När hästen inte vill äta

S

snerpa

Min islandshäst vill inte äta sin luzern hackat strå längre. Inte heller äter han kraftfodret med olja på?
Kan det vara så att han är "mättad" på extra proteiner?
Han får detta som extra tillskott för att hålla hull vid träning.
Funderat på att köpa luzernpellets, eller kanske börja med kornkross.
Hösilaget är okey värden på, så den extra proteingivan är för hull och muskler.har ni någon liknande erfarenhet?
snerpa

Sv: När hästen inte vill äta

Kolla upp tänderna, kanske har han problem att tugga. I så fall hjälper inte kornkross o dyl som är ganska hårt.

Vissa hästar vill inte äta olja om det luktar mycket om det. Jag skulle hur som helst kolla upp tänderna först, hos någon dokumenterat kvalificerad för det här el duktig veterinär.

han är kollad av hästtandläkare i november, som upptäckte en liten vargtand vi ska åtgärda, men den ska inte påverka förmågan att tugga maten.
han åt gladeligen av både luzern hackat strå och oljan den första tiden.
Det jag undrar över är om det blivit för mycket med extra protein?
ellr om han bara är trött på luzern tuggandet?
snerpa

Har du en uträknad foderstat? Så att du VET att han får för mycket protein?

Fast oavsett så tror jag inte att det är DET som gör det. Jag tror att han bara är less på lusernet... tyvärr. Äter han höet gladeligen?

Min tröttnar på lusern hackat strå efter ett tag, då ger jag lusernpellets under en period. Efter nån månad går hacket ner igen, när hon har tröttat på pelletsen. Så får jag hålla på....
Knasiga häst:smirk:

En del hästar verkar tycka att lusern hackad strå känns obehagligt i munnen när man äter det. Mina shettisar äter det ogärna, men glufsar glatt i sig pellets, trots fixade tänder.

luzerngivan är det extra protein jag har tyckt han behövt + oljan för att hålla hull när han tränas. han äter hösilaget, kraftfoder, morötter m.m utan några betänkligheter.
Bra att se att andra hästar reagerar likadant, jag tror jag testar med luzernpellets framöver.
snerpa

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 894
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 929
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag vill gärna ha tips på foder till äldre häst. Vad fodrar ni med? Funkar det bra? Min häst är 18, rids regelbundet. Jag har mest...
Svar
15
· Visningar
1 837
Senast: Snowball
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 496
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama