När hunden blir halt

T

Tie

Efter lördagens jakt så visade det sig att min vovve började halta :cry: Det är handloven på vänster framben som är problemet. Vi jagade hela lördagen utan problem. I slutet blev hon borta ett bra tag(ett bra tag för en stående fågelhund!;) ) och när hon tillslut kom fram till oss pep hon lite skamset. Vi tänkte att nu har hon varit i björn..... men så här på efterhand tror jag att det var då hon skadat sig. I alla fall så fortsatte hon jaga på som vanligt ca: 30-40min tills vi kom till bilen och for hem.

Det var sedan när hon vilat ett tag som vi såg att hon haltade och var lite svullen. Tror att hon trampat ner i ett hål och stäckt sig eller helt enkelt fått en smäll där.

Min fråga är nu vad man på hundar kan göra annat än att låta dem vila? Hur vet man om man kanske ska kyla, massera.....mm? Jag brukar låta hunden vila och sedan gå till vet om det inte blir bättre, men kan jag själv göra nått mer?

Ni kloka buke människor kanske vet?
 
Sv: När hunden blir halt

Kyler, bör man göra direkt.

Jag skulle nog avvakta om det inte blir värre än det är nu.
Har smärtan efter 4-5 dagar inte börjat släppa, så skulle jag nog konsultera veterinär
 
Sv: När hunden blir halt

Ja hade jag märkt direkt det hände hade jag stoppat ner henne i en kall bäck, men tyvärr så märkte vi ju inget på henne förrän hon legat hemma och sovit i någon timme.

Det är sanslöst hur jaktlusten kan koppla bort smärta för hon måste ju ha känt av de under jaktturen!

Som sagt så är det betydligt bättre med henne nu, så jag tror nog att det kommer läka med lite vila, men det är alltså bara kylning som gäller för att lindra, inget annat man bör tänka på!

Tack för att jag fick det bekräftat!:bow:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
852
Senast: igbest
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: cassina
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 500
Senast: co-SMAD4
·
Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp