När hunden är väldigt skotträdd

Eje

Trådstartare
Har en 9 år gammal tik som är väldigt skotträdd, det började för några år sedan med fyrverkerier och smällare men det har bara blivit värre. Nu är hon även rädd för massa andra ljud bl.a. glassbilen, visselpipor till och med vissa sms-ringsignaler kan hon reagera på osv.

Jag har självklart varit hos veterinär och fått henne undersökt flera gånger.
Är inte helt säker på vad som gjort henne så rädd, hon har inte varit med om någonting. Det enda jag kan tänka på är väl att hon kanske fick ont och hörde något som hon nu förknippar med smärta men jag vet inte riktigt.

Det har gått så långt att hon inte ens vill gå ut längre. Jag måste bokstavligt talat släpa ner henne till dörren, hålla i henne och sedan skynda på med kopplet för annars springer hon och gömmer sig. Väl ute så vill hon bara göra sina behov för att sedan börja dra hemåt igen, hon lyssnar hela tiden efter ljud. Vi går inga längre rundor utan det blir mest korta rundor nu för tiden. Vilken är synd, hon behöver ju motionen.

Jag har på senaste tiden börjat fundera mer och mer på om det verkligen är ett värdigt liv.
Hon har ju bra stunder också när hon är glad men hon är nästan oftare rädd än något annat, nästan varje dag får något henne att bli rädd. Man blir ju lätt självisk och det är väl precis det jag är, jag vill ju självklart inte förlora henne.

Men jag vill väl bara höra era åsikter. Vad ni har för tankar kring detta.

Situationen du beskriver, där hunden är så rädd att det generaliserats till att över huvud taget lämna hemmet, hade jag rekommenderat att hitta fungerande medicinering till innan man tar itu med träningen. Den sortens rädsla är så pass smittsam att utan hjälp att dämpa topparna är det väldigt svårt. Jag säger inte att det är omöjligt, men jag skulle ärligt tycka att det är rättvisast mot hunden att hon får några extra verktyg till hjälp. Och ta hjälp, så när hon är mottaglig för träning så blir den så effektiv det bara går.

Det eller avlivning faktiskt, det låter som hon har det väldigt jobbigt. Men utan att veta mer än det du skrivit skulle jag inte ge upp hoppet om att det kan gå att hjälpa henne med medicin och träning, dock. :)

Jag hade nog avlivat faktiskt.
1. för att jag är skeptisk till att konstant ha en hund medicinerad pga rädsla och 2. för att en så gammal hund hade jag nog inte tyckt det var värt att träna på det sättet. Den kommer säkerligen vara rädd (om än kanske bli bättre med träning) resten av sitt liv oavsett liksom så jag hade inte tyckt det känts bra.

Har en 9 år gammal tik som är väldigt skotträdd, det började för några år sedan med fyrverkerier och smällare men det har bara blivit värre. Nu är hon även rädd för massa andra ljud bl.a. glassbilen, visselpipor till och med vissa sms-ringsignaler kan hon reagera på osv.

Jag har självklart varit hos veterinär och fått henne undersökt flera gånger.
Är inte helt säker på vad som gjort henne så rädd, hon har inte varit med om någonting. Det enda jag kan tänka på är väl att hon kanske fick ont och hörde något som hon nu förknippar med smärta men jag vet inte riktigt.

Det har gått så långt att hon inte ens vill gå ut längre. Jag måste bokstavligt talat släpa ner henne till dörren, hålla i henne och sedan skynda på med kopplet för annars springer hon och gömmer sig. Väl ute så vill hon bara göra sina behov för att sedan börja dra hemåt igen, hon lyssnar hela tiden efter ljud. Vi går inga längre rundor utan det blir mest korta rundor nu för tiden. Vilken är synd, hon behöver ju motionen.

Jag har på senaste tiden börjat fundera mer och mer på om det verkligen är ett värdigt liv.
Hon har ju bra stunder också när hon är glad men hon är nästan oftare rädd än något annat, nästan varje dag får något henne att bli rädd. Man blir ju lätt självisk och det är väl precis det jag är, jag vill ju självklart inte förlora henne.

Men jag vill väl bara höra era åsikter. Vad ni har för tankar kring detta.

Jag hade tagit bort hunden om det är så illa att den inte ens vill vistas ute, förutsatt att man uteslutit öroninflammation och liknande. Det verkar ju ha gjorts med tanke på veterinärbesöken.

Att medicinera en hund mot rädsla är helt åt helvete. Jag kan ta att man drogar skotträdda hundar runt nyår, men det är allt jag kan acceptera.

Jag hade tagit bort hunden om det är så illa att den inte ens vill vistas ute, förutsatt att man uteslutit öroninflammation och liknande. Det verkar ju ha gjorts med tanke på veterinärbesöken.

Att medicinera en hund mot rädsla är helt åt helvete. Jag kan ta att man drogar skotträdda hundar runt nyår, men det är allt jag kan acceptera.
Samma här.

Hur är hon om ni går t.ex. i skogen eller någon annanstans där risken för smällar och andra såna ljud är minimal? Funderar på om det skulle vara möjligt att omplacera henne till "rätt" person som bor väldigt lugnt osv.

Men annars låter det väldigt jobbigt för hunden att vara så rädd, så ofta :( Jag skulle nog ta kontakt med någon som är väldigt duktig med rädda hundar och be om hjälp, för att se om det ens är "värt" att försöka träna bort (minska) rädslan.

Nja, medicinering känns inte så jättebra. Jag skulle kunna rådfråga någon som är duktig med rädda hundar och se vad denna säger.

Spelar egentligen ingen roll vart vi går någonstans, det är fortfarande samma sak.
Har en vän som bor på landet, där är hon faktiskt inte lika rädd då det inte brukar smälla där lika ofta som här hemma.

Min syster hade en sån. Hon skrek om nån slog igen en bildörr en bit bort. Inte heller den vågade gå ut efter ett tag, utan togs bort som 4-åring tror jag. Så hemsk att dom kan bli så rädda :(

Liknande trådar

Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 043
Senast: snöflingor
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 844
Senast: Grazing
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 204
Senast: Nota
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar