När hästen är dräktig*

Lycanthrope

Trådstartare
Jag ska betäcka mitt nordsvenska sto till sommaren.
I Maj eller Juni tror jag.
Och jag undrar hur mycket man kan rida månad för månad, Hur länge kan man rida som vanligt? Tävla och sånt? Sen kan man väl skritta och ta det lungt när man inte längre kan rida som vanligt, men hur länge då? Kan man väl ut o promenera lite nästa fram till födseln? När kan man börja rida igen efter födseln? Då får man ju nästan börja om från början. Många frågor :D

Sv: När hästen är dräktig*

Lycanthrope skrev:
Jag ska betäcka mitt nordsvenska sto till sommaren.
I Maj eller Juni tror jag.
Och jag undrar hur mycket man kan rida månad för månad, Hur länge kan man rida som vanligt? Tävla och sånt? Sen kan man väl skritta och ta det lungt när man inte längre kan rida som vanligt, men hur länge då? Kan man väl ut o promenera lite nästa fram till födseln? När kan man börja rida igen efter födseln? Då får man ju nästan börja om från början. Många frågor :D

Det är olika från sto till sto hur länge de VILL bli ridna...
Men fram till och med 6:e dräktighetsmånaden kan Du rida tämligen normalt. Därefter får Du ej/bör Du ej hoppa henne. Eller tävla henne heller för den delen...
Sedan kan Du ju promenadrida henne så länge hon vill och tycker det känns OK.

Tidigast en månad efter födsel sätter jag igång mina ston men det blir inget "allvarligare"....har man bestämt sig för att stoet ska vara mamma så tycker jag att hon skall få vara detta...Annars får man låta bli att betäcka tycker jag....

Börja om från början?! Det skall väl inte behövas???

mvh
Carina

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
14 837
Senast: Skjøldur
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden