när kan man börja köra en shettis

J

Jacksson_95

jag undrar när man kan börja köra en shettis? jag har en shettis på 2 år som är välväxt å fin.... men undrar när man kan börja att köra "riktigt" med den? nu så har vi bara varit ute å skrittat å gått å suttit växelvis... men bara korta bitat. har fråga många å dom tycker att 2 år en bra ålder men hur mycket kan man köra dom är rädd för att han är för ung.

kanske någon som har erfarenhet av shettisar som vet

Sv: när kan man börja köra en shettis

Vi brukar börja med inkörningen vid 2 år och sedan "riktig" körning vid 3 år, men det är ju olika på olika individer.

ok tack för svaret...

Har en shettis som blir 2 år nu i juni.
Har tänkt börja tömköra lite lätt till sommaren, nån dag i veckan.
Vill inte börja för tidigt. Har inte funderat så mycket mer på körningen. (Men blir nog som Nussikan) Sen har jag tänkt börja lite lätt med inridning till vintern.

Låt han/hon växa färdigt i lugn och ro och sitt inte på en 2åring. Det är min åsikt.

jag säger som nussikan inkörning börjar man runt 2 års ålder och riktig körning med vagn vid 3 års ålder.det finns så mkt att göra när man tömkör så du lär nog ha fullt upp att göra.

Jag brukar tömköra och longera när dom e ett till två år sen blir det "redskap" efter å vagn:)
Tycker inte du ska rida en tvåårig shettis:crazy:
Kallblod och ponnyer upplever jag utvecklas senare....
Dom kan gott få ett-två år till innan det blir högre krav fysiskt.
Lycka till!:)

Jag har tömkört min 2-åring tre gånger. Tanken är att han ska ha vagn på om två månader ungefär och hinns inte det så får det bli till hösten efter att han varit på hingstbete med sex andra osnutna slynglar. Jag tycker absolut inte att det är någon brådska.

Igår var jag ute o promenerade med honom vid hand och övade övergångar, halt, skritt, trav så han lär sig kommandona grundligt. Men han verkar redan kunna dem, undras om han tjuvlyssnat när jag tränat de andra?:love:

Sitta på honom kommer ingen få göra före han är fyra år.

(fast jag tror att ts menade att de brukar ha vagn på och sitta i den korta stunder, inte på ponnyn)

Igår var jag ute o promenerade med honom vid hand och övade övergångar, halt, skritt, trav så han lär sig kommandona grundligt. Men han verkar redan kunna dem, undras om han tjuvlyssnat när jag tränat de andra?:love:
)

Hur gör du då? Jah har två ston som jag ska få hjälp med att köra in när de är färdiga med sina fölningar och fölen blivit större. Jag är nybörjare själv och ska träna med tränare..

Jag är ute mycket och går med mina små och undrar lite vad jag hade kunnat göra under mina promenader för att underlätta inför inkörningen? Hur tränar du kommandona? Tacksam för hjälp.

Tömkör du lr går du promenader?
Om du bara promenerar så använder du det kommando du vill ha sedan på din häst då du kör den.Ex om du vill att den går framåt så smackar du,om du vill att den ska trava så sss ar du,om du vill att den ska gå framåt så säger du ptroo...jag gör detta oftast då jag är ute och går.

Hur gör du då? Jah har två ston som jag ska få hjälp med att köra in när de är färdiga med sina fölningar och fölen blivit större. Jag är nybörjare själv och ska träna med tränare..

Jag är ute mycket och går med mina små och undrar lite vad jag hade kunnat göra under mina promenader för att underlätta inför inkörningen? Hur tränar du kommandona? Tacksam för hjälp.

Gå brevid, led hästen och när du vill att den ska stanna säjjer du ett komando för det (spelar väll inte så stor roll vad det är, bara det är samma varje gång!) Sen stannar du hästen och står stilla.
Säjj ett komando får start och börja sen gå. Gör samma sak för trav, led hästen i början.
Tillsist lär sig hästen komandona och du kan gå en bit ifrån, longera lr tömköra.
Galopp-komando brukar jag träna in när jag longerar, bäst vid löslongering (hästen lös i ridhus lr ridbana, alt liten hage).
Man sätter hästen i trav, oftast börjar hästen galoppera när man verkar drivande i sitt kroppsspråk och när den gör de, säjjer man det komande man tänker ha till galopp och berömmer hästen:)
Pisk är jag inte så förtjust, men med den kan man oxå driva på hästen, dock är det viktigt att den inte blir rädd för pisken eller att man får för sig att slå hästen:eek::eek:

Det är olika hur man som person är, vilken relation man har till hästen och hur hästen är.
Man får pröva sig fram, vilket som fungerar bäst:)
Lycka till!

Tack så jättemycket!!:bow:
Precis vad jag behövde höra. Har gått omkring och sagt stanna och stannat ett tag och sen startat upp igen lixom. då är jag inte helt fel på det! Jag har inte mina ponnisar bara som promenadkompisar utan nu har jag börjat sticka ut och motionera med dom med:banana:, så galopp det kan jag träna på våra löprundor! :bump: Jag vill ha hjälp av en granne innan jag börjar longera så det är bara i grimma och grimskaft än så länge.
Tack än en gång!

Ja du det gjorde jag självklart:
ptroo-stanna
smacka-gå framåt i skritt

Man ska ju tänka på att man ska ha samma kommandon som man vill ha sedan när man kör.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 664
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
919
Senast: Rumpnissen
·
Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
553
Senast: Emma-pemma
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 907

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka