"Ett omfattande kunskapsunderlag visar att kroppstemperaturen varierar såväl mellan som inom individer och att äldre personer med fysisk och/eller kognitiv funktionsnedsättning har lägre kroppstemperatur.
Den rådande normen är trots detta att feber definieras som >38 °C och normal temperatur som 37 °C, vilket skapar osäkerhet vid bedömning av om patienten är febril eller inte.
För att främja evidensbaserad praxis föreslår vi att kroppstemperatur ska bedömas relaterat till individuellt basvärde och att samma mätställe, utan justeringar till andra mätställen, ska användas.
Eftersom normal temperatur varierar betydligt är det rimligt att anta att detsamma gäller för feber, dvs bedömningen av om patienten har feber eller inte måste ses i relation till hans/hennes normala kroppstemperatur."
http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=14345
Det är väl mer rimligt att bedöma efter individuell kroppstemperatur och symtomen (förhöjd temperatur) än huruvida det står 37,9 eller 38 på en termometer.
Sedär, mina lärare har lurat mig
Håller med dig i sak, det viktiga är att gå på hur någon mår, men som med @kryddelydd s liknelse: gränsen för feber är lika definitiv som en mankhöjdsgräns.
Så, allas vår lärdom: jag mår dåligt och har förhöjd kroppstemperatur.