När kan man betäcka stoet igen efter fölning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare GoldenSam
  • Startdatum Startdatum
G

GoldenSam

Hur lång tid efter fölningen kan man betäcka om
hur brukar ni göra?
finns det några rekomendationer?

Sv: När kan man betäcka stoet igen efter fölning?

Man kan betäcka henne redan på fölbrunsten, som kommer cirka en vecka efter fölning.
De flesta brukar betäcka om på brunsten efter fölbrunsten.

kl

Den första brunsten den s.k fölbrunsten som kommer ca en vecka efter fölning som Görel skrev är en renings brunst. Det går att betäcka på denna men chansen är större för dräktighet på 30dagars brunsten.

Vill man tidigarelägga nästkommande års fölning kan man vänta några dagar efter fölbrunsten och spruta stoet med PG och på så sätt tjäna en vecka-10dagar till nästa år.

Ytterligare en anledning till att inte betäcka på fölbrunsten är att man vill slippa transportera ett så litet föl.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
528
Senast: Nikan
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 468
Senast: Teilani
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
888
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka