När hunden gick lös

emlem

Trådstartare
Skummade igenom min lokaltidning och fick syn på denna insändare.

" För några veckor sedan hände det som inte fick hända. Jag rastade min Charlie ( en glad mellanpudel) i Nackareservatet när Charlie ville springa fram och hälsa på en förbipasserande fotgängare. Tyvärr upplevde fotgängaren Charlie som ett hot och sparkade mot honom. Jag förstår att sparken var en ren reflex då personen blev rädd. Sparken tog så pass illa så att Charlie hamnade på djursjukhuset och han fick senare avlivas. Hade jag haft Charlie kopplad hade detta inte hänt. Så snälla, gör inte samma misstag som mig. Jag saknar honom så otroligt mycket"

Vad tänker ni om detta?

Ägaren borde haft bättre pli på hunden alternativt hållt den kopplad.

Sparken måste vart rätt onödigt hård om hunden fick avlivas. Oavsett om människan va hundrädd så tycker jag det är att överragera. Hade hunden varit klart och tydligt aggressiv så hade det varit en annan sak.

hej alternativt inte rasta hundar lösa på sådana ställen där de springer en massa folk är väl självklart eller.
ett annat alternativ är spår koppel.

Jättetragiskt, såklart. Men i Nackareservatet rör det sig väldigt mycket folk och är väl, så vitt jag vet, koppeltvång (troligtvis av den anledningen). Självklart ska inte hundar springa fram till främmande människor (eller hundar). Det spelar ju ingen roll om hunden inte är aggressiv, det kan man ju knappast räkna med att en hundrädd eller inte hundvan person ska kunna avgöra.

Bland det värsta jag vet är ”min hund är snäll”-ursäkten. Det spelar liksom ingen roll, man ska ha koll på hunden ändå. Och rädda människor reagerar knappast rationellt, det är inte deras ansvar om folk inte har kontroll på sina hundar.

Bland det värsta jag vet är ”min hund är snäll”-ursäkten.
När jag hör den ursäkten svär jag alltid inombords över att jag inte har Alliaria med mig. Jag skulle så gärna släppa fram henne och när hon 'klättrar' upp på dem säga "hon är så snäll". Hon är snäll men vem vill ha en 500 kg häst man inte känner tätt tätt inpå sig?
Det som besrkivs är sorgligt men tyvärr kan jag inte se annat än att det är ägaren som klantat sig rejält.

Jättetragiskt, såklart. Men i Nackareservatet rör det sig väldigt mycket folk och är väl, så vitt jag vet, koppeltvång (troligtvis av den anledningen). Självklart ska inte hundar springa fram till främmande människor (eller hundar). Det spelar ju ingen roll om hunden inte är aggressiv, det kan man ju knappast räkna med att en hundrädd eller inte hundvan person ska kunna avgöra.

Bland det värsta jag vet är ”min hund är snäll”-ursäkten. Det spelar liksom ingen roll, man ska ha koll på hunden ändå. Och rädda människor reagerar knappast rationellt, det är inte deras ansvar om folk inte har kontroll på sina hundar.

Jag har tom fått för mig att det alltid är koppeltvång i naturreservat.

Då och då ser jag folk som har hundar lösa som de inte har koll på och som springer fram till folk. Jag undrar många gånger hur de vågar. Tar de för givet att alla älskar hundar och att alla människor vet hur man ska bete sig mot djur? Det är oansvarigt på så många plan.

Tror den är fake också men jag förstår helt och hållet fotgängaren. När jag har fått mindre, aggressiva hundar efter mig när jag är ute med mina stora så får jag gå mot den andra hunden och stampa mot den för att mota bort hundfan. Jag är inte rädd för mina egna hundar eller att de ska starta något, men om en terrier eller liknande hugger mina och de svarar i ren varning så kommer den varningen i proportion till hundens storlek vara hejdå lilla hund.

Liknande trådar

Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 414
Senast: Sel
·
Övr. Hund I lägenhetshuset jag bor i nu är det ett par som har sina två hundar lösa ute på tomten som hör till lägenheterna. Det är ett litet...
Svar
9
· Visningar
1 344
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Jag vet att misstag kan ändå, men jag är glad över att inget hände. Jag har haft min hund i en månad. Han har problem med andra...
Svar
17
· Visningar
1 863
Senast: 134643
·
T
Övr. Hund Min mormor och morfar(80år gamla) förstår inte att deras hund inte har ett bra liv. För ca 6 år sen köpte dom en omplaceringshund. En...
Svar
3
· Visningar
1 155
Senast: kiaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka