när kastrera?

cili

Trådstartare
min stora katt är ju kastrerad, men snart är det dags för den lilla damen också. frågan är bara när?
hon är född 19de oktober 2007.
hennes mamma var väldigt sen med att löpa första gången (mer än ett år gammal)

Sv: när kastrera?

Katten behöver inte löpa en gång innan kastreringen, så boka en tid hos veterinären nån gång nu under våren.

vad bra! tack för svaret :)
tänker inte tillåta fler oönskade kullar, en är en för mycket

du kan kastrera katten från det att hon är 6 månader.
Det har jag gjort med mina.
Jag inbillar mig att dom får mindre sexdrift,eller vad man skall kalla det för:o

Du kan kastrera när som helst. Många veterinärer har 6 månader som riktlinje men jag känner flertalet uppfödare som kastrerar katterna innan leverans och kommer även själv att leverera sällskapskatter kastrerade.

kastrera dom innan 6 månader verkar konstigt.
I alla fall på hanar.Stenarna ramlar ju ner runt 6 månaders ålder.

kastrera dom innan 6 månader verkar konstigt.
I alla fall på hanar.Stenarna ramlar ju ner runt 6 månaders ålder.

Nej, faktum är att hankatter föds med kulorna nere. I enstaka fall kan de vandra uppåt igen efter födseln men oftast håller de sig på plats. Från 7 veckors ålder har då inte jag haft några som helst problem med att känna kulorna hos de hanar jag fött upp.

Jag kastrerar kattungar innan de flyttar och det har inte varit några problem. Skulle en hane inte ha kulorna på plats vid 12 veckors ålder skulle jag antagligen avvakta med kastreringen.

men vill köparna ha dom kastrerade eller är det du som bestämmer det?
Bara en tanke:)

Jag kommer att sälja sällskapskatter kastrerade, som sagt. Om det är avtalat mellan mig och köparen att katten ska gå till avel kastreras den självfallet inte.

Jag bestämmer såklart över mina katter. Om sällskapsköparna inte vill ha en kastrerad katt köper de såklart inte av mig. Hitills har jag dock enbart fått positiv respons. De tycker att det är skönt att slippa tänka på sådana saker. Även fast kastrering är ett rutiningrepp är det ju ofta ett orosmoment, särskilt för förstagångsägare så är den biten fixad när de får hem katten slipper de ett orosmoment helt enkelt.

får köparen själv bestämma om katten skall användas i avel, eller gör du det?
Har du några krav då på köparen att den enbart får avlas med "fina" katter, eller får dom avla hur dom vill med villka raser dom vill?

får köparen själv bestämma om katten skall användas i avel, eller gör du det?
Har du några krav då på köparen att den enbart får avlas med "fina" katter, eller får dom avla hur dom vill med villka raser dom vill?

Jag kommer inte att sälja till avel förutom i särskilda fall förens jag känner "mina" linjer väl. Jag kommer endast sälja avelskatter till uppfödare jag litar på och respekterar, en uppfödare får inte avla blandraskullar. Det är bland annat för att motverka blandrasavel och oplanerad avel jag väljer att kastrera sällskapskatter.

Alltså, ja jag bestämmer om köparen får köpa till avel eller inte.

Liknande trådar

Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
34
· Visningar
2 385
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
580
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
828
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Min sambos lilla honkatt blev kastrerad i fredags (nu är det måndag, så 3 dagar har passerat ca). Vi är lite oroliga över hennes mående...
Svar
4
· Visningar
663

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar