Det som gäller för hunden är flykt, försvar är förbjudet.

Hundar är rovdjur, om katten triggar igång dem så kan även den coolaste tappa huvudet - därför gäller "kattfrid". De kan sova ihop, och småbrottas lite... men aldrig springa efter. Hade en katt i grannskapet som gärna gömde sig i buskarna, flög fram och klappade till närmsta (kopplade) hund på näsan och drog järnet. De är inte så snälla alltid... :devil: Men hunden får ändå inte sticka efter.

Kanske kan man tänka annorlunda med hundar som är i kattstorlek. Men mina, som varit stora, får icke leka hetsigt med katten. Det har varit hon som styrt, kunde stirra bort båda dåvarande hundarna från sina repsketive liggplatser bara genom att sätta sg framför dem och glo. Sedan lade hon sig där på uppvärmd dyna...

Liknande trådar

Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 918
Senast: gulakatten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 213
Senast: Migo
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 398
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 774
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar