När kastrera?

Mitrolle

Trådstartare
Har ett hingstföl och har börjat fundera på det här med kastrering då vi inte haft någon hingst förut. När är det 'bäst' att kastrera dem, ska man göra det på våren när de blivit 1 år, på hösten samma år eller tidigare/senare?

Kommer att göra det på klinik hur som helst.

Sv: När kastrera?

Beror väl dels på om hästen är svårhanterad pga att han är hingst. Hästens "kulor" måste ha trillat ner i påsarna för att man ska kunna skära. Du kan ju alltid höra med kliniken. Annars brukar man som du säger skära tidigt på våren eller sen höst när det inte är så mycket flugor och för varmt. Har själv en 1-åring. Jag har inte bestämt om jag skär honom till hösten än. Han går nu på hingstbete och är väldigt lugn och snäll att hantera. Går han kvar som hingst under vintern så måste jag dela på hästarna. Det är lättast för mig att kunna ha alla i samma hage då vi kör ut en hel bale till dom i hagen.

Vi har ett mindre stall där vi är inhyrda (mest våra hästar) och han kommer att få gå med valacker sedan, men det beror ju på hur han fungerar i det vardagliga också. Meningen är ju att han ska kunna hanteras även av andra än oss. Antar att man får se hur han utvecklas då. Tycker det ser ut och känns som kulorna redan är nere på honom.

Ja, det är väl det där med hanteringen som är det väsentliga i och med att andra ska hantera din häst. Alla kanske inte är så vana vid en häst som kankse blir lite "sprallig".
Jag har också andra i mitt stall så blir han för svårhanterad så vill jag inte ha på mitt samvete att något händer ( en person är mindre hästvan ). En del vill ju vänta att skära, men jag vet inte vad som är bäst. Min häst har inte speciellt mycket hingstkaraktär och är ganska tanig så det kanske är bättre att vänta?

Vi har en femåring som kastrerades innan han fyllde 1 år, han har vuxit sig stor och kraftig, trots att han som treåring var tanig och liten, så jag tror inte tillväxten påverkas särskilt mycket.

*kl*

Tack för svar. Låter ju som att han kan kastreras när det behövs för hanteringen med andra ord. Han är väldigt snäll ännu, men 'fölbusig'. Får se hur han utvecklar sig om han blir alltför hingstig. Han är rätt rejäl och kommer inte bli någon tanig häst oavsett så för den sakens skull kanske man ska ta honom tidigt eftersom han inte behöver mer massa.

Min 06:a född 1 maj kastrerades oktober 07 dvs han var 1,5 år. Jag köpte honom sommaren 07 och fick vänta då det är så stort infektionsrisk. Jag föredrar dock hösten helt klart.

(trots att min var riktigt galen och inte passade som hingst och jag hade ett h-vete hela sommaren :angel: )

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 984
Senast: hastflicka
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 595
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka