När kan jag börja rida??

S

somebody

Min häst har varit skadad i typ två veckor nu. Troligtvis gick han omkull i hagen och fick ett stort och otäckt sår på höger has bak.
Såret finns där fortfarande men vetrinär skrev ut pencilinsalva som jag stryker på såret varje dag + gör rent det förstås.
Till en början var han jättesvullen, halt och varm men gick man ut och gick med honom så försvann svullnaden betydligt.
Nu är svullnaden helt borta men han är fortfarande lite varm. Dock inte halt!

En tjej som har haft liknande besvär med sin häst sa att så länge han är ohalt så kan man rida(skritta naturligtvis), en annan tjej tycker att jag ska vänta....
Någon som har nått råd?

Börja med att ut å gå lång prommisar, se hur han reagerar,om d inte blir värre å han är ohalt skulle jag skritta honom.

jag har promenerat med honom under nästan hela tiden eftersom det fick svullnaden att gå ner.. sen enligt vets instruktioner..

Om det bara är av såret som han är varm, och det inte är några skador på muskler, senor eller ligament, så tycker jag gott att du kan sätta igång onom lite försiktigt. Det är bara bra för sårläkningen om de får röra sig lite. Det som man får se upp med i så fall är att inte såret går upp.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 333
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 738
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min treåring kom igår in med en KRAFTIGT svullen has. Han är halt, något varm men inte märkbart öm vid beröring. Inga som helst sår...
2
Svar
28
· Visningar
3 780
Senast: jakobe
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 205
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III