när kastrera???

tinafinis

Trådstartare
tidigast när är det lämpligt att kastrera??
har hört man kan göra det tidigt.

denna e född slutet av juli.

Sv: när kastrera???

Det går att kastrera redan som kattungar, flera uppfödare lämnar ungarna kastrerade vid leverans (14-16 veckors ålder) så du borde kunna kastrera redan nu.

Om du får tag på en veterinär som gör tidiga kastrationer så är det inga problem att kastrera nu om några veckor eller så, ingreppet är lättare och katten återhämtar sig i regel snabbare om man tar dem tidigt.

Jag har en kissen som är född i slutet på maj och vi har kastrerat honom redan, då han fullkommligt har kissat ner alla våra ägodelar.. Men det är lite väl tidigt. Rekomenderas att göras runt 6 måndader:angel:

OK!
Jag ska ringa min vet o fråga om han kan göra det nu snart.
Vill inte ha en hankatt med hankattshormoner med kisseri o sådant!
Vill ju kunna ha honom inne.
Än har han nog inga sådana tendenser!

Min hankatt Tristan blev kastrerad vid ca 3,5 månaders ålder. Har fått höra att alla veterinären inte gör kastrering på så unga katter, det är inte så 'vanligt' i Sverige. Men erfarenhet utomlands visar på att det absolut inte är skadligt :) Så kolla med din veterinär. Jag tycker att det är schysstast att göra ett sådant stort ingrepp tidigt så skillnaden inte blir så påtaglig.

OK!
Jag ska ringa min vet o fråga om han kan göra det nu snart.
Vill inte ha en hankatt med hankattshormoner med kisseri o sådant!
Vill ju kunna ha honom inne.
Än har han nog inga sådana tendenser!

Våran katt kissade aldrig inne.. markerade ingenting!
Trots det så va han en okastrerad hankatt.. Den bästa man nånsin kunde ha haft!
Men det är väl oxå individuellt...

Min katt kastrerades vid 8-9 månaders ålder. Vi hade nog tänkt vänta lite längre, men med tanke på att han satt och skrek på nätterna så fick jag lite panik att han skulle börja markera allt så han fick bli klippt. ;)

Lite komiskt om kastreringen. Hade läst att katterna brukade ligga utslagna till dagen efter, att de kissade på sig och allt sånt.
När vi kom hem med katten stängde vi in honom i vårat lilla badrum så han skulle få ligga i en tyst och mörk miljö och återhämta sig efter kasteringen. Efter tio minuter hör jag en duns så jag öppnade dörren och tittade in, då var han uppe och klättrade på toan. Fem minuter senare låter det konstigt igen så jag öppnade dörren och då satt katten i handfatet (förmodligen för att öppna dörren) och stirrade på mig surt och frågande typ "va tusan har ni stängt in mig hääär fööör?". :D Älsklingsteddy.

Jag har en liten kille som är född sista Maj. Vi hade problem med den stora katten, så vi tänkte kastrera den lilla när han var fyra månader men vi fick blankt nej. Inte förrän han var 6 månader så kastrerade de han sa de. Så det är väl bara att vänta, men han markerar ingenting och den stora kille visade sig vara sjuk så det var därför allting blev fel.

Men som sagt 6 månader rekomenderas väl oftast.

Vart i Skåne bor du? Jag har fått tre grabbar på 15-16 veckors ålder kastrerade och känner till iaf två veterinärer i Skåne som kastrerar från 12 veckors ålder.

Veterinären sa till oss att 6månader är bra att katterna är om man ska kastrera dem.
Vi kastrerade våra när de var det.

Knapplån.

Kan man kastrera honkatter såpass tidigt också? Katterna i fråga föddes i början av maj om jag inte minns fel.

Knapplån.

Kan man kastrera honkatter såpass tidigt också? Katterna i fråga föddes i början av maj om jag inte minns fel.

Ja det kan man, men det är svårare att hitta en veterinär som vill ta honor så tidigt. Vissa veterinärer tar hanar vid 12-14 veckors ålder men inte honor. Utomlands tas dock honor lika tidigt som hanar.

6 månader vill min vet att de är (honor) för de klarar av narkosen mkt bättre då men det går självklart att göra tidigare.

6 månader vill min vet att de är (honor) för de klarar av narkosen mkt bättre då men det går självklart att göra tidigare.

Från 12 veckors ålder ska narkosen inte spela någon roll. Hur pass bra en katt tar narkosen beror dels givetvis på om den har några medfödda fel som kan orsaka problem vid narkos men främst på hur duktig veterinären bakom narkosen är.

De hanar jag har kastrerat vid 15-16 veckors ålder har klarat av sövningen, ja hela ingreppet, betydligt bättre än de äldre hanar jag har kastrerat. De jag känner som har kastrerat honor tidigt har samma erfarenhet som jag, de yngre klarar det hela mycket bättre än äldre.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
200
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
663
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
583
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 740
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar