När hunden börjar bli gammal - vad leta efter?

I

Ina

Läste i en tråd om en hund som visade tecken på att bli gammal genom att bla bli skotträdd.
Är det ett vanligt tecken?
Min 10åring har alltid reagerat vid nyår, men nu har han senaste året börjat bli så rädd när han hör gevärsskott- även på avstånd. Men det är skillnad på skott och skott. De dovare- som oftast kommer längre ifrån - verkar han inte bry sig speciellt om medan han börjar skaka när han hör de "ljusare" skotten.
Han bara skakar och försöker göra sig så liten som möjligt. Jag har tagit för givet att han upplevt något obehagligt när vi inte varit med, men när jag läste den där tråden började jag undra om det kanske var tidiga ålderstecken.

I övrigt vet jag inte att han visat något. Dock har han börjat bli lite gråare i pälsen.

Vad är era erfarenheten av ålderstecken på hund?

Sv: När hunden börjar bli gammal - vad leta efter?

Det skulle inte jag villja påstå att skotträdsla skulle vara ett ålderstecken då äldre/gamla hundar inte brukar vara speciellt känsliga för höga ljud...pga att dom oftast får nedsatt hörsel. En fd veterinär till mig förklarade för mig en gång då jag påpekade min icke skotträdda äldre hund plötsligt blivit skottberörd. Hon sa det kunde bero på noskvalster. Ett ganska säkert ålderstecken annars är ju att hunden blir mer stillsam och sover mera. Även senil demens...villket nu är ganska svårt att fastställa på en hund...men senilliknande symtom som tex: Hundar som vänder på dygnet sk förändringar i sömncykeln, ändrat socialt betende, desorientering, förlust av rumsrenhet, synnedsättning (grumlig lins)...osv...

För min numera fd hund så märktes ålderstecknet att hon sov välldigt mycket. Även linsen blev lite grumlig.

Liknande trådar

Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 906
Senast: Tuggben
·
Hundhälsa Vår staffe fyller 13 till årsskiftet. Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I...
Svar
5
· Visningar
1 894
Senast: escodobe
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 598
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 103
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar