när har mjölken sinat

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare nettanbabe
  • Startdatum Startdatum
N

nettanbabe

nu på lördag är det 2 veckor sen fölet åkte...
tog bort allt kraftfoder o har hållt koll på juvret så det inte har blivit hårt eller varmt...
än så länge ser allt bra ut...men det e ju fortfarande inte litet tar ju nog ett tag kan jag tro!!

men när vet jag om mjölken har sinat???

blir "mjölken" någon annan färg då eller??....

vill börja ge min pålle lite kraftfoder nu då höet är av sämsta kvalite´som överallt i år..

Sv: när har mjölken sinat

Mjolken i sej ar nog sinad, daremot finns det fett kvar i juvret.
Forsok mjolka lite och se om du far ut nagon mjolk, men det borde du inte fa efter 2 veckor.
Behovde du mjolka henne nagon gang efter avvanjningen? Ibland kan man behova mjolka ut ett par dl ett par dagar efter att folet akt.

Du kan gott och val borja ge henne lite kraftfoder, speciellt om hon ar draktig igen. Fettet i juvret ar ingenting att oroa sej for, det forsvinner efter hand.

Sv: när har mjölken sinat

jag mjölka ur lite grann bara första kvällen den dagen han åkte för hon verka ha lite ont...sen har jag inte gjort något med det....

det kommer ut lite grumlig vätska fortfarande...

men e det mjölk???

vill börja ge henne kraftfoder nu...men hon är inte dräktig igen
har bara tappat ganska mycket under dem sista månaderna pga dåligt hö o fölet då förstås...

men jag ger henne lite kraftfoder idag o lite lusern så hon kan börja ta sig lite nu..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 816
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 157
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 113
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 884

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025
  • Ridskoleryttare