När kastrera hingst?

A

Annab79

Hört lite olika om när man bör kastrera unghingst och vill höra vad ni tycker. Hingsten i fråga är född den 18 juni.

Sv: När kastrera hingst?

Det beror väl på hur bråttom du har. En del säger att det är bra att ta dem senast när de är 8 månader gamla (det är åtminstone en fördel om bollarna trillat ner först). :)
Jag har kvar bollarna på min och han är tre år. Men han har inte heller varit ngt problem pga det. Kanske kapar dem nästa år.
Vad vill du själv, vad är dina planer?

När kulorna trillat ner säger min vet. Min hingst ska kastreras i vår, mars-april. Han är född i april. Ville egentligen gjort det nu i höst, men min vet vill inte kastrera när det är minusgrader.

Mina planer är att kastrera så tidigt som möjligt. Men när är det? Måste jag vänta tills efter sommaren?

Inne på klinik kan du nog kastrera så fort kulorna kommit ner!

Hade jag haft möjlighet att hålla hingst och att den var bra i psyket så skulle jag vänta tills den var två år helst. Just för att få lite karaktär.

Men min ponny togs när han var 1 år, han var en rymmare och en riktig liten tyrann att hantera! Nu är han mer foglig tycker jag :) Dessutom korsningsponny utan stamtavla så inget man vill sätta på ett sto!

Det där med minusgrader är nog olika bud på, min boxgranne, en 1½-åring kastrerades för två veckor sen, vet tyckte inte att det var nåt problem, trots att här varit mellan -10-20 grader kallt. Han kastrerades på klinik, och verkar ha mått hur bra som helst.

Hört lite olika om när man bör kastrera unghingst och vill höra vad ni tycker. Hingsten i fråga är född den 18 juni.

OM du vill, så kan du ju låta han behålla dom igenom unghäst åldern ( ta dom när han är 5 -6 år) Om han redan visar gott lynne, behåll bollarna... så efter alla hingsthagar under sommrarna och hans tillväxt + träning, kommer han bli en snygg muskulös häst med musklig fin nacke! ;) som faktiskt ser bra ut för att vara en valack.... hormonerna spelar ju mycket in i hur en hingst bygger muskler. Valacker blir ofta tunnare om man kastrerar tidigt. :) men men, det är olika.

Vår vetrinär ville inte kastrera när det var mer än tio minus. Men vi har kallstall. Hade stallet varit uppvärmt hade det inte gjort något.Var bara första natten direkt efter de kunde få svårt att reglera temperaturen,enligt vetrinären. Men vi hade tur att det blev några mildare dagar för några veckor sedan,så nu är det gjort. han är 1,5 år.

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 737
Senast: Krålus
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
842
Senast: Piaff
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 461
Senast: Jeps
·
Katthälsa Min sambos lilla honkatt blev kastrerad i fredags (nu är det måndag, så 3 dagar har passerat ca). Vi är lite oroliga över hennes mående...
Svar
4
· Visningar
639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka