Sv: när kan man börja köra en shettis
Hur gör du då? Jah har två ston som jag ska få hjälp med att köra in när de är färdiga med sina fölningar och fölen blivit större. Jag är nybörjare själv och ska träna med tränare..
Jag är ute mycket och går med mina små och undrar lite vad jag hade kunnat göra under mina promenader för att underlätta inför inkörningen? Hur tränar du kommandona? Tacksam för hjälp.
Gå brevid, led hästen och när du vill att den ska stanna säjjer du ett komando för det (spelar väll inte så stor roll vad det är, bara det är samma varje gång!) Sen stannar du hästen och står stilla.
Säjj ett komando får start och börja sen gå. Gör samma sak för trav, led hästen i början.
Tillsist lär sig hästen komandona och du kan gå en bit ifrån, longera lr tömköra.
Galopp-komando brukar jag träna in när jag longerar, bäst vid löslongering (hästen lös i ridhus lr ridbana, alt liten hage).
Man sätter hästen i trav, oftast börjar hästen galoppera när man verkar drivande i sitt kroppsspråk och när den gör de, säjjer man det komande man tänker ha till galopp och berömmer hästen
Pisk är jag inte så förtjust, men med den kan man oxå driva på hästen, dock är det viktigt att den inte blir rädd för pisken eller att man får för sig att slå hästen
Det är olika hur man som person är, vilken relation man har till hästen och hur hästen är.
Man får pröva sig fram, vilket som fungerar bäst
Lycka till!