När kasterera?

ako

Trådstartare
Har en snart ettårig hingstunge, och börjar fundera på när det kan vara dax att kastrera honom.

Tidigare har jag tänkt framåt vintern (då han är 1½), men läst i forumet och har hört andra som kastrerar sina ettåringar redan innan betet.

Vad är praxis, hur brukar folk göra? Jag vill inte ta min för tidigt, för han tenderar att bli stooor ändå.

Tack på förhand för svar.

Jag snöpte min som 10-månaders, men det var inte frivilligt utan påtvingat då hormonerna blev för besvärliga och stona för intressanta.
Det gick i alla fall bra, han gick ändå på hingstbete över sommaren för att "svalna av". Var faktiskt chef i hagen trots att han var valack!

Om han är lätthanterlig så kan du gott vänta tills han åtminstone är 1,5. Dessutom är det bättre att skära på hösten/vintern när det är relativt flugfritt

vad är det för fördelar med att vänta med o kastrera??? har hört att de bygger muskler på ett helt annat sätt om de får gå som hingst länge..

Men vad räknas som länge i detta fall .... tills de är 1.5 eller tills de är bortåt 2-3 år??

Har själv en liten kille på snart 12 månader så man börjar ju fundera lite smått på när det kan bli dags. Han börjar dessutom intressera sig för stona i hagen så för tillfället går han tyvär ensam i en liten rast hage :(

det är nog tänkt att han ska kunna gå med de andra valackerna sen till sommaren (de har en väldigt liten, trång o lerig hage nu så ett ihop släpp nu blir bökigt) alternativt gå tillsammans med den 7 åriga hingst som finns i stallet (en jätte snäll kille som gått med valcker förrut)

Är bara båda kulorna nere skulle jag inte tveka att göra det nu. Jag har just kastererat min tvååring eftersom jag vill att han ska få gå med stora flocken (mest ston) i sommar. Han var lite sen med att släppa kulorna så därför väntade jag tills nu.

Piggy

Det beror ju vad du "vill ha"
jag väntade med att kastrera min hingst tills han va nästan 4 år. Han är runt 170 nu och blir 4 nu i maj och han blev ganska slö om man får uttrycka det så. Hade jag haft honom som hinsgt från början med uppfostran hade jag väntat ännu ett tag, OM jag ens då hade kastrerat honom. Det är en smaksak.

Skulle kastration göra honom större?

Jag har faktiskt alltid hört tvärtom - vilket gäller? :confused:

Hur som helst beror väl valet av tidpunkt för kastration på dels hur han är att hantera nu, dels vilka möjligheter du har att släppa honom på bete med andra hingstar.

OM du ska kastrera före betet är det nog hög tid nu, för att undvika alla flugor i såret.

Lycka till!

:)Krocket

Allt beror ju på omständigheter. Dels hur hästen är att hantera, dels hur hästlivet som hingst ter sig. Får den gå med andra unghingstar och den är lätt att hantera skulle jag vänta tills den var inriden. Men om den blir hingstig eller om den inte har möjlighet att gå med andra hästar skulle jag kastrera.

Re: Skulle kastration göra honom större?

Tack för alla svar!!

Som jag har förstått det växer de mer om man kastrerar tidigare. Min lillkille är fortfarande mkt lätthanterlig och han har en kompis av samma kön som han går med, så av de anledningarna är det inga problem.

Tror jag gör så att jag väntar till framåt vintern.

Tack o hej!

min har inte släppt ned kulorna riktigt ännu.
Han är lätthanterlig och inte hingstig.
Men om jag inte beslutar mig för att lägga ut honom till salu, så åker nog kulorna efter betet.
Har mycket goda erfarenheter med lösdrift till treårsåldern, men det är inte ett "måste" för mig.
Han växer jämnt och i lagom takt, så ur den aspekten tvekar jag inte att klippa av.
Har inga ambitioner att visa honom, då jag inte har "rätt namn och rätt föräldrar"! :cool:

Är du osäker, så gör det ju inget att vänta till efter betet?

mvh

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 858
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 611
Småbarn ..om kläder o inskolning osv..! Fick reklammail från pop om vad man ska ta med och herregud, så mycket kläder äger vi inte ens :angel...
Svar
13
· Visningar
1 511
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
7 901
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V