När hästen tränas

K

kjelin01

Jag har en liten fundering på hur allt detta debatterande om täcken ska tolkas.

Därför vore det intressant att se hur ni som också har isisar löser detta med täcken..

Jag har svttäcke efter ridning samt regntäcke .

Jga har även ett vintertäcke (tjockt) som jag tänker använda när det är riktigt kallt. men hur ska man göranär det inte är iskallt?

ha samma täc´ke, ett annat, el inte alls?

jag ska nog inte ha något täcke, då det är just en isis, men man vill ju alltid hästens bästa :D

så ni som kan, vad är era svar?

Kan och kan...

Jag har svttäcke efter ridning samt regntäcke .

Jga har även ett vintertäcke (tjockt) som jag tänker använda när det är riktigt kallt. men hur ska man göranär det inte är iskallt?

ha samma täc´ke, ett annat, el inte alls?

jag ska nog inte ha något täcke, då det är just en isis, men man vill ju alltid hästens bästa :D

så ni som kan, vad är era svar?
Jag tror ingen kan säga att de "kan" detta område - det handlar mycket om tycke o smak. Jag har helst mina hästar ute dygnet runt året om, men det förutsätter ju att alla i samma stall vill det (eller i alla fall några) så nu kommer hon stallas in. Så länge jag inte klipper kusen kommer jag inte ha täcke på henne ute i hagen eller stallet normalt sett, möjligen om temperaturen skulle bli minus 50.. (har förut haft hästar på lösdrift ner till minus 30 eller mer - mer mat är vad de får för att hålla värme, inget mer). Jag kommer att slänga på ett svettäcke (föredrar fleece) efter ridning/arbete om hon blivit svettig. När hon är torr (innerhåren) så får hon gå ut igen utan täcke.

Skulle jag däremot klippa hästen kommer täckningen se annorlunda ut...

Re: Kan och kan...

jo, såklart är det olika och det var ju det jag ville ha info om, vad alla olika personer har för täcken.

Re: Kan och kan...

Min häst är klippt på halsen, bogen och en bit under magen. Pållan går ute mellan 7-18, och står sedan inne i boxen.Vid torrt väder och när hon är torr så går hon utan täcke, blir det kallare än -5, eller kallt i kombination med blött och blåsigt skulle jag nog slänga på ett täcke, för säkerhetsskull.

När hon var oklippt och torr så gick hon utan täcke även när det var -20, och hon blev då inte sjuk,eller stod och ville in. När det däremot var regningt och blåsigt verkade hon lite mer angelägen att komma in, men hon blev inte sjuk då heller.

När hon är svettig så blir det att stå inne i boxen och torka upp, med eller utan fleece, beroende på temperatur. kan också släppa ut henne i hagen med fleece om vädret tillåter.

Det som gäller med täcke eller inte täcke är väl snarast att ta det säkra före det osäkra, ofta täckar man hästarna i onödan skulle jag tro, men bättre det än tvärtom. Det som dock är viktigt är att se till att tcket sitter ordentligt så att hästen inte fastnar i ngn rem och skadar sej. Sen kan jag ju tycka synd om vissa hästar som står täckade vid +10 grader vindstilla och sol...men det är ju min åsikt.

Jag har också funderat över täcken och deras användning, och som jag nu gör tycker jag också att jag kan motivera.

Häst 1 är ridhäst. Täcke då han är svettig, tjocklek och ev byten av dessa beroende på väderförhållande etc. Han är delklippt fram på hals + bringa.

Häst 2 är en gammal rackare i underhull. Alltid regntäcke redan vid risk för nederbörd. Tjockt vintertäcke finns i väntan på kallare grader.

Om prognosen ser ut som busväder har båda andas-regntäcken på sig i hagen. Blöt häst är ofta kall häst, därför väljer jag att täcka, eller öka på grovfodergivan. Eller båda, om bara "tvåan" har täcke.

Som tur är har jag stall hemma vilket underlättar byten, ev extra fodringar eller ändrade beslut...

Min häst tränas och tävlas vår- höst, går ute på lösdrift och står möjligen inne nätterna december- januari. Han har ett uppsugande svettäcke när han blir svettig och det är nedåt +-0, annars går han utan täcke. Han är oklippt för att kunna gå ute året om. :bump:

har tänkt att köpa ett stalltäcke som andas då vi har minus kalla vinter kvällar även i stallet . men tänker bara använda täcke när jag har ridit och han e inne el kommer in blöt från hagen :smirk:

Våra pojkar går ute dygnet om, med fri tillgång till silage och ligghall. De är klippta under halsen, mellan benen, under magen och tvärs över bakbenet. De svettas då minimalt har vi upptäckt, blir de ändå svettiga får de gå ut med fleecetäcken. Om de blir svettiga och det är -20 så får de andas-vintertäcken på.. Annars går de helt utan kläder i ur och skur. Men då har de ju möjligheten att gå in om de vill... Även om de sen det blev frysgrader inte har varit inne en enda gång knappt :crazy:

Det känns skönt att kunna erbjuda dem en så naturlig vinterskrud som möjligt, och att de sedan kan välja om de vill vara inne eller ute :bow:

Jag har bara ett vintersvett-täcke som han kan ha ute när vi ridit upp en riktig svett, och han svettas verkligen. Mycket.´När han är torr efter en timme ca åker täcket av. Inget regntäcke behövs , han är varm närmast kroppen. Kyla är inget problem.

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 545
Senast: Badger
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 047
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag har för en månad sen skaffat en islandshäst på foder. Problemet är att han är väldigt krånglig när det kommer till att göra...
Svar
5
· Visningar
1 082
Utrustning Hur tjockt täcke skulle ni säga är likvärdigt med er hästs päls och vad är det för häst? Mitt varmblod har lite längre men tunnare...
Svar
13
· Visningar
1 677
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?

Hund, Katt, Andra Djur