Sv: När har det gått för långt?
*delvis KL*
En liten fråga till er som svarat att ni inte skulle utsätta hästen för en längre (månad/er) boxvila. Gäller det oavsett varför hästen behöver boxvilan och oavsett prognos och häst? Och, har ni någon gång valt att ta bort för att det var en i sig ej livshotande skada, med god prognos (även om garantier ju aldrig finns) men där det krävde slängre boxvila?
Jag är mest nyfiken, för jag hade nog för X år sedan sagt just det, att innebär det X månader på box, då tar jag bort oavsett. Sen den dagen när jag stod där, med en häst som funkar bra på boxvila, en god prognos 'bortom' boxvilan osv - så jag tog inte bort.
Däremot skulle jag utan att behöva fundera många minuter ta bort alt ha tagit bort vissa hästar även med god prognos osv, om det innebar längre boxvila. Helt enkelt för att hästen endera inte skulle klara/klarat det, eller mått fruktansvärt dåligt mentalt under tiden.
Följdfråga - om man har en klar maxgräns, så om den gränsen passeras, men hästen är på bättringsvägen, men kräver mer boxvila. Skulle ni fortsätta då (förutsatt hästen accepterar boxvilan väl), eller ge upp för deadline var passerad?
Det har nämligen mer än en gång varit så att jag om jag 'dag 1' vetat HUR lång boxvilan skulle bli, kanske inte valt att genomföra. Men det har inte gått att sägas från början, utan börjats med X veckor, sen får vi se. Nu har alla dessa fall i slutänden haft en lycklig utgång, så man får väl vra glad att jag inte visste dag ett vad jag hade framför mig i just de fallen.