När kan jag börja rida?

T

Tinkerbell

Min bebis (hästen) byter stall till helgen, när kan man börja rida för & utforska vägarna och så? vet att det kan vara individuellt, men har en rätt så cool häst :).

Sv: När kan jag börja rida?

Dagen efter har jag ridit ut en liten runda o gått lite i paddocken så
hon kan få ta sig en titt, sen har det blivit längre o längre runder.

Jag brukar låta hästen "bo in sig" ett par dagar, låta den vänja sig vid nya rutiner och hagkompisar osv innan jag tar ut den utanför gården.

Har varit med om en otäck sak som fått mig att inse hur viktigt det är att hästen verkligen vet var den bor, och att den känner sig trygg där. :bow:

Vi hade flyttat hästen till ett nytt stall som låg på andra sidan stan, ca 3 mil från det gamla stallet.
Redan andra dagen gick mina "medägare" på promenad i skogen med honom, fast jag tyckte att de kunde vänta lite och hålla sig hemma vid stallet. Han slet sig och sprang längs en stor trafikerad väg in mot stan, i riktning mot det gamla stallet!

Han kom någon km innan en hästvan människa tack och lov fick honom att stanna. Vågar inte tänka på vad som hade kunnat hända... :crazy: :crazy:

Jag är helt övertygad om att detta inte hade hänt om han hade fått rota sig i det nya under ett par dagar till. :smirk:

:o Herregud! Min häst ska också flyttas till andra sidan stan, 3 mil ifrån! jag väntar nog två dar åtminstone då! :D

Jag rider precis som vanligt samma dag jag flyttat hästarna, bara jag hittar själv så :-)

Nu har jag visserligen tävlingshästar som är vana att vara på resande fot så det bryr sig inte nämnvärt av att komma till nytt ställe.

Min var också cool i sitt förra stall, men bytte personlighet fullstendigt när han flyttade! Blev jättenervig och rädd för allt. :( Så det är inte bara att flytta och rida på. vissa hästar har svårt för miljöbyte, så du får vara beredd på det mesta..

Jag tycker att du bör vänta en till två veckor innan du börgar ställa krav på din häst. Låt henne bara gå och mysa ett tag nu. Det är bevisat att det tar 6-8 MÅNADER för en häst att komma till ro på ett nytt ställe. Det är väldigt jobbigt för en häst att byta stall, rutiner,foder,miljö,och kompisar.

Vadå, det blir väl en ÄNNU större omställning om man dessutom ändrar rutinerna med ridningen??

Min häst mår bara bra att ridas, och trivs de i det nya stallet och är trygg med sina ägare så brukar det gå fort.
Hon var kolugn efter 2 v i nya stallet, och då red vi dag 2 tror jag.

Jag har väntat några dagar med ridningen för att hästen skall "bo in sig", men gått lite promenader och tittat oss omkring ganska snart. Pållan jag har nu hetsar sällan upp sig så det brukar gå rätt fort för henne att vänja sig vid nya platser.
Allt är ju upp till hur hästen reagerar så att man aldrig "pressar" den mer än den klarar av. ...

Säger som Minelli, jag rider samma dag om jag bara vet på ett ungefär var jag är.

Mina hästar har också tävlat mycket så det är ingen stor grej att röra på sig.

Jag red redan andra dagen sist jag flyttade, om hästen tar det bra så finns det i mina ögon ingen anledning att den ska stå och rosta i hagen.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
859
Senast: Roxy
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 240
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 064
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama